کریمی تصریح کرد: در سالهای اخیر، مشکلاتی برای مجموعه تولید ایجاد شده و جذب منابع مردمی مورد نظر قرار گرفته است و هر دو تولیدکننده خودرو (سایپا و ایرانخودرو) از منابع مردمی و با ارائه سودهای بانکی توانسته اند سرمایههای مردم را جذب کنند و چالشی در اقتصاد به وجود آوردهاند و مخاطراتی برای سیستم بانکی کشورایجاد کردهاند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: رقمهایی که در آگهی این شرکتهاست، بسیار بالاست تا جایی که یک شرکت خودروسازی میزان سود را تا 32 درصد اعلام کرده است. کریمی گفت: به لحاظ مقررات پولی و بانکی، این اقدام که سپردههای مردم را جذب میکند، خلاف مقررات بانکی است و به وزیر صنایع تذکر داده شده، اما این روند همچنان ادامه یافته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خودرو در دنیا یک کالای مصرفی است اما در کشور ما سرمایه است و افرادی منابع مالی خود را در خرید خودرو متمرکز میکنند و با شرایط ویژه در بازار میفروشند و تعادل بازار را برهم میزنند.
کریمی در ادامه تاکید کرد: صنعت خودرو یک صنعت رانتی است، ولی طی سالهای گذشته پیشرفت خوبی داشته و البته نقصهای فراوانی هم داشته است و با این که دولت یازدهم حمایت فراوانی از آن داشته، از واردات خودرو جلوگیری کرده است. وی گفت: در قانون حمایت از مصرفکنندگان آمده است، باید سود مشارکت قید و چارچوب معینی برای پیشفروش خودرو مشخص شود. کریمی گفت: درنظام بانکی، اشتغال به عملیات بانکی طبق قانون امکانپذیر نیست و این کار به نوعی دخالت در سیستم بانکی قلمداد شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در قانون کیفری برای کسانی که نقض قانون کنند، مجازاتهایی در نظر گرفته شده است. وی افزود: در کشور ما تداخلهایی بین تولید و حیطه امور بانکی وجود دارد و برای وام، شرایطی فراهم میکنند که وام 15 درصد به کسی نمیرسد یا عملا به وامی بیش از 18 درصد تبدیل میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد