کاربران به علت‌های گوناگون (گفت‌وگو در فضای مجازی، بررسی ایمیل‌ها خود، تراکنش بانکی و...) از کافی‌نت‌ها استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۷۷

آیا این کار امن است؟ آیا قبل از ورود به کافی‌نت‌ها از خطرات امنیتی آگاه هستند؟ با مطالعه ده نکته کاربران با آگاهی و امنیت کامل‌تری از قبل می‌توانند با کامپیوترهای کافی‌نت‌ها کار کنند تا از دسترس سودجویان یا هکرها بیشتر در امان باشند.

توصیه اول

همیشه از بودن یک آنتی‌ویروس معتبر و به‌روز‌رسانی شده در دستگاه اطمینان حاصل کنید.

آنتی‌ویروس یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. به‌دلیل این‌که کامپیوترهای کافی‌نت در دسترس عموم قرار داده می‌شود، بودن یک آنتی‌ویروس معتبر و به‌روزرسانی شده، یک نیاز حتمی است.

توصیه دوم

نسخه سیستم عامل مورد استفاده در کافی‌نت باید به روز باشد. متاسفانه بیشتر کاربران اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند. در حالی‌که بیشتر حملات سایبری، از طریق حفره‌های خطرناک سیستم عامل‌ها (اشکالات نرم‌افزاری سیستم‌عامل‌ها) انجام می‌گیرد.

توصیه سوم

از نبودن فلش یا ماژول مشکوکی که در دستگاه جامانده باشد، اطمینان حاصل کنید. سودجویان یا هکرها توانایی این را دارند که داخل فلش، برنامه‌هایی کار بگذارند تا عملیات کل کاربران و عملیات کیبوردها را در فایلی ذخیره کند. کارشناسان پلیس فتا بارها در مورد نرم‌افزارهای کی لاگر- بخصوص نرم‌افزار Keystroke logging - به کاربران هشدار داده‌اند. کی لاگر یک نرم افزار یا وسیله‌ای سخت‌افزاری است که به کمک آن هر عملی که یک کامپیوتر انجام می‌دهد در حافظه‌ای ذخیره می‌شود.

کی لاگر در شرکت‌های کامپیوتری برای عیب‌یابی مشکلات فنی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. کی لاگر همچنین می‌تواند در خانه یا سازمان‌ها مورد استفاده واقع شود تا فعالیت‌های کامپیوتری افرادی را که در خانه یا سازمان هستند بدون این‌که خودشان بفهمند زیر نظر بگیرد. به عبارت دیگر به این روش می‌توانید فعالیت‌های کامپیوتری فرزندان خود را زیر نظر بگیرید تا در دنیای مجازی در دام افراد ناباب نیفتند یا یک سازمان به این روش می‌تواند مانع از دزدی اطلاعات و اسرارش شود. از کی‌لاگر‌‌ها به یک روش دیگر هم استفاده می‌شود برای دزدی اطلاعات محرمانه افراد مانند رمز‌های عبور، اطلاعات حساب‌های بانکی و... . این نرم‌افزار‌ها نه‌تنها می‌توانند تمام کارهایی که با کیبرد انجام می‌شوند (مانند تایپ یک نامه) را ثبت کنند، بلکه می‌توانند مجموعه‌ای از تصاویر صفحه نمایش را ذخیره کنند تا بعدها مورد استفاده یا سوء‌استفاده دیگران قرار گیرند. برنامه‌های معمولی کی‌لاگر اطلاعات را در هارد دیسک همان کامپیوتری که روی آن نصب شده ذخیره می‌کند، ولی بعضی از آنها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که به صورت خودکار از طریق اینترنت یا شبکه به کامپیوتری دیگری که ممکن است کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر باشد، اطلاعات بفرستند.

شناسایی کی‌لاگر‌‌ها کار ساده‌ای نیست و برای این منظور به یک نرم‌افزار که برای حذف کی‌لاگر‌ها طراحی شده باشد نیاز دارید که به آن Anti کی لاگر می‌گویند و اگر از این نرم‌افزار‌ها به‌درستی استفاده شود معمولاً می‌توانند بخوبی کی‌لاگر‌‌ها را حذف کنند.

ممکن است کاربر قبلی دستگاه، یک هکر باشد. پس برای کنترل سیستم به یک فلش نیاز خواهد داشت و بدون این‌که صاحب کافی‌نت متوجه شود، آن را به دستگاه متصل می‌کند تا اکانت‌های کاربرانی را که از دستگاه استفاده می‌کنند، هک کند.

توصیه چهارم

از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید. امنیت مرورگر گوگل به دلایل مختلف از امنیت مرورگرهای فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر بالاتر است.

توصیه پنجم

بعد از اجرای مرورگر کروم، از طریق منوی نرم‌افزار، گزینه New Incognito Window را انتخاب و از پنجره جدیدی که باز می‌شود برای مرور استفاده کنید. این گزینه سبب می‌شود هنگام مرور در وب یا اجرای ایمیل، فایل یا پسوردی در کامپیوتر ذخیره نشود. البته توجه داشته باشید اگر سوالی مبنی بر ذخیره پسورد از شما پرسیده شد، گزینه Never را بزنید تا پسوردی در داخل سیستم کافی‌نت ذخیره نشود.

توصیه ششم

در صورتی که دوربین امنیتی در مغازه نصب باشد، تایپ رمز عبور را با یک دست انجام دهید و دست دیگری را به عنوان محافظ برای چشم‌های دوربین یا دیگران استفاده کنید.

توصیه هفتم

به دلیل وجود نرم‌افزارهای مختلف برای جاسوسی و هک، از کافی‌نت‌هایی استفاده شود که با مجوز فعالیت می‌کنند. در صورتی که احساس کردید، نرم‌افزار مشکوکی در سیستم فعالیت می‌کند، به صاحب کافی‌نت تذکر دهید و از ادامه کار روی سیستم صرف نظر کنید.

توصیه هشتم

از کمک گرفتن از دیگران برای تایپ رمز عبور خودداری کنید. همان‌طوری که کارشناسان پلیس فتا در مورد کمک گرفتن از افراد ناشناس برای دستگاه‌های عابربانک هشدار می‌دهند، در مورد این مساله نیز ما هشدار می‌دهیم به هیچ عنوان از افراد ناشناس کمک نگیرید.

توصیه نهم

در صورتی که آشنایی چندانی با کار کردن با کامپیوتر ندارید، با یک دوست یا فامیلی که مسلط به کامپیوتر است به کافی‌نت مراجعه کنید.

توصیه دهم

در صورتی که کار شما چندان ضروری نیست، از کافی‌نت استفاده نکنید!

فعالسازی ورود دو مرحله‌ای در برنامه واتس‌اپ

همان‌طوری که قبلا وعده داده بودیم، برنامه واتس آپ به‌روزرسانی و امکان ورود دومرحله‌ای به برنامه اضافه شد. برای فعال‌سازی ورود دومرحله‌ای برنامه واتس‌اپ، این کارها را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: برنامه واتس آپ را از طریق یکی از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و سپس برنامه را اجرا کنید.

مرحله دوم: از طریق منوی برنامه، به «تنظیمات»‌(Settings) بروید.

مرحله سوم: به «حساب کاربری» (Account) مراجعه کنید.

مرحله چهارم: سپس گزینه «تائید شماره دو مرحله‌ای»
(Two-step Verification) را انتخاب کنید.

مرحله پنجم: گزینه «فعال‌سازی» (Enable) را بزنید.

مرحله ششم: یک کد 6 رقمی برای ورود مرحله دوم به برنامه از شما خواسته خواهد شد، آن را تایپ کنید و سپس دوباره برای صحت، همان کد را دوباره تایپ کنید.

مرحله هفتم: ایمیل‌تان را تایپ کنید تا در صورت فراموشی کد 6 رقمی، برنامه برای شما با این ایمیل در ارتباط باشد. بعد از تایپ ایمیل، گزینه «بعدی» (Next) را بزنید و در مرحله بعد همان ایمیل را دوباره تایپ کنید و سپس گزینه «تمام» را انتخاب کنید.

واگریک شاهوردیان- کارشناس امنیت شبکه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها