ضرورت دارد کودکان متوجه شوند‌ چه هستند و در آینده می‌توانند چه کسی بشوند. در جامعه،‌ الگوهای مختلفی در دسترس کودکان قرار دارد که مهم‌ترین آنها به ترتیب پدر و مادر، معلمان و سایر دوستان و اقوام و حتی قهرمان‌های ملی و رهبران هستند که می‌توانند روی کودک اثر مثبت داشته باشند. کودکان به آشنایی با افراد موفق و قهرمان‌ها نیاز دارند تا از آنها الهام بگیرند. در وهله اول، آنها در خانواده و اطرافیان به دنبال چنین شخصیت‌هایی می‌گردند و سپس با دسترسی به مدرسه و رسانه‌هایی مانند تلویزیون باشخصیت‌هایی آشنا می‌شوند که در شکل‌گیری هویت آنها مؤثر هستند.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۴۲

قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌ها

کودکان در مواجهه با جامعه‌ای که رعایت سن کودکان را نمی‌کند، ممکن است با ضدقهرمان‌ها و خشونت‌هایی آشنا شوند که بر شخصیت آنها تأثیر منفی می‌گذارند. بازی‌های کامپیوتری و قهرمان‌هایی که ترویج‌دهنده خشونت هستند، باعث می‌شود کودکان الگوهای متفاوتی برای تقلید انتخاب کنند. جالب است بدانیم در جامعه افراد زیادی هستند که از نظر ارزش، شرایط مناسبی برای معرفی به کودکان و نوجوانان دارند، اما عموما این معرفی کمتر صورت می‌گیرد و ضدقهرمان‌ها با اثرات منفی در دسترس قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی کودکان باید با آموزش صحیح از الگوهای منفی رهایی پیدا کنند. نقش آموزش بسیار مهم به نظر می‌رسد و این کار زمانی که الگوهای نامناسب زیاد است، باید با دقت بیشتری انجام شود.

الگوسازی‌ هدفمند

در الگوسازی‌ می‌توان از کارهای منفی دیگران هم بخوبی استفاده کرد و به کودک نشان داد که رعایت نکردن برخی هنجارها یا کارها چه عواقبی می‌تواند داشته باشد. برای مثال، با نشان دادن افرادی که کلاه ایمنی بر سر می‌گذارند،‌می‌توان درباره عواقب استفاده نکردن از کلاه ایمنی با کودک صحبت کرد و علاوه بر این دیدن قهرمان‌های اتومبیلرانی که کلاه ایمنی بر سر دارند، می‌تواند باعث شود کودک در دوچرخه‌سواری به تقلید از قهرمانش کلاه ایمنی بر سر بگذارد. مثال‌هایی از این نوع کمک می‌کند، کودک رفتارهای درستی را با الگو گرفتن از قهرمانان ملی و جهانی در پیش بگیرد. تمرکز بر عواقب و نتایج می‌تواند در چنین الگوسازی‌هایی به کمک شما بیاید تا نتایج بهتری بگیرید.

بنفشه زرین

منبع: http://www.parenting.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها