دادگاه تجدید نظر آمریکا نیز دقایقی پیش با فرمان دونالد ترامپ رئیس کاخ سفید در زمینه مهاجران و محدودیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا مخالفت کرد.
کد خبر: ۱۰۰۰۲۲۳
دادگاه تجدید نظر آمریکا نیز با فرمان مهاجرتی ترامپ مخالفت کرد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، شبکه خبری اسکای نیوز در خبری فوری افزود: دادگاه فدرال رای صادره دادگاه سیاتل واشنگتن در مخالفت با تصمیم رئیس جمهوری امریکا درباره ورود مهاجران و اتباع هفت کشور مسلمان را تایید کرد.

دادگاه تجدید نظر آمریکا افزوده است: که دولت این کشور هیچ ادله ای به دادگاه ارائه نکرده است که نشان دهد افرادی از کشورهایی که ورودشان به خاک آمریکا ممنوع شده، حمله ای در خاک آمریکا انجام داده اند.

قضات تجدیدنظر سه نفر منصوب دو رئیس جمهوری دموکرات و جمهوریخواه هستند. در آمریکا قضات فدرال توسط رئیس جمهوری به سنا معرفی و رای کسب می کند.

قاضی ویلیام کانبی (منصوب کارتر)، قاضی میشل فریلند (منصوب اوباما) و قاضی ریچارد کلیفتون (منصوب جرج دبلیو بوش) سه قاضی تجدیدنظر هستند.

برخی رسانه های امریکا گزارش دادند، با این حکم اتباع کشورهای ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی می توانند با ویزای معتبر وارد آمریکا شوند.

دادگاه سیاتل واشنگتن پیشتر فرمان ریاست جمهوری آمریکا در محدود کردن سفر از ۷ کشور مسلمان نشین را به حالت تعلیق درآورده بود.

در پی صدور این حکم دولت آمریکا رسما خواستار تجدید نظر در حکم دادگاه سیاتل در بی اثر کردن فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شد.

جیمز رابرت قاضی فدرال در سیاتل واشنگتن جمعه گذشته با صدور حکمی به طور موقت اجرای دستور ترامپ درخصوص ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به خاک آمریکا را در سراسر این کشور به حالت تعلیق در آورده بود.

دولت آمریکا نیز در واکنش به این اقدام قاضی فدرال واشنکتن آن را غیر قانونی عنوان کرده بود و خواستار لغو این حکم شده بود.

دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا 8 بهمن ماه با امضای دستوری اجرایی از ورود اتباع کشورهای عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن به خاک آمریکا جلوگیری کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: برای اتباع این هفت کشور در سه ماهه آینده روادید صادر نخواهد شد، لذا از ورود اتباع این کشورها به خاک امریکا ممانعت می شود. روادید دیپلماتیک از این قاعده مستثنی است.

این دستور اجرایی دونالد ترامپ با انتقاد شدید کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و سازمان ملل متحد و سازمان های حقوق بشری روبرو شده است.

در نهایت دادگاه تجدیدنظر دقایقی پیش برغم انتظار کاخ سفید، درخواست دونالد ترامپ را رد کرد و بر حکم دادگاه سیاتل مبنی بر مخالفت با اجرای فرمان ممنوعیت ورود مهاجران و اتباع هفت کشور صحه گذاشت.

گام بعدی

پس از انتشار تصمیم نهایی قضات حوزه نهم دادگاه استیناف، طرف بازنده (دولت ترامپ) در دادگاه ۱۴ روز فرصت خواهد داشت تا با ارائه یک دادخواست خواستار بررسی مجدد پرونده در حضور تمام قضات دادگاه استیناف شود.

ارائه پرونده به دیوان‌عالی نیاز به تنظیم چنین دادخواستی ندارد. دیوان‌عالی ایالت متحده آمریکا متشکل از ۹ کرسی، در حال حاضر تنها ۸ قاضی دارد که از چهار قاضی نزدیک به دموکراتها و چهار قاضی منصوب یا نزدیک به جمهوریخواه تشکیل شده است.

تا زمانی که قاضی «نیل گورساچ»، گزینه ترامپ برای این سمت، در پروسه ای چند ماهه مراحل تأیید صلاحیت برای این کرسی را در سنا طی کند، کرسی نهم این دادگاه همچنان خالی خواهد ماند.

در نتیجه، در صورتی که آراء قضات ارشد دیوان‌عالی چهار به چهار باشد، یعنی بدون اکثریت غالب، حکم نهایی دادگاه تجدیدنظر همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. برای همین است که رای دادگاه تجدیدنظر اهمیت زیادی دارد. چون اگر مساوی باشد، رای لغو فرمان رئیس جمهوری که امروز توسط دادگاه تجدیدنظر صادر شد، به عنوان نظر نهایی انتخاب می شود.

رسانه های امریکا اعلام کردند که اگر قبل از رسیدگی به این شکایت، گزینه آقای ترامپ یعنی گورساچ بتواند رای سنا برای کسب کرسی دیوان‌عالی را کسب کند، آن وقت به نظر می رسد دولت دست بالا را در این باره خواهد داشت و احتمالا به نظر آقای ترامپ توجه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها