این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که از مضرات سیگار بی‌خبر باشد، اما اغلب سیگاری‌ها معتقدند آسیب‌هایی که به سلامت‌ خود وارد کرده‌اند، قابل جبران نیست و به همین دلیل از ترک سیگار فرار می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۰۲۰۲۷

ورود نیکوتین به بدن فرد سیگاری موجب ترشح هورمون‌های اِپی‌نِفرین و نوراِپی‌نِفرین می‌شود. این دو هورمون از جمله هورمون‌های جنگ ‌و‌ گریز هستند که باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و افزایش ضربان قلب می‌شوند. این در حالی است که گفته می‌شود پس از کشیدن آخرین سیگار فقط 20 دقیقه طول می‌کشد تا ضربان قلب و فشار خون به حالت طبیعی برگردد.

معمولا فرد سیگاری دو ساعت پس از کشیدن آخرین سیگار، تمایل به روشن کردن سیگار بعدی پیدا می‌کند و اگر مجدد سیگار نکشد دچار تغییرات خلق‌و‌خو خواهد شد. هشت ساعت بعد، کربن منواکسید استنشاق شده از ریه‌ها پاک می‌شود و سطح اکسیژن در جریان خون به حالت طبیعی برمی‌گردد.

24 ساعت بعد از کشیدن آخرین سیگار، فرد ممکن است شروع به سرفه بیش از حد معمول کند که این علامت بدی نیست و نشان می‌دهد که بدن سعی دارد مقداری از سمومی را که در ریه‌ها انباشته شده، دفع کند. 72 ساعت بعد، فرد ممکن است به دلیل ترک سیگار دچار عوارضی شود که البته موقتی هستند و بر اثر مداومت در نکشیدن سیگار رفع خواهند شد.

با گذشت زمان، فواید ناشی از ترک سیگار بیشتر خودشان را نشان خواهند داد و فرد بتدریج احساس سلامت دوباره خواهد کرد.

منبع: medicaldaily

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها