خانم خیاط جعبه دوخت و دوزش را برمی دارد و نگاهی به داخلش می‌اندازد. جعبه پر از دکمه، نخ، سوزن، کش و دیگر وسایل خیاطی است.
کد خبر: ۱۰۲۷۳۷۵

در گوشه‌ای از آن هم بالشتکی افتاده که مدت‌های طولانی است از عمرش می‌گذرد و دیگر کهنه شده است. او به فکر دوختن یک بالشتک نو می‌افتد. این بار دیگر قرارنیست یک بالشتک ساده مستطیلی داشته باشد. خانم خیاط به فکر طرحی جدید است. انواع و اقسام طرح‌های خلاقانه جلوی چشمانش رژه می‌رود و او بهترین‌ها را انتخاب می‌کند. با ما همراه باشید تا همان طرح‌ها را با یکدیگر مرورکنیم:

دونات

دیدن ظاهر این دونات هوش و حواس از هر فرد گرسنه‌ای می‌رباید و برای لحظه‌ای به او یادآوری می‌کند که چندوقت است دونات نخورده است. اگر دوست دارید بالشتکی با ظاهری تا این اندازه جذاب و هوس انگیز داشته باشید همین الان دست به کار شوید و شروع به درست کردنش کنید. فرقی ندارد از پارچه استفاده کنید یا نمد، هردو برای درست کردن بالشتک کاربرد دارد. دو دایره بزرگ توخالی از رنگ کرم یا قهوه‌ای ببرید. آن دو را به هم بدوزید، سپس با پارچه یا نمد سفید، کرم سفیدرنگ روی دونات را برش دهید. حالا نوبت ترافل‌های رنگی روی کرم است. با نخ رنگی خطوط کوتاهی این‌سو و آن‌سو بدوزید تا ظاهری مانند تصویر پیدا کند. قسمت کرم دونات را روی آن بدوزید. داخل دونات را با ارزن، خرده سنباده یا اسفنج ریزشده پرکنید. این هم از دونات شما. سوزن‌های نقشه را روی آن بزنید و به سلیقه هنرمندانه خود مباهات کنید!

لانه زنبور

به به! چه بالشتکی! لانه زنبور. انگار زنبورها یکی‌یکی جمع شده‌اند تا هم برای شما عسل درست کنند و هم بالشتک باشند. برای درست کردن آن شیءای استوانه‌ای شکل در اندازه مناسب انتخاب کنید. مثلاً مقوای استوانه‌ای شکل دستمال کاغذی، یا یک قوطی قرص استوانه‌ای. دور آن ابری نازک بپیچید. داخل استوانه را هم با مواد داخل بالشتک پرکنید. سپس پارچه یا نمد زردرنگ بردارید و شروع به درست کردن دیواره و قسمت بالایی کنید. دیواره را به شکل مستطیل دولا ببرید، داخلش ابری نازک قراردهید و به‌طور راه‌راه باهمان نخ زرد یا قهوه‌ای بدوزید. می‌توانید ابر قرار ندهید اما ابردوزی کار را جالب‌تر نشان می‌دهد. تکه‌ای نمد قهوه‌ای را به شکل در لانه زنبور درآورید و در جای خود بدوزید. چند زنبور ریز دور و بر در لانه گلدوزی کنید. وقتی روکش بدنه آماده شد آن را دور استوانه بچسبانید. حالا سراغ دایره روی لانه بروید. آن را به همان سبک مستطیل بدنه اما گرد بدوزید و بالا در جای مناسب بچسبانید. برای شیک‌ترشدن کار، با نخ آنها را به هم به روش دندان موشی بدوزید. وقتی آماده شد اعتراف می‌کنید که یکی از زیباترین کاردستی‌های دنیا را درست کرده‌اید.

کلاه

با مقوا استوانه‌ای کوتاه درست کنید و آن را روی مقوای دولای گرد بچسبانید تا شکل اولیه کلاه را پیداکند. داخل استوانه را با اسفنج یا دیگر مواد بالشتک پرکنید. حالا با ظرافت با پارچه‌ای مناسب روی کلاه مقوایی را بپوشانید و دور استوانه را با ربان گره بزنید. برای زیباترشدن کار گل و پاپیون را به ربان بیفزایید. کلاه آماده است تا بالشتک جدید شما باشد.

اتو

طرح مناسبی برای بالشتک است چون به دوخت و دوز و لباس ارتباط دارد. پارچه را دولا کنید و قسمت بالا و پایین اتو را مانند نمونه برش بزنید. سپس قسمت کناره اتو را با توجه به اندازه بالاوپایین برش دهید. هر سه قسمت را به هم بدوزید و داخلش را پرکنید. برای زیباترشدن کار می‌توانید مانند تصویر روی اتو را توردوزی کنید. حالا به دسته اتو می‌رسیم. دسته را با لوازم دورریختنی درست کنید. می‌توانید سه تکه چوب را به هم بچسبانید یا با خمیر گل چینی، چیزی شبیه دسته اتو بسازید. دسته را با چسب حرارتی به اتو بچسبانید. به همین راحتی اتو حاضر شد.

تنه درخت

نگاهش کنید و ببینید چگونه شما را نگاه می‌کند و چه لبخند مهربانی بر چهره دارد. دیدن آن برای لحظه‌ای بر لب بیننده می‌نشاند. اگر دوست دارید بتوانید از این لبخندها زیاد بزنید در درست کردن این بالشتک زیبا تردید نکنید. ابتدا دو دایره بزرگ از رنگ روشن برای قسمت بالا و پایین تنه و یک مستطیل بلند که طول آن هم اندازه محیط دایره باشد از پارچه قهوه‌ای رنگ برای خود تنه برش دهید. روی دایره‌ای که برای بالا به کار می‌برید با نخ قهوه‌ای رنگ دایره‌هایی از کوچک به بزرگ بدوزید تا شکل حلقه‌های درخت را نشان دهد. روی مستطیل قهوه‌ای رنگ هم خطوطی بدوزید تا نشانگر بافت پوسته درخت باشد. روی تنه در قسمت مناسب مانند تصویر چشم، لب خندان و لپ‌های قرمزرنگ بدوزید. چشم‌ها دومهره ریز سیاهرنگ است، لب خندان را گلدوزی کنید و لپ‌ها را هم از نمد، فوم یا پارچه قرمزرنگ درآورید. مستطیل تنه و دایره‌ها را به هم وصل و داخلش را پرکنید. از فوم یا نمد سبزرنگ چند برگ درآورده و این‌سو و آن سوی تنه درخت بدوزید. می‌توانید برای زیباترشدن کار مانند تصویر دو قارچ کوچک و بزرگ هم درست کرده و روی آن وصل کنید.

نیمرو

فرض کنید اول صبح است، گرسنه‌اید و ناگهان یک نفر مهربان پیدا می‌شود و تخم‌مرغ نیمرو شده را جلوی دستتان می‌گذارد تا بخورید. چه حسی به شما دست می‌دهد؟ حتی دیدنش هم مایه شور و شعف است. حالا بالشتک نیمرو را درست کنید تا همیشه این صحنه زیبا را در دسترس داشته باشید. نمد سفید و زرد مایل به نارنجی را بردارید. نمد سفید را به‌صورت دولا مشابه تصویر برش بزنید. داخل آن را پرکنید و هر دو را به هم بدوزید. سپس سراغ نمد زرد بروید.

دایره‌ای کوچک به شکل زرده تخم مرغ از آن ببرید، کمی اسفنج، خرده سنباده، ارزن یا ابر زیر آن قرار دهید و آن را با نخ همرنگ به قسمت سفیده تخم‌مرغ بدوزید. نیمرو آماده است. یک شاهکار هنری!

سارا آذرخش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها