علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بانکدار شدن خودروسازان خبر داد و گفت: سود بانک‌ها 15 درصد اعلام شده، اما سایپا 28 درصد و ایران خودرو سود را 26 درصد اعلام کرده است. این مابه التفاوت سود بانک‌ها و خودروسازان در اقتصاد، مشکل‌ساز شده است.
کد خبر: ۱۰۰۶۷۹۸

کریمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر، مشکلاتی برای مجموعه تولید ایجاد شده و جذب منابع مردمی مورد نظر قرار گرفته است و هر دو تولیدکننده خودرو (سایپا و ایران‌خودرو) از منابع مردمی و با ارائه سودهای بانکی توانسته اند سرمایه‌های مردم را جذب کنند و چالشی در اقتصاد به وجود آورده‌اند و مخاطراتی برای سیستم بانکی کشورایجاد کرده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: رقم‌هایی که در آگهی این شرکت‌هاست،‌ بسیار بالاست تا جایی که یک شرکت خودروسازی میزان سود را تا 32 درصد اعلام کرده است. کریمی گفت: به لحاظ مقررات پولی و بانکی، این اقدام که سپرده‌های مردم را جذب می‌کند، خلاف مقررات بانکی است و به وزیر صنایع تذکر داده شده،‌ اما این روند همچنان ادامه یافته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خودرو در دنیا یک کالای مصرفی است اما در کشور ما سرمایه است و افرادی منابع مالی خود را در خرید خودرو متمرکز می‌کنند و با شرایط ویژه در بازار می‌فروشند و تعادل بازار را برهم می‌زنند.

کریمی در ادامه تاکید کرد: صنعت خودرو یک صنعت رانتی است، ولی طی سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته و البته نقص‌های فراوانی هم داشته است و با این که دولت یازدهم حمایت فراوانی از آن داشته، از واردات خودرو جلوگیری کرده است. وی گفت: در قانون حمایت از مصرف‌کنندگان آمده است، باید سود مشارکت قید و چارچوب معینی برای پیش‌فروش خودرو مشخص شود. کریمی گفت: درنظام بانکی، اشتغال به عملیات بانکی طبق قانون امکان‌پذیر نیست و این کار به نوعی دخالت در سیستم بانکی قلمداد شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در قانون کیفری برای کسانی که نقض قانون کنند، مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است. وی افزود: در کشور ما تداخل‌هایی بین تولید و حیطه امور بانکی وجود دارد و برای وام، شرایطی فراهم می‌کنند که وام 15 درصد به کسی نمی‌رسد یا عملا به وامی بیش از 18 درصد تبدیل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها