رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا:

ایرانیان آمریکا سهم مهمی در علم و خدمات عمومی کشور دارند

پس از فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا بررسی‌هایی صورت گرفته که نشان می‌دهد ایرانیان نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های علمی آمریکا دارند.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۰۵
عیار حضور ایرانیان در فعالیت‌های علمی آمریکا مشخص شد +نمودار

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، آمار پایگاه «Times Higher Education» نشان می‌دهد ایران سی‌وششمین شریک علمی آمریکا در جهان محسوب می‌شود. دستور دونالد ترامپ برای مدتی محققان ایران و آمریکایی را در بهت و سردرگمی بزرگی فرو برد.

آمارهای منتشر شده از میزان فعالیت‌های علمی بین ایران و آمریکا نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها در فاصله سال‌های 2011 تا 2015 رشد قابل توجهی داشته است و خروجی‌ همکاری محققان ایرانی و آمریکایی بسیار قابل توجه بوده است به طوریکه بیش از 8800 مقاله علمی در این مدت منتشر شده که تنها 28 مقاله کمتر از تعداد مقاله‌های مشترک بین آمریکا و جمهوری ایرلند است. این تعداد نسبت به سال‌های قبل از 2011 بیش از 61 درصد افزایش یافته است.

نکته جالب توجه، گستردگی و تنوع مقالات در موضوعات و رشته‌های مختلف است و در حالیکه در سطح جهان تعداد مقالات پزشکی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است در مقالات مشترک بین محققان ایرانی و آمریکایی تعداد مقالات پزشکی و علوم زیستی با مقالات فنی و مهندسی تا حدودی برابر است و این موضوع نشان از ارتباط تنگاتنگ محققان و جامعه علمی ایران و آمریکا دارد.

کیفیت مقالات تولیدی مشترک بین ایران و آمریکا به حدی است که میزان ارجاعات و استفاده از آنها از مقالات اختصاصی هر دو کشور و از میزان میانگین جهانی ارجاعات به تحقیق‌ها بیشتر است.

در حال حاضر میانگین ارجاعات مقالات مشترک حدود 1.84 است در حالیکه این تعداد برای مقالات اختصاصی آمریکایی و ایرانی به ترتیب 1.46 و 0.84 است. میانگین جهانی این رقم برابر با یک است.

در ادامه میزان همکاری‌های علمی و مقالات چاپ‌شده بین دو کشور بر حسب درصد و به تفکیک حوزه ارائه می‌شود.

پزشکی 18 درصد، مهندسی 16 درصد، فیزیک و فضانوردی 10 درصد، علم مواد و علوم کامپیوتر هفت درصد، بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی سلولی- مولکولی شش درصد، ریاضیات، علوم کشاورزی و شیمی هر کدام پنج درصد، مهندسی شیمی و علوم محیط زیست هر کدام چهار درصد، سایر موارد 13 درصد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
۰
۰
اگه اینا اینقدر خوبند چرا رفتند امریكا . یعنی چرا مجبور شدند برن امریكا . كلا بچه های باهوش اینجا هیچ پیشرفتی نمی كنند بخصوص اگر خیلی باهوش باشند میرن امریكا میشن دانشمند ایران بمونند معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش باشه . این البته كمی قابل تامل هست . ما هم یه باهوشش رو تو خانواده داریم . امیدوارم اون هم بتونه بره جایی كه پیشرفت كنه .

نیازمندی ها