کاربردهای جالب برای فلش‌ها و کارت‌های حافظه‌ قدیمی

چیزی که خوار آید، روزی به کار آید

بسیاری از ما حداقل چند فلش یا کارت حافظه‌ قدیمی گوشه‌ کشوی میزمان داریم که نمونه‌های جدیدتر و قدرتمندتر جایشان را گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۰۲۲۰۰۷

شاید در نگاه نخست به نظر نرسد این حافظه‌های کم‌حجم کاربرد چندانی در زندگی دیجیتال امروزی داشته باشند، ولی از قدیم گفته‌ و روی فلش‌ها ذخیره‌ کرده‌اند که «چیزی که خوار آید، روزی به کار آید»! برای این حافظه‌ها هم می‌توان کارکردهای خلاقانه و مفیدی پیدا کرد که چه به صورت روزمره و چه برای روز مبادا به کار بیایند.

1 کلید مرموز

اگر می‌خواهید رایانه یا لپ‌تاپ‌تان را از دسترسی‌های فیزیکی غیرمجاز حفظ کنید، یک فلش قدیمی ابزار بسیار خوبی برای این کار است! می‌پرسید چگونه؟ نرم‌افزاری به نام Predator این کار را بسیار آسان کرده است.

با نصب این نرم‌افزار و اجرای آن، برنامه از شما می‌خواهد فلش‌تان را به رایانه متصل کنید تا یک کلید خاص برای باز کردن رایانه‌تان ساخته و روی آن فلش نصب شود. این ابزار همچنین نیاز به تعیین رمز عبور دارد تا در مواقع اضطراری (مثل گم شدن حافظه‌ فلش) از آن استفاده کنید. نگران فایل‌های روی فلش هم نباشید. آنها دست نمی‌خورند و این فلش کماکان مثل یک حافظه‌ عادی عمل می‌کند.

حال که این اعمال را انجام دادید، Predator که در پس‌زمینه در حال اجراست، هر 30 ثانیه رایانه‌تان را چک می‌کند و اگر فلش کلید به یکی از پورت‌های USB متصل نباشد، رایانه را به‌طور خودکار قفل می‌کند تا کسی نتواند به آن دسترسی داشته باشد.

2 ویروس‌کش پرتابل

تا به حال برایتان پیش آمده که رایانه‌تان ویروسی شده باشد و با خود گفته باشید ای کاش می‌توانستید از بیرون سیستم‌عامل آن را ویروس‌کشی کنید؟ این کار را به کمک یک فلش می‌توانید بسادگی انجام دهید.

شرکت AVG نسخه‌ای از آنتی‌ویروس را به نام AVG Rescue CD منتشر می‌کند که دقیقا برای همین کاربرد طراحی شده است. این نرم‌افزار که حجمی کمتر از 500 مگابایت دارد، گزینه‌ای ایده‌آل برای تبدیل یک فلش یک گیگابایتی به ویروس‌کشی پرتابل است. نصب آن هم ساده است: پس از دانلود، فایل setup.exe را اجرا و فلش‌تان را به‌عنوان مقصد نصب انتخاب کنید. نرم‌افزار به‌صورت قابل‌ بوت و روی فلش نصب می‌شود و تمام!

این فلش ویروس‌کش را دم دست داشته باشید که اگر زمانی درگیر ویروس‌ها شدید، به جای سیستم‌عامل اصلی، با آن بوت شوید و ویندوزتان را اسکن و ویروس‌کشی کنید.

3هدیه‌ لحظه‌ آخری

زمانی که می‌خواهید به یکی از اقوام یا دوستانتان هدیه‌ای بدهید و چیزی به ذهنتان نمی‌رسد، به محتواهایی که آن فرد دوست دارد فکر کنید و چه راهی بهتر برای هدیه کردن آنها غیر از یک کارت حافظه‌ یا فلش قدیمی؟

شاید در وهله‌ اول این‌طور به نظر آید که با حجم کم این حافظه‌ها که نمی‌توان چیز زیادی روی آنها ذخیره کرد، اما مطمئن باشید یک فلش یا کارت حافظه‌ 512 مگابایتی هم به اندازه‌ کافی برای مواردی چون تصاویر لحظات زیبا و به‌یادماندنی که با آن فرد دارید، آهنگ‌هایی که دوست دارد گوش دهد و موارد دیگری مثل کتاب‌های دیجیتال، دستورالعمل‌های غذاهای خوشمزه یا چند Gif خنده‌دار فضا دارد.

البته برای این‌که حافظه‌های قدیمی مناسب هدیه‌ دادن باشند، شاید لازم باشد دستی هم به سر و روی آنها بکشید و بسته به سلیقه‌تان تزئیناتی هم به آنها بیفزایید. یادداشت تبریک را هم می‌توانید به صورت دیجیتال یا فیزیکی داخل یا کنار آن بگذارید!

4مجموعه بازی‌ کلاسیک

این کاربرد خوراک بازی‌خورهایی‌ است که گاهی از بازی‌های امروزی خسته می‌شوند و می‌خواهند با چند مرحله سوپر ماریو یا سونیک بازی کردن، حس نوستالژیشان را ارضا کنند!

یکی از خوبی‌های بازی‌های قدیمی این بود که ضمن جذابیت، حجم بسیار کمی داشتند و این ویژگی آنها را گزینه‌ای مناسب برای ذخیره روی یک فلش یا کارت حافظه‌ قدیمی می‌کند. برای اجرای این بازی‌ها به دو چیز نیاز دارید: یک شبیه‌ساز (Emulator) برای کنسول موردنظر و رام (ROM) بازی‌ها. با کمی جست‌وجو، شبیه‌ساز‌های مختلفی در اینترنت پیدا می‌کنید که بسیاری‌شان پرتابل هستند و نیازی به نصب روی رایانه ندارند، مانند Snes9x برای کنسول SNES یا Kega Fusion برای اجرای بازی‌های سگا. سایت‌های زیادی هم مثل loveroms.com هستند که فایل رام بازی‌ها را برای کنسول‌های مختلف به رایگان می‌گذارند.

تعداد زیادی از این بازی‌های قدیمی را به همراه شبیه‌سازها می‌توانید روی یک فلش قدیمی ذخیره کنید تا هر زمان که اراده کردید، مجموعه‌ای از بازی‌های کلاسیک را در اختیار داشته باشید!

5 مکملی برای رم

این کاربرد به طور خاص برای کارت‌های حافظه‌ قدیمی مناسب است. اگر لپ‌تاپ یا نِت‌بوکی قدیمی دارید که از کمبود رم رنج می‌برد، درمانش یک کارت حافظه‌ و چند دقیقه زمان است!

از زمان اکس‌پی، در ویندوز ابزاری وجود دارد به نام ReadyBoost که به کمک آن سیستم‌عامل می‌تواند از یک حافظه‌ خارجی مثل کارت حافظه یا فلش به‌عنوان بخش اضافه‌شده‌ای به رم رایانه
استفاده کند.

مثلا اگر لپ‌تاپ‌تان فقط یک گیگابایت رم دارد، با گذاشتن یک کارت‌ حافظه‌ یک گیگابایتی و راه‌اندازی ReadyBoost روی آن، رم لپ‌تاپ به دو گیگابایت ارتقا می‌یابد. البته توجه داشته باشید به دلیل اختلاف سرعت ماژول رم و درگاه کارت حافظه، کارایی یک گیگابایت اضافه دقیقا مانند رم تعبیه‌شده در داخل لپ‌تاپ نخواهد بود. اما همین افزایش نسبی هم می‌تواند جان تازه‌ای به لپ‌تاپ‌تان ببخشد!

هنگامی که برای اولین بار کارت حافظه‌ای را در داخل لپ‌تاپ قرار می‌دهید، در منوی بازشده، گزینه‌ Speed my system را می‌بینید که با کلیک روی آن، پنجره‌ای برای انتخاب این کارت و تنظیم میزان حافظه‌ برای نسبت دادن به ReadyBoost نمایش داده می‌شود.

با کلیک راست روی آیکون کارت حافظه و انتخاب Properties و بخش ReadyBoost نیز می‌توانید همین روند را انجام دهید. با تائید این تنظیمات، از آن به بعد این کارت حافظه به مثابه بخشی از رم لپ‌تاپ عمل خواهد کرد

کارت‌ها در دستگاه‌ها

مواردی که در متن آوردیم همگی مربوط به رایانه یا لپ‌تاپ بود، اما دستگاه‌های مختلفی هم در اطرافمان هستند که امکان استفاده از کارت‌های حافظه با حجم کم را دارند. اگر در خودروی‌تان دستگاه مسیریاب و GPS دارید، می‌توانید از یک کارت حافظه برای ذخیره‌ نقشه‌ها یا دیگر اطلاعات در آن بهره بگیرید. همچنین، به کمک یک تبدیل کارت حافظه به فلش که قیمت چندانی هم ندارد، می‌توانید کارت حافظه‌تان را به یک فلش تبدیل کنید و از آن برای ذخیره موسیقی برای دستگاه پخش خودرو کمک بگیرید یا حتی کارت را مستقیما داخل یک بلندگوی بلوتوث (اگر قابلیتش را دارد) بگذارید و آهنگ‌ها را از روی آن پخش کنید. علاوه بر این، برخی چاپگرها بخصوص آنهایی که مخصوص چاپ عکس است، دارای امکان چاپ مستقیم از روی کارت‌های حافظه هستند که با استفاده از آن می‌توانید بدون دردسر جابه‌جایی و اتصال، تصاویر یا اسنادتان را چاپ کنید. همچنین اگر در دست و بالتان از این قاب‌های تصویر دیجیتال دارید، ‌تصاویر مختلفی را به وسیله‌ یک کارت حافظه‌ قدیمی در آن قرار دهید و از نمایش آن لذت ببرید!

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها