راهنمای خرید بسته اینترنتی

کدام اپـراتور، کدام بستـه؟

رقابت در بیشتر مواقع برای مصرف‌کنندگان امری مفید و سودمند به شمار می‌آید، زیرا شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر سعی در افزایش کیفیت محصول و سرویس‌شان و پایین آوردن قیمت تمام‌شده دارند.
کد خبر: ۱۰۲۴۲۸۵

در کشور ما هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا، رقابت بزرگی میان سه اپراتور اصلی تلفن همراه یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل برقرار است. در دنیای امروز دیگر رقابت بر سر مدت مکالمه یا تعداد پیامک نیست، بلکه اینترنت همراه به عاملی بسیار مهم در این گردونه تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی مقایسه‌ای میان کیفیت و البته هزینه اینترنت ارائه‌شده توسط این سه اپراتور بپردازیم.

پوشش‌دهی و کیفیت سیگنال

یکی از مهم‌ترین معیارهای سرویس اینترنت همراه، میزان پوشش‌ و مناطق تحت پوشش آن است. هنگامی که شما در شهر از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌روید یا در سفر هستید، حتما تغییرات مربوط به سرویس اینترنت همراه را حس خواهید کرد. هرچه پوشش‌دهی بهتر صورت گیرد، این تغییرات کمتر شده و سرویس نسل بالاتر با یکنواختی بیشتری ارائه می‌شود. یکی از منابع معتبر برای بررسی میزان پوشش‌دهی اپراتورهای مختلف در کشورهای مختلف جهان، سایت OpenSignal است که براساس آمار به دست آمده از کاربران، تخمینی از میزان پوشش‌دهی را نمایش می‌دهد. با نگاهی به آمار این سایت و همچنین نقشه پوشش‌دهی در سایت‌های خود اپراتورها، می‌توانیم در وهله نخست این نتیجه را بگیریم که از نظر آنتن‌دهی کلی و داشتن سیگنال در کل کشور، همراه اول در رتبه نخست قرار می‌گیرد، ایرانسل پس از آن و رایتل در رتبه سوم.

اما چیزی که در اینجا اهمیت دارد، پوشش‌دهی اینترنت است. در نسل چهارم، رقابتی تنگاتنگ میان همراه اول و ایرانسل برای میزان پوشش‌دهی وجود دارد. در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد و اصفهان، دقیقا نمی‌توان گفت کدامیک بهتر عمل می‌کنند. هر دو درصد بالایی از این شهرها را تحت پوشش اینترنت پرسرعتشان گرفته‌اند و نقشه به تنهایی نمی‌تواند برنده را در این زمینه تعیین کند، اما تجربه نگارنده در استفاده از 4G همراه اول و +4G ایرانسل در شهر تهران این است که با وجود پوشش‌دهی بالای همراه اول، اینترنت ایرانسل اطمینان‌پذیری بالاتری نسبت به همراه اول دارد. اینترنت نسل چهارم ایرانسل نقاط کور کمتری نسبت به همراه اول را نشان می‌دهد و تقریبا در اکثر نقاط شهر می‌توانید تجربه 4G واقعی را داشته باشید! از دید جامعیت پوشش در نسل چهارم، رایتل عقب‌تر از دو اپراتور دیگر قرار می‌گیرد، ولی با این حال، این اپراتور در شهر تهران پوشش‌دهی بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه، پوشش‌دهی جاده‌ای است. در این‌جا هم ایرانسل بسیار موفق عمل کرده و احتمال این‌که در جاده‌های پرتردد (مانند جاده کناره در شمال کشور) بتوانید اینترنت پرسرعت ایرانسل داشته باشید بسیار بالاست. اما همراه اول را هم دست کم نگیرید! شخصا تجربه پوشش‌دهی فوق‌العاده این اپراتور را در نقاطی داشته‌ام که ایرانسل بسختی آنتن‌دهی داشته است. رایتل در پوشش‌دهی جاده‌ای نسل چهارم حرفی برای گفتن ندارد، اما پوشش‌دهی نسل سوم آن در این زمینه بد نیست.

سرعت

به بحث جذاب سرعت می‌رسیم که همیشه عرصه کل کل و رقابت میان اپراتورهاست. بگذارید یک نکته را از همین ابتدا روشن کنیم: سرعت اینترنت همراه به عوامل زیادی بستگی دارد. علاوه بر منطقه و پوشش‌دهی، مواردی چون زمان انجام تست و حتی فاصله از آنتن BTS می‌تواند در این سرعت تأثیرگذار باشد. بنابراین اگر اپراتوری سرعت بالایی را تبلیغ می‌کند، دلیل بر این نیست که همین سرعت به مشتریان نیز عرضه می‌شود.

اگر از مشتریان نسل سوم اینترنت اپراتورهای همراه هستید، سرعت دانلودی که می‌توانید تجربه کنید، به‌طور میانگین و با توجه به شرایط مختلف بین یک تا پنج مگابیت بر ثانیه است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید این سرعت‌ها معمولا بر اساس اتصال به سرورهای داخل کشور اندازه‌گیری می‌شود و لزوما نشانگر سرعت دانلود از هر سایتی نخواهد بود. اما سرعتی که این روزها روی آن مانور داده می‌شود، سرعت نسل چهارم و بالاتر از آن چهار و نیم (4/5G یا + 4G) است. با این نسل و در شهرهای بزرگ می‌توانید به‌طور متوسط سرعتی بین 20 تا 30 مگابیت بر ثانیه را از سه اپراتور انتظار داشته باشید. اما اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان این سه داشته باشیم، باید بگوییم کاملا بستگی به منطقه و پوشش‌دهی دارد!

اینترنت G4 رایتل در مناطقی که آنتن‌دهی خوبی دارد و با توجه به ترافیک پایین‌تر شبکه‌اش می‌تواند سرعتی حتی بالاتر از 30 مگابیت بر ثانیه هم داشته باشد. ایرانسل، اینترنت نسل چهارم پایدارتری نسبت به دو اپراتور دیگر دارد، اما قله سرعتش حتی در حالت +4G بندرت به 30 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. همراه اول در زمینه حداکثر سرعت می‌تواند بهتر از ایرانسل عمل کند و حتی در مرکز شهر تهران، سرعت 28 مگابیت بر ثانیه را عرضه کند، اما اینترنت نسل چهارم همراه اول به پایداری ایرانسل نیست و نوسان سرعت زیادی دارد.

برتری دیگر اینترنت همراه اول به ایرانسل در سرعت آپلود است که در اکثر موارد تا دو برابر و به حدود هشت تا 13 مگابیت می‌رسد. در حالی‌که ایرانسل معمولا سرعت آپلودی بین سه تا پنج مگابیت بر ثانیه عرضه می‌کند.

بسته‌ها

در این‌که هنگام استفاده از اینترنت همراه باید از بسته‌ها استفاده کنید بحثی نداریم، زیرا اختلاف قیمت اینترنت آزاد و محاسبه آن به‌صورت کیلوبایتی قابل مقایسه با بسته‌های عرضه شده نیست. همچنین اگر با دیدن فهرست بلندبالای بسته‌های اینترنت اپراتورها سرتان گیج می‌رود، نگران نباشید، زیرا فقط شما نیستید که این حس را دارید! به نظر می‌رسد اپراتورها در گیج‌کننده تعریف کردن این بسته‌ها عمد دارند که به هیچ عنوان برای کاربران خوشایند نیست، اما بگذارید قضیه را کمی برایتان ساده کنیم.

همراه اول و رایتل بسته‌هایشان را در حالت کلی بر اساس سرعت به دو بخش تقسیم کرده‌اند: آلفا و آلفا+ در همراه اول و پایه و حرفه‌ای در رایتل. خوشبختانه ایرانسل این تقسیم‌بندی عجیب را ندارد! در اینجا هزینه بسته‌های با حداکثر سرعت را مقایسه می‌کنیم که از این نظر تفاوتی میان سه اپراتور نباشد. اگر بخواهیم بسته‌های ماهانه را معیار در نظر بگیریم، باید گفت همراه اول منصفانه‌تر از دو اپراتور دیگر عمل می‌کند. این اپراتور بسته هشت گیگابایتی‌اش ( چهار گیگ روزانه + چهار گیگ شبانه) را با قیمت 17هزار تومان عرضه می‌کند که یعنی 2100 تومان به ازای هر گیگابایت. در حالی‌که ایرانسل شبیه به همین بسته (2.5 گیگ + 2.5 گیگ) را به ازای هر گیگ 2800 تومان حساب می‌کند و رایتل حدود دو برابر، یعنی 4300 تومان به ازای هر گیگابایت! تازه، همراه اول چهار گیگابایت هم حجم روی وای‌فای‌اش در این بسته ارائه می‌کند که ارزش این بسته را بالاتر می‌برد.

اجازه دهید نگاهی هم به بسته‌های با مدت طولانی‌تر داشته باشیم. همراه اول بسته‌های چند ماهه عرضه نمی‌کند، بنابراین مقایسه میان ایرانسل و رایتل خواهد بود. در مورد بسته‌های شش ماهه، رایتل به‌طرز جالبی قیمت بهتری ارائه می‌کند. بسته 42 گیگابایتی (21 + 21) این اپراتور به ازای هر گیگابایت 2120 تومان است و برای ایرانسل و بسته 24 گیگابایتی‌اش (12 + 12) این عدد 2300 تومان است. بنابراین برای طولانی‌مدت در بسته‌های رایتل هزینه کمتر پرداخت خواهید کرد.

اما همراه اول مجموعه‌ای از بسته‌های بسیار جذاب دیگر هم دارد که توصیه می‌کنم اگر اهل دانلود در ابعاد بالا و تحت پوشش 4G این اپراتور هم هستید، به هیچ عنوان آن را از دست ندهید! در پایین صفحه بسته‌های نوترینو، می‌توانید بسته‌های حجم نامحدود شبانه این اپراتور را ببینید که نمونه‌اش در دو اپراتور دیگر وجود ندارد. دانلود نامحدود از ساعت 2 تا 7 صبح تنها با هزار تومان! آیا بهتر از این هم می‌شود؟

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها