ریواس گیاهی است که هنگام بهار در نواحی گوناگون ایران، دامنه ی کوه ها، کنار رودخانه ها و مناطق برخوردار از آب های راکد می روید و برگ ضخیم و گوشت دار این گیاه مصرف غذایی دارد.
کد خبر: ۱۰۲۷۶۶۵
دشت ریواس جاذبه دیدنی این روزهای استان کرمان +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ،شهر بابک استان کرمان آب وهوای مناسبی برای رویش این گیاه دارد به طوریکه دشت های این شهر به بزرگترین وزیباترین دشت ریواس کشور مشهورشده است .

این دشت در پایین دست کوههای مسینان ، میدوک و کنگ واقع شده است و در زمان گلدهی که اوایل تا اواسط اردیبهشت است کاملاً به رنگ قرمز در می آید و آنچنان صحنه ی زیبایی را ایجاد می کند که هر بیننده ای را به خود جذب می کند.و غالبا در این فصل گردشگران زیادی به این مناطق می روند.

گلدهی این گیاه وابسته به شرایط بارندگی است و در آب و هوای خنک و در مناطق کوهستانی رشد می کند به طوری که هم اکنون در مناطق دیگر شهرستان همچون آبدر ، کرم ، میمند ، دهج و پاقلعه نیز شاهد رشد این گیاه هستیم.

این گیاه از نظر غذایی دارای ویتامین های a، b، cو مواد معدنی همچون کلسیم ، پتاسیم و سدیم است و از نظر درمانی ، تقویت کننده اعصاب ، رفع نارسایی کبدی و برای دردهای معده بسیار مؤثر است.

این گیاه یک انگل کش قوی است . ریواس اثر ملین داشته و اشتها آور است وبرای افزایش اشتهاو یبوست مفید می باشد.تهیه خورشت ریواس نیز در اغلب شهرهای کشورها رایج است.

رشته‌کوه‌های بینالود نیز محل رویش ریواس است از این روریواس را در نیشابور به راحتی می‌توان یافت زیرا شرایط آب و هوایی این شهر در رویش این گیاه موثر است. برداشت این گیاه یک شغل فصلی را برای روستاییان نیشابور رقم زده است.برداشت این گیاه مراحل سختی دارد و فقط کسانی می‌توانند این گیاه را برداشت کنند که مهارت کافی داشته باشند.

روستاییانی که سالها این کار را انجام می‌دهند از شب قبل به محل رفته و برای مدتی در آنجا چادر می‌زنند.

در نیشابور ریواس با مراقبتهای ویژه توسط کوهپایه‌نشینان شهرستان نیشابور و با وجود شرایط اقلیمی مناسب در دامنه رشته کوه‌های بینالود پرورش یافته و از اوایل اردیبهشت هرسال به مدت حدود یک ماه به بازار مصرف عرضه می‌شود.

تکثیر ریواس معمولاً با کشت در خزانه و انتقال به کشتزار و یا از طریق کشت بذر تازه صورت می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها