چیزی به بهار و تعطیلات نوروز نمانده و در این روزهای باقیمانده، استان‌های کشورمان یکی یکی آمادگی خود را برای پذیرایی از مسافران و مهمانانشان در نوروزی متفاوت اعلام می‌کنند. در این میان، مشهد نوروزی متفاوت تر را تجربه خواهد کرد، زیرا این شهر اکنون عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را بر پیشانی دارد و بر همین اساس، قرار شده برنامه‌ها و خدمات متنوع و گسترده‌تری را به زائران و گردشگرانش ارائه دهد.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۱۶
مشهد ، رخت نوروز پوشید

به گزارش جام‌جم، این روزها تقریبا همه استان‌ها به تکاپو افتاده اند تا نوروزی شاد و متفاوت را برای مهمانانشان برگزار کنند. طرح برگزاری نوروزی متفاوت در دی ماه امسال در نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز 96 عنوان شد. مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر در این نشست، دلیل متفاوت بودن نوروز امسال با نوروزهای گذشته را همراه نشدن نوروز امسال با مناسبت مذهبی عنوان و تصریح کرد: نوروز امسال تنها یک مناسبت ملی است و مردم و گروه‌های مختلف می‌توانند به صورت یکپارچه برای برگزاری آیین‌های نوروزی و سفرهای خود برنامه‌ریزی کنند. از این‌رو می‌توانیم، شاهد نوروزی متفاوت، شاد و پرجنب‌وجوش‌تر باشیم. به‌دنبال ارائه این طرح، مسئولان استان‌های کشور، آمادگی خود را برای برگزاری تعطیلات باستانی ایرانیان با شعار «نوروز 96، خدمات متفاوت» اعلام کردند؛ با برنامه‌های متفاوت و متنوعی از اجرای نوروزگاه‌ها، آیین و رسوم محلی و بومی نوروزی، برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و شب‌های فرهنگی گرفته تا ارائه خدمات شهری، حمل و نقلی و اقامتی با یاری همه نهادها و بویژه سمن‌ها و فعالان سازمان‌های مردم نهاد.

خانه تکانی نوروزی در خراسان‌رضوی اما پیشتر از اینها شروع شده بود، زیرا انتخاب مشهد، مرکز این استان به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال 2017 باعث شد، مشهدی‌ها برای برگزاری هر چه بهتر این سال فرهنگی، آمادگی‌های لازم را کسب کنند؛ آمادگی‌هایی که در برگزاری نوروزی بهتر و متفاوت‌تر بی‌تاثیر نیست.

پیش‌بینی افزایش 30 درصدی زائران خارجی

در همین زمینه، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان‌رضوی، با اعلام این‌که تمام برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای نوروزی متفاوت با در نظر گرفتن عنوان مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، با قدرت و قوت ادامه دارد، گفت: در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی، فرودگاه، راه‌آهن و مراکز اسکان زائران، مشهد 2017 به‌عنوان کانون فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و در راستای مشهد 2017 ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری مشهد معرفی می‌شود.

رشیدیان که در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر خراسان‌رضوی سخن می‌گفت، ضمن اعلام پیش‌بینی افزایش 30 درصدی جمعیت زائران خارجی در ایام نوروز 96 از تمام نهادهای مسئول در استان خواست که برای خدمات‌رسانی بهتر به مسافران و زائران بویژه در بحث ذخیره‌سازی مایحتاج غذایی استان و مدیریت بهتر روزهای سخت و پرازدحام نوروزی تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

مشهد، میزبان 10 میلیون زائر نوروزی

حسن واحدی، معاون هماهنگی امور زائران خراسان‌رضوی نیز از پیش‌بینی افزایش 6 تا 8 درصدی ورود زائران و مسافران داخلی به مشهد خبر داد و گفت: اجرای نوروز متفاوت در دستورکار تمام معاونت‌های ستاد خدمات سفر خراسان رضوی قرار گرفته است.

معمولا هر ساله بیش از 20 میلیون زائر و مسافر وارد شهر مشهد می‌شوند که از این تعداد حدود 5 تا 6 میلیون نفر در آستانه نوروز و سال تحویل خود را به مشهد و بارگاه مطهر رضوی می‌رسانند.

به گفته فروزان، سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، پیش‌بینی شده امسال نوروز تا سقف 10 میلیون مسافر به شهر مشهد مشرف شوند.

پیش‌بینی این حجم از مسافر و زائر برای ورود به مشهد باعث شده ضیایی‌مهر، مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی از اختصاص 50 درصد صندلی‌های قطارهای کشور همزمان با فرارسیدن نوروز 96 به مشهد خبر دهد. ضیایی مهر افزود: تلاش می‌کنیم، میزان ساعات رفت‌و‌آمد مشهد به تهران را از 13ساعت به 10ساعت کاهش دهیم و این در حالی است که امسال افزایش قیمت بلیت نداریم.

نرخ‌های نوروزی هتل‌های مشهد ثابت ماند

افزایش نیافتن هزینه‌ها البته فقط به بهای بلیت قطار محدود نمی‌شود و سایر بخش‌ها از جمله اماکن اقامتی نیز از ثابت ماندن هزینه‌های نوروزی خبر داده‌اند. در همین خصوص، چندی پیش محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان‌رضوی گفت، به منظور حمایت از مسافران، نرخ اقامت در هتل‌های این استان در ایام نوروز سال آینده افزایش نخواهد یافت و براساس نرخنامه سال 95 محاسبه خواهد شد.

قانعی افزود: در هفته دوم تعطیلات نوروزی از سوی هتل‌های مشهد اعلام تخفیف به‌منظور جذب بیشتر مسافران صورت می‌گیرد، ضمن این که مسافرانی که از طریق رزرواسیون الکترونیکی اقدام به رزرو هتل محل اقامت خود کنند، از نرخ‌های پایین‌تر و تخفیف‌های بیشتر بهره‌مند می‌شوند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها