وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سعدی چشمه بزرگ اخلاق است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اسلام و ایران، سه شاعر بزرگ فارسی سعدی، حافظ و فردوسی را بنیادهای هویت این سرزمین خواند.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۶۵

به گزارش ایسنا، سیدرضا صالحی‌امیری که در برنامه‌های یادروز سعدی در آرامگاه این شاعر نام‌آور سخن می‌گفت، عنوان کرد: این جغرافیا در دل خود سخن‌های زیادی دارد. رمز و راز این سرزمین را باید در زمانه سعدی و حافظ جُست و در ادوار تاریخی از هخامنشیان تا امروز جست‌وجو کرد. این جغرافیا بخشی از هویت ملی و اسلامی ماست و تقدیر از بزرگان این خطه بخشی از هویت ماست. تا ایران، ایران است سعدی هم سعدی خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که گمشده سرزمین ما اخلاق است و سعدی چشمه بزرگ اخلاق این سرزمین است که همیشه تاریخ می‌جوشد. علت این که ما امروز دچار چالش اخلاقی و انگ‌زنی شده‌ایم به این دلیل است که از فرهنگ سعدی فاصله‌ گرفته‌ایم، اگر امروز سخن از اعتدال است، آن را از سعدی وام گرفته‌ایم.

آرامگاه سعدی، یکی دو روز گذشته به مناسبت روز بزرگداشت سعدی میزبان مسئولان سیاسی و فرهنگی، پژوهشگران و علاقه‌مندان این شاعر بزرگ ایرانی بوده است.

صراحت بیان سعدی قابل ستایش است

آیا سعدی، شاعری هزل‌گوست و از نظر اخلاقی نمی‌توان به او نمره خوبی داد؟ جام‌جم آنلاین در گفت‌وگو با چند کارشناس اخلاق‌مداری سعدی را بررسی کرده است.

دکتر محمد بقایی‌ماکان در این باره می‌گوید:« هر پدیده‌ای را باید در کل و با در نظر گرفتن همه ابعاد مورد ارزیابی قرار داد. به قول خود سعدی هیچ کسی هم کاملا پاک و منزه نیست و هرکسی ایراداتی دارد؛ ولی مساله اینجاست که سعدی به عنوان کسی که آنچه در دل داشت را با صراحت بیان کرد، ارزشش بیش از کسانی است که دیدگاهی مثل او داشتند ولی بیان نکردند.»

دکتر احمد تمیم‌داری نیز در این باره توضیح می‌دهد: «ما امروز با هزلیاتی روبه‌رو هستیم که واقعا مناسب نیست و آنها را به سعدی نسبت می‌دهند. سعدی متعلق به قرن هفتم است و فاصله زمانی بسیاری با روزگار او داریم، این که چنین شعرهای نامناسبی را که به هیچ ترتیب با شریعت و عقل و خرد تطبیق ندارد به سعدی نسبت دهیم و هیچ مدرک محکمی هم وجود نداشته باشد، من نمی‌توانم آن را بپذیرم و این هزلیات را از آن سعدی بدانم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها