یک بررسی آماری درباره تنبلی نشان داد، علت عمده تنبلی در افراد، پرتوقعی و پایین بودن سطح تحمل آنهاست که به خصومت و تنفر آنها از اشخاص می‌انجامد.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۷۲

بعضی‌ها اگر بگویید تنبل هستند، ناراحت می‌شوند. آنها به شما چشم غره می‌روند و با غرور می‌گویند، فقط نمی‌خواهم کاری بکنم، خصوصا کاری که در شانم نیست.

آنها معتقدند، از بام تا شام مشغول هیچ کاری نکردن هستند؛ مبارزه سختی که به خاطر دفاع از شان و جایگاهشان است در حالی که در همان زمان دارند شان و جایگاه خود را در همه جا حتی خانواده از دست می‌دهند.

اگر با خواندن این مطلب، کمی نگران وضع خودتان شده‌اید، بهتر است خوشحال باشید، چون این مشکل قابل درمان است و راه‌حل دارد.

تنبل‌شناسی

تنبلی شما از هر نوع که باشد، اول باید شناسایی شود. اگر نیاز به درمان دارویی دارد، با مشورت متخصص درمان را آغاز کنید، چه‌بسا تنبلی نیز خود به خود رفع شود. در مرحله بعد، آن را علت‌یابی کنید.

تنبل بی‌نقص

اگر تنبل کمال‌گرا باشید، با افزایش مسئولیت‌ها برخی ابعاد زندگی را کلا رها می‌کنید و تبدیل به یک انسان تک‌بعدی می‌شوید.

اهمیت دادن فقط به کار بیرون، فقط رابطه جنسی و زناشویی، فقط رسیدگی به امور فرزندان و دیگر هیچ، همه نمودهایی از تنبل‌های تک‌بعدی و کمال‌گراست. برای این که بر این نقیصه فائق بیایید، باید فهرست کاملی از اولویت‌های زندگی‌تان را بنویسید و تمام بخش‌های تعطیل کرده را هم در نظر آورید. سعی کنید از صددرصد انرژی و توان خود که برای یک بخش می‌گذارید، کم کنید و آن را صرف بخش‌های فراموش شده زندگی‌تان کنید.

اگر نتیجه رضایت‌بخش باشد، انرژی می‌گیرید تا سهم عادلانه‌ای به هر بخش از زندگی خود بدهید.

زندگی مفید و مضر

روان‌شناسان توصیه می‌کنند، اگر کمال‌گرایی شما را به ورطه وسواس و تنبلی انداخته است، به جای تقسیم زندگی به خوب و بد، زندگی را به دو بخش مفید و مضر تقسیم کنید. هرچه را که در رشد و پیشرفت شما مضر است، محدود کنید و برعکس، هرچه را که به رشد شما منجر می‌شود، وسعت بدهید.

بررسی و حرکت مثبت

بررسی زندگی و یافتن بخش‌هایی که مغفول مانده و به حال خود رها شده و تغییر ذهنیت خود درباره کمال‌گرایی با کمک درمانگر از دیگر مواردی است که برای مبارزه با تنبلی، باید به آن توجه کنید.

انعطاف‌پذیری بیشتر، آزادی، دیدن نیمه پر لیوان و دلسوز بودن نسبت به خود، از شیوه‌های غلبه بر اهمال کاری است.

کمی کم‌کاری کنید

برای این که بر تنبلی خود غلبه کنید، می‌توانید کاری را که بیش از کارهای دیگر مدنظر قرار می‌دهید، از نظر زمان یا محتوا، از مقدمات و تشریفات آن بکاهید و برای این کوتاه کردن قانون بگذارید.

بزودی متوجه می‌شوید کارها آسان شده و قابل انجام است.

قورباغه را آخر بخور!

کار را از بخش‌های راحت مثل ورزش شروع کنید و با تقسیم کار به بخش‌های کوچک‌تر و زمان گذاشتن برای هر خرده‌تکلیف به هدف خود نزدیک‌تر شوید و با نیمه‌تمام رها کردن کارها مبارزه کنید.

امر و نهی ممنوع

ادبیات محاوره با خود را تغییر دهید. نگویید من باید کنکور قبول شوم. بگویید بهتر است، همین امسال قبول شوم یا صلاح من در این است. سعی کنید، باید و نباید‌ها را کم کنید و برای پیروزی‌های کوچک‌تان در برنامه تنبلی‌زدایی به خود پاداش دهید.

شیرجه وسط کارها

تشریفات را کنار بگذارید و پا برهنه بدوید وسط کار. مثلا دو نفر از مهمان‌های خودمانی را برای چهار ساعت بعد دعوت کنید و بعد شروع کنید به مرتب کردن خانه. مطمئن باشید اتفاقی نمی‌افتد. فقط ناچار می‌شوید تشریفات زیادی را کاهش دهید. به داشتن دورهمی و خانه‌ای مرتب می‌ارزد.

شکار بهانه‌ها

ما عادت داریم برای خطاهای خود ازجمله تاخیر در کارها، به عذر وبهانه و منطقی جلوه دادن رو آوریم. این کار به تجدید و تقویت آن کارها کمک می‌کند. وقتی برای به تعویق انداختن کارهای خود عذر و بهانه می‌آورید، آن را موجه جلوه می‌دهید و عواقبش را از یاد می‌برید. فهرستی از بهانه‌های خود تهیه کنید و هر روز برای آنها جشن چهارشنبه‌سوری بگیرید! یعنی در پایان روز، بهانه‌ها را بسوزانید یا دور بیندازید.

دفتر دوست‌داشتنی

یادداشت‌برداری کنید تا همه زندگی و برنامه‌تان یکجا پیش چشمتان باشد.

سخت نگیرید. بگذارید گاهی شکست بخورید. اشتباه حق شماست و انسان جایزالخطاست. هیچ کس کامل نیست. شما هم نباشید. اهمال کاری تصویر نامناسبی از شما به جمع معرفی می‌کند که اصلا شبیه یک فرد کامل نیست.

اعتماد به نفس داشته باش

از کار کردن نهراسید و تنها به خوب ارائه کردن آن توجه نداشته باشید. دیکته ننوشته غلط ندارد. برای این که بدانید کاری را چطور انجام دهید، اول باید آن را انجام دهید و اگر خوب نشد، عیب یابی کنید و دوباره از راه دیگری آن را امتحان کنید. اگر به ایده‌آل می‌اندیشید، یعنی می‌خواهید هر کاری را به بهترین شکل انجام دهید، همیشه ناامید و افسرده خواهید شد، چون هر بهتری یک بهترین نیز دارد.

سختگیر نباشید و به خود اعتماد داشته باشید. نداشتن اعتماد به نفس، شما را از کار کردن بازمی‌دارد. پس خود را باور کنید.

صبر، حرف اول و آخر

در مواجهه با مشکلات شکیبا باشید. به خود تلقین کنید که می‌توانید کارها را به شکل دلخواه انجام دهید؛ حتی اگر کامل نباشد. این فکر به شما نیرو می‌دهد که در جهت مقصود پیش بروید. در این راه صبور باشید تا موفق شوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها