انقلابی در طراحی خودرو:

این امضای جدید مرسدس است

باز هم مرسدس و باز هم یک خبر هیجان‌انگیز دیگر. این خبر از آن جهت مهیج است که خود شرکت آن را نویددهنده امضای جدیدش می‌داند. قبل از هر چیز باید به این واقعیت اشاره کرد که در یک دهه گذشته تحولات عمیقی در طراحی‌های ارائه شده از سوی مرسدس بنز آلمان صورت گرفته است. خطوط خاص و استثنایی در مدل‌های ده سال گذشته این برند معتبر تائیدی بر این ادعاست. با این حال وقتی به جزئیات دقت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در تمام مدل‌های مرسدس، از کلاس A گرفته تا S، یک زبان واحد یا فلسفه مشترک به چشم می‌خورد، اما حالا صحبت از مفهومی تازه می‌شود، گویی زبان مرسدس در حالت تغییر است.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۰۹

در واقع خطوط بتدریج کمرنگ‌تر می‌شوند تا جایی که دیگر شاید اثری از آنها بروشنی دیده نشود. برای درک بهتر این موضوع کمی به عقب‌تر برمی‌گردیم، سال 1394/ 2015 و مدل استثنایی F015 که البته با دیدن آن به یاد فیلم‌های علمی ـ تخیلی می‌افتیم. خودرویی که دسته کمی از فضاپیما ندارد. البته با این تفاوت که روی چهار چرخ حرکت می‌کند. این روند هیجان‌انگیز در ادامه نیز مشاهده شد. نوبت به Generation EQ رسید تا مرسدس فریاد بزند که راهی تازه را در خودروسازی پیش گرفته و دیگر همچون گذشته خود را محدود به خطوط و لبه‌ها نمی‌کند. در این محصول دیدنی لبه‌های گرد و انحنادار حرف اول و آخر را در بخش طراحی می‌زند. بسیاری از کارشناسان، این خودرو را با ژله‌ای مقایسه‌ای کرده‌اند که روی چرخ‌های بزرگی حرکت می‌کند! در ادامه این روند اگر از G-Class به‌عنوان یک استثنایی کوهستانی صرف نظر کنیم، قطعات پازل بتدریج سر جای خود قرار می‌گیرند، یعنی باید منتظر انقلابی بزرگ در صنعت خودروسازی، آن هم از سوی مرسدس باشیم.

زبان جدید این برند آلمانی در Aesthetics A رونمایی شده است، البته فعلا چیز روشنی جز محصولی که زیر پوشش قرمزرنگی پنهان شده به چشم نمی‌خورد، اما چند نکته تقریبا مثل روز روشن است: خبری از برجستگی‌های غیرضروری نیست و در عوض با سطوحی کشیده روبه‌رو می‌شویم که در دل آن خطوطی با شخصیتی متفاوت نقش بسته است. بی‌شک مرسدس بهترین توصیف را برای این نگرش جدید به کار برده است: «امضای جدید».

در استراتژی جدید مرسدس بخوبی پیداست که توجه به اشکال ساده و کشیده در اولویت قرار گرفته است. گرچه هنوز از Aesthetics A در حد یک تصور اطلاعات داریم، اما می‌توان آن را از جهاتی با کلاس A مقایسه کرد. گوردون واگنر، رئیس بخش طراحی دایملر می‌گوید: در محصول جدید مرسدس فرم و بدنه به گونه‌ای ارائه شده که خطوط و برجستگی‌ها بسیار کم شده است. ما به دنبال عرضه محصولی خالص بوده‌ایم و فکر می‌کنیم در این راه موفق شده‌ایم. ما عقیده داریم که دوران خطوط و برجستگی‌ها به سر رسیده است.

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها