جاستین گاتلین یا آسافا پاول؛

جاستین گاتلین و آسافا پاول در تورنمنت چندی پیش دو و میدانی پرفونتن کلاسیک به دوئل و رقابت در «دو» ی 100متر مردان پرداختند، اما نه ستیزی سنتی و رودررو بلکه فقط براساس زمانی که بدست آوردند
کد خبر: ۱۰۰۴۲۵
و با رجوع به نتایج و رتبه بندی ای که در مورد کل شرکت کنندگان در دو مسابقه مجزا به ثبت رسید.
در این پیکارها که در شهر یوجین در ایالت اوره گون امریکا برپا شد، گاتلین و پاول را از یکدیگر دور نگه داشتند و مخصوصا در دو دسته متفاوت قرار دادند.
ولی وقتی یک رده بندی پایانی تنظیم و ارائه شد، همه نتایج را روی هم جمع بستند و در داخل جدول کلی قرار دادند.
این چنین بود که گاتلین امریکایی با 9.88 ثانیه بالاتر از همگان و منجمله پاول قرار گرفت و اول شد و پاول که جاماییکایی است با 9.93ثانیه صاحب رتبه دوم شد.
اهمیت این رویارویی مستقیم در این بود که هر دو دونده فوق به طور مشترک صاحب رکورد جهانی (برابر با 9.77ثانیه) هستند و در دو سال اخیر درباره برتری یکی بر دیگری حرفهای مختلفی گفته شده و هر یک مدعی چنین چیزی بوده اند.
از همه مهمتر و جالب تر این که ایندو کمتر با یکدیگر پیکار کرده و دیدارهای رودرروی بسیار کم شماری داشته ند و همین مساله نیز بر حساسیت رقابتشان افزوده است.
وقتی چندی پیش در تورنمنت بین المللی دوحه قطر گاتلین صاحب زمان 9.76ثانیه شد و خبر شکسته شدن رکورد جهانی به دست وی انعکاس یافت ، به نظر می رسید که گاتلین یک ضربه کاری دیگر را به رقیب جاماییکایی وارد ساخته است، اما فدراسیون بین المللی دو و میدانی (یاف) دو هفته بعد از آن مسابقات اعلام کرد که در محاسبه و سنجش و به تبع آن اعلام رکورد مرتکب اشتباه شده و خبر قبلی خود در خصوص بهبود رکورد جهانی را پس گرفت و بابت اشتباه خود عذرخواهی کرد و تصریح نمود که رکورد گاتلین نیز 9.77ثانیه و برابر با چیزی است که پاول قبلا بدست آورده بود.
رکورد شکنی پاول و رسیدن او به حد نصاب جهانی 9.77ثانیه باعث مطرح شدن هر چه بیشتر او شده بود اما وقتی گاتلین در المپیک 2004آتن طلای 100متر و برنز 200متر را برد و این کارنامه را در مسابقات جهانی 2005به 2طلا (از حداکثر 2طلای ممکن) بهبود و ارتقائ بخشید، جنگ قدرت را برد و کفه ترازو به سود این دونده 25ساله سنگین شد و پاول به زیر سایه او رفت.

اتهام ها و حرفها
همه این مسائل سبب شد نبردهای مستقیم این 2طی فصل جاری اهمیت بیشتری بیابد و عمده تر شود، ولی این طور که شرایط به پیش می رود انگار چنین ستیزهایی را شاهد نخواهیم بود.
زیرا در تورنمنت پرفونتن چیزی روی داد که گفتیم (شرکت این دو دونده در مسابقه هایی مجزا و نه در یک دیدار واحد) و سپس تصریح گشت که برنامه رویارویی مستقیم آنها در تورنمنت گیتزهد انگلیس هم که برای 22خرداد در نظر گرفته شده بود، لغو شده است.
پیش تر گاتلین چند بار پاول را به فرار از چنین دوئلی متهم کرده و گفته بود که حریف جامائیکایی مرد میدان های بزرگ نیست و هرگاه تورنمنت هایی از این دست پیش می آید، به گونه ای خود را کنار می کشد و ادعای مصدومیت و یا چیزهایی از این دست می کند و افزوده بود که وی فقط به درد موارد خاص و رویدادهای غیرمتعارف می خورد تا براساس آن بتواند رکورد جهانی را بشکند.
مصدومیت شدید پاول و دور ماندن او از صحنه مسابقات طی نیمه دوم سال 2005نوعی تایید حرفهای گاتلین محسوب شده و چون بالاترین حاصل کار پاول در مسابقات کلاسیک و بزرگ رتبه پنجم در مسابقات المپیک آتن بود، گاتلین می توانست با غرور به دستاوردهای خود اشاره و نگاه کند و از مهارت های خود بگوید.

رقابت غیرمستقیم
این مسائل سبب شده بود خیلی ها به تورنمنت یوجین اوره گون چشم بدوزند و آن را یک راه حل برای شناخت نفر برتر بین 2دونده فوق و حل مسائل مورد بحث بدانند؛ اما همان طور که پیش تر گفتیم مسابقه در عمل به یک رقابت غیرمستقیم و «تقسیم شده به دو قسمت» بدل گشت.
گاتلین مسابقه اختصاصی خود را در 9.88 ثانیه فتح کرد و سپس گفت: «برخی می گفتند من برای تورنمنت های کوچکتر مناسب نیستم و تنها در رقابت های کلاسیک و بزرگ نتیجه خواهم گرفت ؛ اما تورنمنت اخیر پرفونتن نشان داد که این طورها هم نیست و غلط بودن نظر این دسته از منتقدان به اثبات رسید».
گاتلین حتی مدعی است که اگر در جریان مسابقه یوجین دستهای او و هموطنش لئونارد اسکات در بخشی از مسابقه به یکدیگر برخورد نمی کرد و سرعت او را نمی گرفت، قادر بود حدنصاب جهانی «دو»ی 100متر را بشکند و این بار چیزی هم نمی توانست آن رکورد را از وی بگیرد و بعدا هم نمی توانست اعلام شود که در اندازه گیری رکورد اواشتباهی صورت گرفته است.
گاتلین در ادامه می گوید: «هر چه بود حادثه برخورد من با کرافورد سرعتم را کم و امکان رکورد شکنی ام را منتفی کرد. ایرادی ندارد، آن را به هدف و وظیفه بعدی خود بدل خواهم کرد و در ماهها و یا حداکثر سال بعدی این کار را انجام خواهم داد.»
اگر گاتلین برای فتح گروه مربوط به خود در یوجین بر اسکات (با 10.16 ثانیه) و مایکل فریتر جامایکایی (10.17ثانیه) سایه انداخت، پاول نیز به نوبه خودشان کرافورد وجیسن اسموتز امریکایی را در گروهش پشت سر نهاد که برای این دو زمان 10.04و 10.05ثانیه به ثبت رسید.

صبر کنید
شاید قیاس این دو نمایش به ما بگوید که گاتلین بهتر کار کرده و نمایش برتری داشته است ولی خیلی ها امیدوار بودند که ستیز مستقیم شان در روز 22خرداد در گیتزهد جواب سوالات موجود را بدهد، اما گاتلین که پیشتر بارها گفته بود پاول خودش را از این گونه دیدارها و رقابت ها کنار می کشد، این بار خلاف آن عمل کرد و خودش بانی لغو مسابقه شد و سپس گفت : «بله ، جهانیان بسیار مایل اند که ستیزی مستقیم و جدید بین ما را ببینند، اما باید به آنها تذکر بدهم که بهتر است برای این مهم و جهت دیدن چنین تصویر و موقعیتی قدری بیشتر صبر کنند.
قصد ندارم که کار خاصی را انجام بدهم و یا از شکل گیری یک مساله موردتوجه مردم جلوگیری کنم و هرچه می گویم و آن چه می بینید و تصمیم من درمورد لغو پیکارمان در گیتزهد فقط به قصدبالا بردن کیفیت پیکاری است که اگر قدری بهتر و درست تر و با ارزیابی بیشتر صورت گیرد، باعث خواهد شد که مردم نیز نمایش بهتر و کاملتری را شاهد باشند. این یک برخورد شخصی از طرف من با این مساله نیست و من فقط می خواهم کاری را صورت دهم که به نفع ما و به سود این ورزش تمام شود.»

آن بالا
حتی پاول هم گفت که عجله ای برای دوئل رو در رو با گاتلین ندارد و اصولا این کار را عاجل و ضربتی نمی شمرد.
«من به این قصد به یوجین آمدم تا یک نمایش خوب داشته باشم و دسته و گروه خود را فتح کنم و به خواستم نیز رسیدم و راحت و با اقتدار ظاهر شدم. هم من وهم گاتلین درنقطه اوج کارمان و در بالاترین سطح ممکن و به واقع بر بام جهان قرار داریم و نیازی نمی بینیم که همه چیز را به هم بریزیم و احساس هر دوی ما این است که باید آن بالا بمانیم و هر کاری را که در این راه لازم است، انجام بدهیم.»
با این حساب ، این سوال که این دو دونده در یک ستیز رو در روی تازه چه خواهند کرد، فعلا «پاسخ نداده» باقی خواهد ماند، هر چند همین حالا نیز گاتلین می تواند به این ببالد که در تک دیدارهای رودررو و در اندک مواردی که با پاول مصاف داده ، وی را مغلوب کرده و عناوین بزرگ دو سال گذشته نیز به سمت او میل نموده و نه به جانب دونده جاماییکایی.

مترجم: وصال روحانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها