در حالی که دولت و مردم یونان چشم به راه رسیدن به توافق کشورهای منطقه یورو در مورد پایان دادن به ارزیابی اصلاح اقتصادی این کشور هستند، رسیدن به این توافق در نشست مهم وزیران دارایی حوزه پولی یورو موسوم به «یورو گروپ» که روز دوشنبه آینده برگزار می‌شود، بعید به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۷۴

این درحالی است که تایید اصلاحات، شرط پرداخت قسمت دیگری از بسته کمک مالی به این کشور از سوی اروپاست و با این که کشورهای اروپایی حوزه یورو و وام‌دهندگان، روند رشد اقتصادی و اجرای برنامه‌های ریاضت اقتصادی در یونان را مثبت ارزیابی می‌کنند، اما آن را کافی نمی‌دانند و بر لزوم اجرای اصلاحات اقتصادی تاکید دارند.

وزیر اقتصاد و دارایی آلمان روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی در مورد اصلاحات و احتمال خروج یونان از حوزه یورو گفت: یونان به اصلاحات نیاز دارد. چنانچه اصلاحات را اجرا کند، مشکلی پیش روی این کشور نخواهد بود. اما اگر اصلاحات را نپذیرد با مشکل مواجه می‌شود.

هفته گذشته و در آستانه نشست مهم وزرای حوزه پولی یورو، دولت یونان مخالفت خود را در مورد اجرای برنامه‌های ریاضت اقتصادی بیشتر از جمله کاهش مستمری بازنشستگان اعلام کرده بود.

مهلت بعدی پرداخت وام‌های بین‌المللی برای یونان در ماه ژوئیه امسال است و دولت این کشور مایل به حل مشکلات اقتصادی تا پیش از رسیدن به مهلت نهایی است. اما به نظر می‌آید چند انتخابات مهم در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، آلمان و فرانسه در ماه‌های آینده باعث ایجاد تعلیق در تصمیم‌گیری‌های مهم شده است.

مانع دیگری که در راه رسیدن به توافق در مورد ارزیابی برنامه اصلاح اقتصادی یونان وجود دارد، تردید نهادهای وام‌دهنده بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول است که با وجود اجرای برنامه‌های ریاضت اقتصادی و رضایت کشورهای اروپایی از اجرای آنها، در مورد بازپس دهی وام‌های یونان نگران هستند و اجرای دومین مرحله برنامه ریاضت اقتصادی را لازم می‌دانند.

نارضایتی مردم یونان نیز از اجرای این اصلاحات رو به افزایش است. یانیس کوزوپیس، رستوران‌دار یونانی در مورد سیستم مالیاتی برنامه ریاضت اقتصادی می‌گوید: تا آنجا که من می‌دانم و اطلاع دارم، هیچ‌کس و هیچ رستورانی با این میزان مالیات در وضعیت ریاضت اقتصادی نمی‌تواند دوام بیاورد. شرط نهادهای وام‌دهنده برای پرداخت قسمت دیگری از کمک مالی، پایبندی یونان نسبت به تعهدات خود ازجمله اجرای اصلاحات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها