اجرای مراسم‌ مختلف در روز ملی درختکاری از نظر فرهنگسازی اقدامی ارزشمند است، اما باید توجه داشت که برای حفظ درختان چه در فضای شهری و چه در جنگل‌ها باید شرایطی ایجاد کرد که منابع طبیعی کشورمان حفظ شود، زیرا نمی‌توان با درختکاری خسارت‌هایی را که به جنگل‌های کشور تحمیل می‌شود، جبران کرد.
کد خبر: ۱۰۰۸۲۳۴

برای رسیدن به این مهم باید واژه جنگل‌کاری را حذف کرد، زیرا با درختکاری نمی‌شود جنگل ایجاد کرد، در واقع جنگل اکوسیستمی است که طی هزاران سال ایجاد می‌شود و با کاشت درخت و زراعت چوب متفاوت است.

درختکاری حتی نمی‌تواند چوب از دست رفته را جبران کند به عنوان مثال، اگر در ‌شمال کشور یک هکتار جنگل از دست برود، حدود 500 مترمکعب چوب در هکتار را از دست داده‌ایم و اگر بخواهیم دراین فضا درخت کاری کنیم فقط 10 تا 15 متر‌مکعب چوب خواهیم داشت. ‌ استفاده از واژه جنگل‌کاری سبب شده برخی مسئولان و شهروندان به اشتباه تصور کنند اگر جنگل را به بهانه‌های مختلف مانند ساخت جاده، سد و معدن تخریب کنند، می‌توانند با کاشت درخت، آسیبی را که رسانده‌اند‌‌ جبران کنند‌. به همین دلیل بهتر است از به کار بردن واژه جنگل‌کاری خودداری کنیم.

‌هدف اصلی از مطرح کردن بحث درختکاری، آشتی دادن دوباره مردم با طبیعت و محیط‌زیست است، زیرا تلاش‌هایی در این سطح جوابگوی تخریب‌هایی که اتفاق افتاده نیست، به همین دلیل باید اولویت‌مان ‌حفظ داشته‌هایمان باشد و مساله دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که بودجه مناسبی نیز برای درختکاری در نظر گرفته نمی‌شود به همین علت، بسیاری از پروژه‌های درختکاری پس از کاشت درختان فراموش می‌شود و در نتیجه این غفلت، درختان کاشته شده خیلی زود از بین می‌روند.

‌هدف از درختکاری

پروژه‌های درختکاری معمولا بخوبی اجرا نمی‌شود، زیرا در کنار نبود اعتبار مناسب، خیلی‌ها نیز نمی‌دانند هدفشان از درختکاری چیست، یعنی برای تثبت خاک، درخت می‌کارند یا نیت‌شان ایجاد زیبایی است‌.

در این میان باید به اهمیت انتخاب گونه نیز پرداخت، زیرا پیش آمده که به اقلیم منطقه توجه نشده و گونه‌ای را کاشته‌اند که سبب ایجاد مشکلات دیگری برای منطقه شده است. به عنوان نمونه، می‌توان به کاشت اکالیپتوس در برخی مناطق اشاره کرد که سبب خشک شدن زمین و جلوگیری از رشد سایر گونه‌ها شد‌.

مشکل این‌است که هنگام اجرای طرح‌های فرهنگسازی مانند درختکاری به زوایای دیگر آن توجه نمی‌شود به همین دلیل ضروری است که هنگام اجرای چنین طرح‌هایی از نظر کارشناسان نیز استفاده شود تا اعتبار و تلاش شهروندان نتیجه‌بخش باشد.‌

در واقع به این شکل پایداری طرح‌های فرهنگسازی افزایش پیدا کرده و مانع این می‌شود که شهروندان نسبت به اجرای طرح‌های درختکاری دلسرد شوند‌.

هادی کیادلیری

رئیس انجمن علمی جنگلبانی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها