کتاب شاهنامه روایت ماجراهای افسانه‌ای و اساطیری در مورد ایران است و نقالان در گذشته در نمایش‌های روحوضی و یا قهوه‌خانه‌ها روایت‌هایی مهیج و شیرین شاهنامه را برای شنوندگان بازگو می‌کردند.
کد خبر: ۱۰۰۳۴۹۶

«مبارک» به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی و با بازی الناز شاکردوست، امیر رهبری، تورج نصر و... داستان پیرمرد نقالی را روایت می‌کند که با عروسک‌هایی که در اقتباس از شخصیت‌های شاهنامه ساخته شده‌اند، به کسب و کار مشغول است. پیرمرد بخش فراوانی از زندگی‌اش را در جهان اسطوره‌ها گذرانده و نگران روزی است که شخصیت‌های سیاه افسانه‌ای، دنیا را به سوی تاریکی و تباهی بکشانند. 21 کاراکتر انیمیشنی در این فیلم حضور دارند که برای کمک رساندن به پیرمرد نقال، با نوه جوان او (با بازی الناز شاکردوست) همراه می‌شوند و داستان پرفراز و نشیب و ماجراجویانه‌ای را آغاز می‌کنند.

مبارک را همه می‌شناسند، خصوصا کسانی که به نمایش‌های خیمه شب‌بازی علاقه دارند. از آن طرف مبارک عروسکی است که از دیرباز در نمایش‌های عامیانه ایرانی حضور داشته و با شیطنت و شوخ‌طبعی، مخاطبان را خندانده است. در نمایش‌های خیمه شب‌بازی، معمولا شخصی که مرشد نامیده می‌شود داستان را روایت می‌کند و مبارک با سوال‌ها و شیطنت‌هایش، با او همراه است. نام فیلم سینمایی «مبارک» از این شخصیت دوست‌داشتنی و ماندگار در ذهن ایرانیان گرفته شده.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها