ادامه سیاست‌های کم‌اثر برای رونق مسکن

وام مسکن؛ قسط 2 میلیون تومانی!

شورای پول و اعتبار در راستای کمک به رونق تولید و اشتغال در جامعه مبلغ وام خرید مسکن را 120 میلیون تومان برای زوجین تعیین کرد، اما در همان نگاه اول مشخص است اقساط بالای این وام جدید، فایده‌ای به حال اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه ندارد.
کد خبر: ۱۰۲۶۵۴۸

به گزارش جام‌جم، از سال 92 تاکنون این چندمین بار است که رقم تسهیلات خرید مسکن به منظور تحریک تقاضا و رونق در این بخش افزایش می‌یابد، اما همچنان رکود در مسکن حاکم است.

زمانی که قرار بود صندوق پس‌انداز مسکن یکم راه‌اندازی شود برخی مقامات دولت اعلام می‌کردند که بزودی رکود از بخش مسکن رخت خواهد بست، اما اکنون حدود دو سال است که این طرح اجرایی شده و به علت اقساط بالای آن، تقاضای زیادی از جامعه را جذب نکرده است.

اکنون شورای پول و اعتبار تصویب کرده که رقم تسهیلات برای زوجین 120 میلیون تومان شود. اما نگاهی به جزئیات این مصوبه نشان می‌دهد که این طرح هم با شکست روبه‌رو خواهد شد.

براساس بررسی‌های جام‌جم، اقساط ماهانه تسهیلات 120 میلیون تومانی دو میلیون و 100 هزار تومان است. البته برای خرید اوراق این تسهیلات نیز باید حدود 20میلیون تومان هم کنار گذاشت. شرایط نشان می‌دهد این تسهیلات نیز برای اقشار پردرآمد است و کمتر خانواده‌ای قدرت پرداخت اقساط ماهانه دو میلیون و 100 هزار تومان فقط برای بخش مسکن را دارد. براساس قانون اساسی دولت‌ها موظف به ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد هستند. از آنجایی که بیشتر جمعیت کشور را اقشار متوسط و کم‌درآمد تشکیل می‌دهند نحوه تسهیلات‌دهی باید مطابق با شرایط درآمدی این افراد تعیین شود.

جزئیات مصوبات مسکنی شورای پول و اعتبار

سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی دیروز در نشست خبری گفت: ارائه تسهیلات از محل اوراق برای تهران پیش از این تا سقف 60 میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تا سقف 50 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا سقف 40 میلیون تومان بود که بر اساس مصوبه جدید این شورا مقرر شد این تسهیلات تا مبلغ ده میلیون تومان افزایش یابد. بنابراین در کنار دریافت 60 میلیون تومان تسهیلات ناشی از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مبلغ ده میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده نیز افراد می‌توانند دریافت کنند که به این ترتیب سقف تسهیلات اعطایی به 70 میلیون تومان در شهر تهران افزایش می‌یابد.

میرمحمد صادقی اظهار کرد: برای زوج‌های جوان اما این مبلغ ده میلیون تومانی به 20 میلیون تومان افزایش یافته که به این ترتیب با احتساب سقف تسهیلات 100 میلیون تومانی برای زوج‌های جوان و افزوده شدن تسهیلات 20 میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری، این افراد می‌توانند تا سقف 120 میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن از بانک مسکن دریافت کنند.

بازپرداخت، 25 ساله شود

ایرج رهبر، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران دراین باره به خبرنگار ما گفت: پرداخت اقساط دو میلیون و صد هزار تومان برای زوجینی که تازه زندگی خود را تشکیل دادند بسیار مشکل است و مانند موارد قبلی از این طرح استقبال نمی‌شود.

وی با بیان این‌که سود تسهیلات همچنان همان 17 و 18 درصد است، افزود: اگر دولت به دنبال تحریک تقاضای مسکن است، باید مدت زمان بازپرداخت وام را دو برابر کند تا شرایط بهتری برای متقاضی به منظور خرید فراهم شود. اگر مدت زمان بازپرداخت از 12 سال به 25 سال افزایش یابد، رشد تقاضا در مسکن روند صعودی خواهد داشت و می‌تواند عاملی برای خروج از رکود شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تاکید بر این‌که باید سود تسهیلات مسکن با سایر تسهیلات تفاوت داشته باشد، تصریح کرد: سود پایین تسهیلات مسکن می‌تواند فضای رشد تقاضا و خروج از رکود را فراهم کند، اما در طرح اخیر شورای پول و اعتبار، نرخ سود همان نرخ‌های قبلی 17 و 18 درصد است. ایرج رهبر گفت: مسکن مهر با سود 9 درصد برای کلانشهرها، 7 درصد برای مراکز استان و 4 درصد برای روستاییان ساخته شد و توانست 5/2 میلیون متقاضی را که اغلب اقشار کم‌درآمد بودند، خانه‌دار کند.وی اضافه کرد: اکنون فردی که بتواند دو میلیون و صد هزار تومان اقساط تسهیلات پرداخت کند، باید حداقل ماهانه پنج‌میلیون تومان درآمد داشته باشد که این ارقام با حقوقی که کارگران دریافت می‌کنند، فاصله زیادی دارد.

تسهیلاتی با سود بالا و بی‌فایده

جواد خوانساری، نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی هم درباره مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار به خبرنگار ما عنوان کرد: تسهیلاتی که با عنوان کمک به رونق تولید و اشتغال در جامعه اعلام شده، نه به اقشار کم‌درآمد و محروم کمک می‌کند و نه موجب خروج از رکود می‌شود. وی تاکید کرد: نرخ سود تسهیلات مسکن حداکثر باید 12 درصد باشد و بقیه آن توسط دولت به عنوان یارانه پرداخت شود.

خوانساری با بیان این‌که دولت‌ها موظف به تهیه مسکن هستند،تصریح کرد: مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن باید حداقل 20 سال در نظر گرفته شود تا متقاضی رغبت زیادی برای دریافت تسهیلات داشته باشد. اکنون مدت بازپرداخت 12 سال بوده که بسیار کم است.نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ادامه داد: این‌گونه طرح‌ها در گذشته هم مطرح و اجرا شد، اما به دلیل بالا بودن میزان اقساط آنها و همچنین کوتاه بودن مدت بازپرداخت با استقبال زیادی روبه‌رو نشد و به نظر می‌رسد این طرح هم قربانی بی سیاستی‌های گذشته شود.

خرید اوراق تسهیلات برای مردم به صرفه نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این‌که زوجین برای دریافت تسهیلات 120 میلیونی مسکن باید اوراق گواهی حق تقدم مسکن را خریداری کنند، گفت: خرید اوراق برای مردم به صرفه نبوده و دولت باید این پیش شرط را از پرداخت تسهیلات بردارد در غیر این صورت تا حدودی بر کاهش تقاضا در این حوزه تأثیر خواهد داشت.شهرام کوسه‌غراوی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش رقم تسهیلات مسکن زوجین، خاطرنشان کرد: با افزایش رقم تسهیلات، قدرت خرید زوجین افزایش یافته و بازار مسکن با تحرکی مثبت مواجه خواهد شد.عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که دولت منابع کافی را برای تأمین تسهیلات 120 میلیون تومانی مسکن به زوجین دارد، تصریح کرد: برداشتن قید ودیعه‌گذاری در اخذ تسهیلات مسکن برای زوجین و جوانان می‌تواند تقاضا را برای دریافت این تسهیلات افزایش دهد.وی ادامه داد: با اعطای تسهیلات 120 میلیون تومانی مسکن به زوجین، باید نظارت بر محل هزینه کرد آن نیز صورت بگیرد تا این تسهیلات در محل دیگری هزینه نشود، زیرا با هزینه کرد این منابع در محلی غیر از خرید یا ساخت مسکن نقدینگی در جامعه افزایش خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها