سحرخیزی، توانایی مثبتی است که با چند تمرین ساده به دست می‌آید

سلام دوباره به آفتاب

قبول! به عنوان یک مادر، اضطراب و دلهره سروقت انجام شدن کارها همیشه با شماست، بخصوص اگر این کارها نقطه آغاز یک روز شلوغ و طولانی باشند، از آماده کردن صبحانه و نوشتن لیست خرید گرفته تا رسیدگی به کارهای صبحگاهی بچه‌ها، اضطرابی که می‌تواند براحتی از شما به بقیه اعضای خانواده منتقل شود.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۲۴

اما شک نکنید این اضطراب رابطه نزدیکی با ساعت بیدار شدن شما به عنوان مدیر خانه دارد، چراکه هر چه زمان بیشتری برای انجام دادن کارها داشته باشید دلهره کمتری برای به‌ تعویق‌ افتادن‌ شان خواهید داشت. در حقیقت هر چه شما سحرخیزتر باشید، موفقیت بیشتری در اداره خانه به دست خواهید آورد، اما برای رسیدن به این توانایی فقط کافی است تمرین کنید، تمرین‌هایی برای زود بیدار شدن.

فکر‌های منفی را کنار بگذارید

از صبح‌ها متنفرم! شاید شما هم مثل خیلی‌های دیگر سال‌های زیادی را با این فکر گذرانده باشید. هر بار با شنیدن صدای زنگ ساعت، بسختی خودتان را از رختخواب بیرون کشیده و تا دم کشیدن چای و آماده شدن صبحانه سرمیز چرت زده و البته بارها جمله معروف «از صبح‌ها متنفرم» را هم زیر لب تکرار کرده باشید. برای تغییر باید از همین جا شروع کنید و همه فکرهای منفی‌ را که به احتمال زیاد از زمان مدرسه در ذهن‌تان نقش بسته کنار بگذارید، چراکه تنها راه موفقیت این است که ذهن خود را باز بگذارید و از افکار منفی دور باشید.

این تصمیم را با همسرتان در میان بگذارید

سحرخیزی شاید ابتدا یک تصمیم ساده، کوچک و البته شخصی به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید تغییرات بزرگی را در زندگی مشترکتان به وجود می‌آورد؛ پس در اولین مرحله همسرتان را از این تصمیم باخبر کنید تا او هم بتواند خودش را با شما وفق دهد و تا جایی که می‌تواند شما را همراهی کند.

برای خودتان برنامه بریزید

شاید شما هم جزو آن ‌دسته از مادرانی باشید که شب‌ها با فکر کردن به برنامه‌های صبحگاهی بقیه اعضای خانواده به خواب می‌روند؛ فکر‌هایی مثل این که نانی در فریزر باقی نمانده و صبحانه بدون نان هم که از گلو پایین نمی‌رود، لباس‌های آقای همسر اتو نشده‌اند، میان وعده‌های مهد یا مدرسه را آماده نکرده‌اید و... .

شما همه این کارها را برای فردا صبح گذاشته‌اید تا با بیدار شدن، یکی یکی آنها را انجام دهید، اما نکته همین جاست؛ برنامه‌ریزی برای دیگر اعضای خانواده هر چقدر هم برایتان عزیز باشند برنامه‌ریزی برای دیگران است. فکر می‌کنید ذهن شما چقدر علاقه دارد برای اتو کردن لباس‌های همسرتان شما را زودتر از خواب بیدار کند؟!

پس بهتر است خودتان را در این برنامه‌ریزی در اولویت قرار دهید و اصلا هم احساس گناه نکنید. مطمئن باشید اگر صبح با انگیزه انجام حرکات یوگا یا ورزش‌هایی برای لاغری شکم از خواب بیدار شوید، در نهایت به نفع بقیه اعضای خانواده‌تان خواهد بود، چراکه هیچ انگیزه‌ای برای ساعت ذهن شما بهتر از این نیست که برای کارهای مورد علاقه شما کوک شود.

صبحی رویایی را در ذهن‌تان تصور کنید

بعد از کنار گذاشتن افکار منفی، حالا نوبت جایگزین کردن افکار مثبت است. پس خودتان را مثل یک فرد سحرخیز تصور کنید و ببینید دوست دارید صبح‌تان چگونه باشد؟ دوست دارید صبحانه خود را سر فرصت و بدون عجله بخورید یا این که تا بیدار شدن بقیه اعضای خانواده نگاهی به روزنامه‌های صبح بیندازید یا حتی چند حرکت یوگا انجام دهید؟ شاید تعجب کنید، اما مطمئن باشید تصاویر مثبتی که شما از صبح رویایی‌تان در ذهن خود می‌سازید به شما کمک می‌کند در آینده برنامه منظمی برای صبح‌ها داشته باشید.

به ضمیر ناخودآگاه‌تان اعتماد کنید.

برای زمان بیدارشدن‌تان یک ضرب‌الاجل تعیین کنید و قبل ازاین که به رختخواب بروید ساعتی را که تا به حال از خواب بیدار می‌شدید روی یک کاغذ بنویسید و چند سطر پایین‌تر، ساعت جدیدی را که دوست دارید از خواب بیدار شوید، یادداشت کنید. کاغذ را کنار تخت بگذارید طوری که بتوانید ببینید و چند بار در ذهن‌تان این جمله را تکرار کنید: «من ساعت 6 از خواب بیدار می‌شوم.» بعد ساعت را برای 10 دقیقه بعد از این زمان کوک کنید که اگر خواب ماندید زمان زیادی را از دست نداده باشید. مطمئن باشید بعد از مدت کوتاهی تمرین، این مهارت را به‌دست‌ خواهید آورد.

تمرین بیدار شدن را فراموش نکنید

تمرین، مهم‌ترین گام سحرخیزی است؛ حتی وقتی چند ساعت به غروب خورشید مانده باشد! پس در طول روز هر وقت گذرتان به اتاق خواب می‌افتد وانمود کنید صبح زود است. ساعت یا گوشی همراه‌‌تان را روی زنگ بیدار شدن کوک کنید و بگذارید گوش‌تان به شنیدن این صدا در این فضا عادت کند.

بهانه نگیرید

وقتی شما اولین قدم‌ها را برای سحرخیزی برمی‌دارید به صبح‌هایی می‌رسید که برای چند دقیقه بیشتر خوابیدن به هر بهانه‌ای متوسل می‌شوید، بهانه‌هایی مثل سردی هوا، در دسترس نبودن مواد لازم برای تهیه صبحانه، خستگی و... . بهترین راه این است کمتر بهانه دست خودتان بدهید؛ برای مثال اگر احساس می‌کنید سرمای هوای صبحگاهی باعث می‌شود دیرتر از رختخواب گرم و نرم‌تان بیرون بیایید، یک ژاکت یا لباس گرم کنار تخت بگذارید تا انگیزه بیشتری برای جدا شدن از تخت داشته باشید.

زنجیره را نشکنید

فراموش نکنید در این مسیر هر روزی که بتوانید برنامه‌ سحرخیزی‌تان را با موفقیت پیش ببرید یک حلقه زنجیر را به وجود آورده‌اید. پس اگر یک روز را از دست بدهید پیوستگی این زنجیر از میان می‌رود. این طرز فکر، بهترین و ساده‌ترین راهکار است تا شما همچنان به برنامه صبحگاهی‌تان پایبند باشید و با کمی بیشتر خوابیدن همه زحمات و تلاش‌های گذشته‌‌تان را بر باد ندهید.

به موفقیت‌های خود نگاهی بیندازید

یکی از بهترین مواردی که به شما انگیزه می‌دهد تا همچنان صبح‌ها زود از خواب بیدار شوید نگاه کردن به چیزهایی است که با سحرخیزی به دست آورده‌اید.

برای مثال به این فکر کنید تا ساعت 8 شما به همه کارهای صبحگاهی‌‌تان رسیده‌‌اید؛ در حالی که خیلی‌ها تازه از خواب بیدار شده‌‌اند و می‌خواهند کار روزانه‌شان را شروع کنند. این همان وقت اضافه‌ای است که شما می‌توانید برای رفتن به باشگاه، بازار و... برنامه‌ریزی کنید بدون این که استرس و نگرانی کارهای انجام نشده را داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها