کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم بررسی کردند

4000 واحد صنعتی؛ احیا یا اغماء؟

در حالی که این روزها اخبار مختلفی از تعطیلی صنایع و واحدهای تولیدی منتشر می‌شود، دیروز معاون وزیر صنعت از احیای نزدیک به 4000واحد تعطیل در دولت یازدهم خبر داد، اما پیگیری‌های فراوان خبرنگار جام‌جم برای دریافت اسامی این 4000واحد، به نتیجه نرسید و فعالان بخش خصوصی نیز از این آمار، ابراز تعجب کردند.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۶۵

علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در نشستی خبری خاطرنشان کرد: ابتدای دولت یازدهم بیش از 12هزار واحد صنعتی تعطیل‌شده وجود داشت و از نیمه 92 تاکنون با عملکرد 42ماهه، 3819 واحد راه‌اندازی مجدد شد.

به گفته وی، سال گذشته 1080 واحد صنعتی شروع فعالیت دوباره داشتند و به چرخه تولید بازگشتند که پیامد اشتغال 15هزار و 864 نفر را به دنبال داشت.

یزدانی در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم مبنی بر دریافت فهرست اسامی 3819 شرکتی که در دولت یازدهم احیا شده‌اند، گفت:‌ در حال حاضر آمار نهایی میزان واحدهای تولیدی را به تفکیک سال و دلایل تعطیلی آنها ندارم و این آمار را از روابط عمومی بگیرید.

پیگیری‌های خبرنگار جام‌جم از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای دریافت فهرست 3891 شرکت احیاشده در دولت یازدهم به نتیجه نرسید و مسئولان مربوط اعلام کردند فقط فهرستی از حدود 100شرکت را اکنون در اختیار دارند.

حال سوال اینجاست که اگر بالاترین مقام مسئول در سازمان صنایع کوچک آمار دقیقی از تعداد واحدهای تعطیل در اختیار ندارد، چطور می‌توان به آمارهای ارائه شده درباره احیای واحدهای تعطیل اعتماد کرد؟ یا این‌که آیا اعلام چنین آمارهایی در شرایط فعلی صرفا جنبه تبلیغاتی دارند یا این‌که واقعا آمارهای ارائه شده نتیجه سیاستگذاری و مدیریت دقیق در سازمان‌های تصمیم‌گیرنده بوده است؟

باید واقعیت را به مردم بگوییم

سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به آمارهای ارائه شده از احیای واحدهای صنعتی راکد به خبرنگار جام‌جم گفت: اصولا هنگام ارائه آمارهای اقتصادی نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ناامیدی میان مردم ایجاد شود، اما از سوی دیگر نباید مخاطبان را هم دور از واقعیت نگهداریم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید مجدد بر ارائه آمارهای واقعی به مردم تصریح کرد: درباره واحدهای صنعتی احیا شده باید این واقعیت را بپذیریم که گرچه برخی از واحدها احیا شده‌اند، اما این به معنای فعالیت صددرصدی آنها نیست بلکه این واحدها همچنان با کمترین ظرفیت تولیدی مشغول به کار هستند به عنوان مثال یک واحد تولیدی که قبل از تعطیلی صد نفر پرسنل داشت اکنون که دوباره به تولید بازگشته است تنها با ده نفر مشغول به کار است. حسینی‌کیا تاکید کرد: در زمینه آمار ارائه شده از واحدهای احیا شده طی عملکرد دولت یازدهم بخش قابل توجهی از آنها مربوط به استمهال بدهی‌هایشان بوده است بنابراین این‌که این واحدها را جزو تعداد واحدهای احیاشده بیاوریم منطقی نیست به این دلیل که همچنان با بحران دست و پنجه نرم می‌کنند.

پرس و جو از شهرک‌ها

علی صدری، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به جام‌جم گفت: قطعا سازمان صنایع کوچک با توجه به حوزه فعالیت و اختیاراتی که دارد به آمار و ارقام قابل اعتمادی دسترسی دارد و کاملا طبیعی است که این اعداد و ارقام همراه مسئولان نباشد.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به نتایج مثبت فعالیت‌های اقتصادی دولت کافی است با مراجعه به شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های خدماتی مستقر در آنها نسبت به دریافت آمار دقیق اقدام کنیم تا دربیابیم واقعا شهرک‌ها از حالت تعطیلی کامل به رونق تولید رسیده‌اند.

وقتی رکود است چطور احیای تولید داشته‌ایم؟

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران هم به خبرنگار ما گفت: شرایط اقتصادی موجود کشورمان بیانگر وجود رکود در تولید و واحدهای صنعتی است حالا چطور آمارهای احیای 4000 واحد صنعتی ارائه شده‌ است؟

وی تنها راه رسیدن به رونق تولید و احیای واقعی واحدهای صنعتی را در مدیریت منطقی و اصولی در کلان اقتصاد دانست و گفت: نباید با آمارها و اعداد بدون توجه به تبعات آن بازی کرد چون هر یک واحد تغییر در آمارها نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای است که باید مسئولان در بخش‌های مختلف داشته باشند درحالی که نتایج موجود چنین نشان نمی‌دهد.

استمهال چاره کار نیست

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت ایران با اشاره به کل تعداد واحدهای تولیدی در کشورمان به جام‌جم گفت: با توجه به آمارهای ارائه شده تقریبا 90 هزار واحد تولیدی در سراسر ایران مشغول به کار هستند که بخش عمده‌ای از آنها واحدهای صنفی هستند، بنابراین ارائه آمار شهرک‌های صنعتی بیانگر کل صنعت نیست.

سهل‌آبادی اظهار کرد: گرچه مجموعه فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک در دوران گذشته برای خروج از رکود و اقتصاد مقاومتی مناسب بوده است اما همان‌طور که اشاره شد این فعالیت‌ها تعیین‌کننده کلان اقتصاد و تولید نیست و باید واقعیت را بپذیریم که نسخه‌ای اصولی برای درمان داشته باشیم.

رئیس خانه صنعت ایران تاکید کرد: بخش قابل توجهی از بازگشت واحدهای صنعتی به تولید در قالب ارائه تسهیلات بانکی یا همان تسهیلات رونق تولید بوده است درحالی که این شیوه اصولی و کارآمدی نیست.

وی معتقد است با تسهیلات فعلی کمکی به صنعت نشده است چون وقتی یک واحد تولیدی دارای بدهی گذشته‌ است چطور می‌توان انتظار داشت هنگامی که رکود تولید داریم این واحد دوباره برای دریافت تسهیلات با نرخ بهره 18 درصد متقاضی شود؟

رئیس خانه صنعت ایران تاکید کرد: برای بهبود شرایط با همکاری فعالان واحدهای صنفی و دیگر واحدهای تولیدی درحال جمع‌آوری اطلاعات دقیق از وضعیت صنعت هستیم تا با جمع‌بندی و ارائه پیشنهادهای منطقی درقالب نامه‌ای به مقام معظم رهبری از ایشان برای صدور دستورهای لازم جهت بهبود شرایط کمک خواهیم خواست.

تعطیلی 1000 کارگاه تولیدی در سال گذشته

سیدمحمد یاراحمدیان رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران هم با اعلام این که 1000 کارگاه تحت پوشش مجمع نمایندگان کارگری در سال گذشته تعطیل شده است، گفت: حاضرم برای احقاق حقوق کارگران با دبیرکل تشکل سیاسی حامی دولت، مناظره کنم.

به گزارش فارس، یاراحمدیان دیروز در نشستی خبری گفت: روزانه شاهد تعدیل گسترده نیروی کار در کشور هستیم و معیشت کارگران در چهار سال گذشته دچار چالش جدی شده است و این موضوع به‌دلیل عدم مبارزه با واردات کالا و توجه به تولید داخلی بود.

رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با بیان این‌که 5000 کارگاه در سراسر کشور اعضای مجمع را تشکیل می‌دهند، گفت: طبق گزارش‌ها 20 درصد از این کارگاه‌ها که مشمول کسب و کارهای ده نفره تا چند هزار نفره هستند، تعطیل شده یا در حال تعطیلی هستند که شامل هزار کارگاه می‌شود.

وی گفت: این در حالی است که مابقی کارگاه‌های تولیدی 60 درصد از ظرفیت تولیدیشان را کاهش دادند که این موضوع به‌دلیل از دست رفتن فرصت‌های شغلی به دلیل واردات انبوه و قاچاق کالا بود.

نظارت بر احیای واحدهای کوچک

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال 96، در اجتماع عظیم و پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی به طرح دولت برای احیای واحدهای کوچک تولیدی اشاره کردند و گفتند: خب این اقدام، اقدام خوبی بود منتها در هر کار خوبی، آنچه لازم است، نظارت و استمرار است. اگر چنانچه نظارت لازم و توجه و دقت لازم در ادامه کار انجام نگیرد، کار به سرانجام نمی‌رسد؛ یا به سرانجامِ مطلوب نمی‌رسد. من توضیح خواستم از کسانی که دست‌اندرکار این قضیه بودند و از طُرق مختلف، از لحاظ میدانی تفحص کردم، [فهمیدم] خب کار پیش رفته است منتها نه به آن اندازه‌ای که هزینه شده. کار پیشرفت‌هایی داشته است منتها آن‌جوری که مورد نظر است و باید پیش می‌رفت و انجام می‌گرفت، انجام نگرفته است. باید کاری کنیم که تدابیر مسئولان و سیاست‌های اجرایی مسئولان بتواند به نتایج نهایی برسد.

تعطیلی ارج وآزمایش ربطی به دولت یازدهم ندارد!

برخلاف مواضع مسئولان دولتی که تاکنون تعطیلی کارخانه‌هایی چون ارج را تکذیب می‌کردند، دیروز وزیر صنعت ضمن تائید تعطیلی این کارخانجات، دولت قبل را مقصر معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه‌های ارج، آزمایش و ... گفت: تعطیلی این کارخانه‌ها ربطی به دولت یازدهم نداشته است، بلکه برخی از آنها 10 تا 15 سال پیش تعطیل شده‌اند. به گفته وی، این کارخانه‌ها قدیمی و فرسوده بوده و اگر صاحبان آنها علاقه‌مند باشند، می‌توانند به بازسازی و نوسازی آنها اقدام کنند.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها