خانه‌ای برای گیاهان کوهی

طبیعت دوست کهگیلویه و بویراحمدی 24 گونه گیاه کوهی در حیاط خانه خود کاشته است.
کد خبر: ۱۰۲۲۱۶۸

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حاج یحیی نظری از اهالی روستای علی‌آباد در پنج کیلومتری یاسوج 24 گونه گیاه کوهی در حیاط خانه خود کاشت.

این طبیعت دوست، هدف از این اقدام خود را حفظ گونه‌های گیاهی بویژه گونه‌های در حال انقراض زاگرس دانست و افزود: برخی از این گیاهان توسط برخی سودجویان به صورت بی‌رویه و غیراصولی برداشت می‌شوند و همین هم منجر به انقراض برخی از آنها می‌شود.

نظری گفت: 24 گونه گیاهی از جمله جاشیر دام، جاشیر خوراکی انسان، کرفس، بومادران، آنفوزه، ثعلب، بیلهر، کارده، اوریشم، بن سرخ، چویل، گل نرگس، باریچه، کنگر، خاری و گل سوسن را در حیاط خانه خود و فضایی بیش از 700 متر مربع کاشته است.

این طبیعت‌دوست که77 ساله و بازنشسته اداره منابع طبیعی است سه نوع درخت بلوط، بنه و بادام نیز در حیاط خانه خود کاشته است.

آیناز ده‌ساله همیار طبیعت و نوه حاج‌یحیی با وی در باغ گیاهان کار می‌کند و آنچه از پدر بزرگ آموخته برای حفظ نگهداری گیاهان به کار می‌برد. نظری در این زمینه گفت: باید با الگوسازی، فرهنگ حفظ طبیعت به نسل‌ها انتقال یابد.

از جلوه‌های ویژه باغ آقای نظری تپه کوچکی است که در حیاط خانه درست کرده و اطراف آن را گیاه کاشته است.

کارشناس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هم در این باره گفت: فعالیت یحیی نظری روشی ارزشمند برای الگوسازی و ایجاد فرهنگ حفظ طبیعت است.

سعید نظری افزود: این طبیعت‌دوست هم‌استانی با این اقدام خود برخی گونه‌های گیاهی در حال انقراض بویژه کرفس، بیلهر و بن سرخ را حفظ کرده است.

کارشناس منابع طبیعی استان افزود: حفظ گونه‌های گیاهی کوهی زاگرس محیط زیستی سالم را برای همه مردم رقم می‌زند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها