حدود ده روز از انتشار گسترده فیلمی که توسط دو کوهنورد از خروج گاز و مواد مذاب از قله دماوند تهیه شده، می‌گذرد. پس از واکنش‌های فضای مجازی به این رویداد، برخی کارشناسان خروج مواد مذاب از قله را منتفی دانسته و اعلام کردند خروج گاز نیز از این قله همیشگی بوده است.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۷۲

با این حال، ماجرا تمام نشد. چراکه کمی بعد علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری در اظهارنظری هشدارآمیز اعلام کرد حتی همان خروج گاز از قله دماوند نیز دائمی شده و مقدار آن افزایش یافته است. وی در ادامه از مسئولان خواست وضعیت قله دماوند را زیرنظر داشته باشند تا خدای ناکرده از بروز فاجعه با فعال شدن گسل‌های متعدد اطراف تهران و وقوع زلزله‌ای تاریخی در تهران جلوگیری شود. جالب است که در میانه تمام این هشدارها و بحث‌ها، از آنجا که صدایی برنخاست، دستگاه‌ها و ارگان‌های متعدد مسئولیت‌دار بود. این دستگاه‌ها حتی به خود زحمت ندادند در یک اطلاعیه تشریفاتی چندخطی، به مردم «وعده» بدهند که با اعزام تیم‌های تحقیقاتی، وضعیت دماوند را زیرنظر خواهند داشت. این در حالی است که هشدارها ادامه داشته و هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد. به عنوان مثال دیروز بهروز اسکویی، رئیس بخش ژئومغناطیسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با انتشار نامه سرگشاده‌ای نسبت به احتمال خروج مواد مذاب از دماوند هشدار داد. وی در نامه خود اظهارنظر افرادی را که اعلام کرده‌اند اصولا دماوند یک آتشفشان خاموش است و به هیچ‌وجه مواد مذاب ندارد را زیر سوال برده و تصریح کرده افزایش میزان و شدت گازهای خروجی از دماوند، ممکن است به علت افزایش فعالیت آتشفشانی در درون این قله باشد. با این حال جالب است که این کارشناس مسئول نیز صرفا از صعود کردن به قله دماوند خواسته مشاهدات خود را از خروج گاز و مواد مذاب از این قله دقیق‌تر ثبت کرده و حتی از «پرتابه‌ها» نمونه فیزیکی تهیه و به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ارسال کنند تا آنگاه، بررسی و گزارش‌دهی انجام شود! یعنی حتی ایشان که کارشناس ـ مسئول است نیز نمی‌تواند یا نخواسته‌اند از مافوق خود درخواست اعزام تیمی کارشناسی را برای بررسی وضعیت قله دماوند بکنند تا به هر حال این چالش نیز به نوعی به حال خود رها شود.

همه ما ماجرای شدت گرفتن گرد و خاک اخیر خوزستان را به یاد داریم و ضمنا می‌دانیم که این استان سال‌هاست با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، اما تا زمانی که وضعیت به حالت بحرانی نرسید، مقامات ارشد دست به کار نشدند. به نظر می‌رسد اکنون و شاید به نوعی دیگر، ماجرای دماوند، خوزستانی دیگر است. یعنی الان که به لطف خدا احتمالا فقط نشانه‌های مشکل بروز کرده و از خود مشکل نیز خبری نیست، کسی به خود زحمت اعتنا کردن به مساله را نمی‌دهد و دستگاه‌های مسئول آن‌قدر سهل‌انگاری و بی‌توجهی می‌کنند تا کار از کار بگذرد. البته باید توجه آقایان را به این نکته جلب کرد که در خوزستان فقط با گرد و خاک مواجه بودید، اما جنس مشکل در تهران و حومه، گسل و زلزله است... این یادتان باشد.

سیدعلی دوستی موسوی

دبیر گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها