ترکیه و آمریکا می‌گویند برای مبارزه با تروریسم نیروهای خود را به خاک سوریه کشانده‌اند. حال خبرهایی می‌رسد که نشان می‌دهد این دو کشور به جای مبارزه با تروریسم به دنبال اهداف توسعه‌طلبانه و تجاوزگرانه خود بوده و به‌دلیل اختلافات فیمابین پنجه به روی هم می‌کشند.
کد خبر: ۱۰۲۴۵۴۸

به گزارش شبکه الجزیره، پس از وقوع درگیری‌ها هفته گذشته میان ارتش ترکیه و یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه در مرزهای سوریه ـ ترکیه، نیروهای آمریکایی روز جمعه در منطقه‌ای در استان حسکه مستقر شدند. فعالان کرد تصاویری را منتشر کردند که در آن خودروهای زرهی آمریکایی دیده می‌شود که در کنار خودروهای یگان‌های کرد در مناطقی که صحنه درگیری میان یگان‌های کرد و ارتش ترکیه بوده، حضور دارند. بعد از حملات هوایی ترکیه به مقرهای یگان‌های کرد در ارتفاعات قره‌چوک در استان حسکه، یک فرمانده نظامی آمریکایی از این مقرها بازدید و بر حمایت واشنگتن از کردها تأکید کرد.

هفته گذشته درگیری‌هایی میان کردها و ارتش ترکیه در پی حمله کردها به یک پایگاه مرزی ترکیه در شانلی اورفا رخ داد.

به گفته ارتش ترکیه 11 نیروی کرد در درگیری میان دو طرف کشته شدند. یگان‌های کرد نیز خودروها و مقرهای ارتش ترکیه در مناطق عفرین، تل ابیض و رأس العین را هدف قرار دادند.

نماینده نیروهای دموکراتیک سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: آمریکا برای نیروهای ما تعدادی تانک و سلاح‌ سنگین فرستاده است و این تانک‌های آمریکایی در عملیات رقه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. قرار است عملیات رقه ماه آینده میلادی آغاز شود. اما به نظر می‌رسد مساله مبارزه با داعش در رقه بهانه‌ای برای توجیه حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه باشد. آمریکایی‌ها می‌گویند تاکنون یکهزار سرباز خود را در خاک سوریه مستقر کرده‌اند.

ارتش ترکیه بامداد چهارشنبه نیز یک بار دیگر به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه در منطقه مرز ترکیه با سوریه و عراق و مواضع عناصر «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) در سنجار عراق حمله کرد. در این حملات بیش از 35 نفر از عناصر وابسته به این گروه‌ها کشته شدند.

واشنگتن از ترکیه به دلیل حمله به شبه‌نظامیان کرد در سوریه و عراق بشدت انتقاد و همچنین این کشور را که از هم‌پیمانان ناتوست متهم کرد برای حمله به گروه تروریستی داعش با آمریکا هماهنگ نکرده است.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت: «ما نگرانی عمیق خود را مستقیما با حکومت ترکیه در میان گذاشته‌ایم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها