اگر سراغ انسان‌های موفق در زمینه‌های مختلف شغلی، تحصیلی، اخلاقی و...، بروید و از آنها درباره علل و عوامل موفقیت‌شان سوال کرده و بخواهید تا آنجا که ممکن است تجربیاتی را در اختیار شما بگذارند، بدون شک انگشت تاکید خود را روی داشتن برنامه و اهداف مشخص به‌عنوان موارد موثر در این راستا ( رسیدن به موفقیت) می‌گذارند. البته نباید فراموش کرد که موفقیت یک فرد، گروه و حتی جامعه‌ای، یکشبه به دست نمی‌آید. معنایش از یکسو آن است که، رسیدن به موفقیت در عرصه‌های مختلف مستلزم اهداف و برنامه‌های تداوم داشته و در کوتاه، میان و بلند‌مدت است. از سوی دیگر، بسیاری از افرادی را که امروزه ما در اطرافمان به‌عنوان آدم‌های مفید می‌شناسیم چه بسا بارها شکست خورده و هر بار با درس گرفتن از شکست خود و به‌دست آوردن تجربه‌ای تازه، مسیر آینده‌شان را هموار کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۵۸

چرا با وجود این‌که اکثریت قریب به اتفاق مردم می‌دانند اگر در زندگی‌شان برنامه و هدف داشته باشند، می‌توانند نسبت به زمانی که ندارند به موفقیت‌های بیشتری دست یابند، اما تنها قشر خاصی آن‌طور که باید و شاید روی این مساله سرمایه‌گذاری کرده و رفتاری اصولی و منطقی نسبت به آن دارند؟ آیا داشتن برنامه و هدف مطابق اصول صحیح امری دشوار است؟ آیا موضوعاتی در زندگی شخصی اشخاص وجود دارد که مانع آن می‌شود؟ و بسیاری سوالات دیگر. جام‌جم برای موشکافی این قضیه به میان مردم آمده و از دلایل آنها برای داشتن یا نداشتن برنامه و هدف و نقشی که در زندگی افراد می‌تواند داشته باشد گفت‌وگویی را ترتیب داده است.

داشتن هدف و برنامه در حد توان

محسن میری، دبیر یکی از دبیرستان‌های تهران است. او با اعتقاد به این‌که برنامه‌ریزی و داشتن اهداف مشخص در امور مختلف باعث پیشرفت می‌شود به جام‌جم می‌گوید: بارها برای رسیدن به اهدافی برنامه‌ریزی کردم و به آنها نرسیدم. یا بهتر است بگویم به بخشی از ایده‌آلی که مدنظرم بود رسیدم. اما امروز که فکرش را می‌کنم از خودم راضی‌ام. چراکه، تمام تلاشم را انجام دادم و نسبت به زمان قبل، حداقل یک پله رشد کرده و کاملا درک کردم از کجا به کجا رسیده‌ام. نکته دیگر آنکه، تجربه زندگی این موضوع را برای من به اثبات رسانده است که تعداد کمی از انسان‌ها به صد در صد آن چیزی که در ذهنشان هست می‌رسند؛ پس باید به هر اندازه که در توان‌مان هست برای زندگی‌مان برنامه و هدف داشته باشیم.

برنامه‌ریزی به زندگی نظم می‌دهد

الهام حسین زاده، کارمند یک شرکت است که برنامه‌ریزی کردن و هدف داشتن را مختص به همه دانسته و می‌گوید: از هر کسی که بپرسید، با توجه به حال و روز زندگی‌اش، هم هدف دارد و هم برنامه. ولی تفاوتی که وجود دارد این است که برخی افراد در رابطه با اهدافشان جدی هستند، ولی بعضی‌ها چندان توجهی نمی‌کنند. به‌نظرم، خود فرد باید به این فهم و آگاهی برسد که داشتن اهداف مشخص تا چه میزان موثر است. نمی‌دانم، شاید افرادی که به این مساله توجه نمی‌کنند، حتما امر بی‌تاثیری در زندگی‌شان است یا شاید چیز دیگری باشد. ولی همه می‌دانند که برنامه‌ریزی چارچوب خاصی به زندگی می‌دهد بخصوص در مسائل مالی زندگی. اگر کسی در این زمینه (مالی) در زندگی‌اش برنامه‌ریزی نداشته باشد بقول معروف همیشه «هشتش گروِ نه‌اش است» و نظم مشخصی ندارد.

برنامه‌ریزی بهتر، موفقیت بیشتر

ایمان کریمی، دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک است که موفقیت در زمینه تحصیلی را بدون هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر ندانسته و این‌طور می‌گوید: پیشرفت کردن و رسیدن به موفقیت بدون برنامه‌ریزی و هدفگذاری دور از ذهن بوده و امکان‌پذیر نیست.

در موارد دیگر نظری نمی‌دهم، اما برای درس خواندن یک روز با برنامه و هدف درس بخوانید به همان اندازه رشد می‌کنید. اضافه بر این، برنامه‌ریزی و هدفگذاری باعث احساس رضایت از خود می‌شود که بنظرم برای ادامه و تداوم کار بسیار لازم است. من همیشه در هر کاری به خودم می‌گویم برنامه داشتن 50 درصد کار است و نصف دیگر هم تلاش کردن و دیگر شرایط.

در نهایت...

آنچه افراد مختلف با وضعیت متفاوت مطرح کردند ماحصلش وجود یک نظم خاص در زندگی انسان دارای هدف و برنامه نسبت به شخص بی‌هدف و برنامه است. به این معنا که، افراد صاحب هدفگذاری مشخص و برنامه، مدیریت بالاتر و بیشتری روی وقت و زندگی‌شان دارند و زمان تحت کنترلشان است تا آن‌که آنها تحت کنترل دیگران باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها