اگر در لیگ برتر همه خیلی‌ها منتظر تقابل مستقیم دو مدعی قهرمانی یعنی پرسپولیس و تراکتورسازی هستند، در لیگ دسته اول این انتظار برای تماشای دیدار ملوان و سپیدرود رشت است؛ دیداری که به ال گیلانو معروف است و عصر امروز تمام شهر رشت را برای ساعاتی به تعطیلی می‌کشاند.
کد خبر: ۹۹۴۱۶۵

در همه این سال‌ها حساسیت نبرد تیم‌های سپیدرود و ملوان هرگز به جایگاه و موقعیت دو تیم در فوتبال ربطی نداشته، اما در بازی امروز همین جایگاه و موقعیت دو تیم عاملی است برای اینکه دربی گیلان حساس تر از همیشه باشد. این بار دربی گیلان در شرایطی برگزار می‌شود که ملوان صدرنشین است و سپیدرود دوم. دو تیمی که بیشترین بخت را برای صعود به لیگ برتر دارند.

همین حساسیت بالا نگرانی‌ها را بابت تنش‌های احتمالی روی سکوها بیشتر می‌کند. البته امسال قرار است داستان با همه سال‌های پیش فرق کند. از چند روز پیش کمپین «الگیلانو، بدون توهین» در سایت‌های هواداری دو تیم فعالیت خود را آغاز کرده و بسرعت در صفحه‌های مجازی گسترش یافت، به این امید که یک الگیلانوی سرشار از لذت ناب فوتبال، پیش روی هواداران دو تیم قرار گیرد. اهمیت این موضوع در صحبت‌های سرمربیان دو تیم در آستانه بازی امروز کاملا مشهود بود.

علی نظرمحمدی، سرمربی سپیدرود در این باره گفت: من به عنوان برادر کوچکتر همه اهالی فوتبال رشت و گیلان از هوادارانمان می‌خواهم در بازی با ملوان به هیچ عنوان احساساتی نشوند و 90 دقیقه بر اساس منطق فقط بازیکنان و تیم محبوب خودشان را تشویق کنند و از هر گونه درگیری و تنش بر روی سکوها خودداری کنند زیرا این مساله باعث می‌شود تمرکز بازیکنان ما از داخل زمین به سکوها منتقل شود.

نظرمحمدی تصریح کرد: بازیکنان ما هم به دور از هر گونه احساسات تلاش می‌کنند بر اساس منطق بازی کنند. ملوان قطعا روز سختی مقابل ما خواهد داشت. بیش از دو سال است که در خانه نباخته‌ایم و می‌خواهیم 3 امتیاز این بازی را بگیریم. شکست‌ناپذیری سپیدرود در خانه باعث برتری روحی روانی بازیکنان ما نسبت به ملوان است.

محمد مایلی‌کهن، سرمربی ملوان هم در این باره گفت: در دور رفت مسابقه بین دو تیم خوب ملوان و سپیدرود تا دقیقه 70 خوب پیش رفت، اما بعد از آن به دلیل برخی مسائل مقداری مشکل ایجاد شد، اما در مجموع همه عزیزانی که دستی بر آتش دارند، گفتند این مسابقه به مراتب خیلی آرام‌تر از دفعات قبلی برگزار شد. اولا این‌که همه ایران سرای من است و بعد از آن هم در استان گیلان باید رقابت باشد، در کنار رفاقت. فوتبال جنگ نیست و در تمام دنیا از آن لذت می‌برند. گاهی اوقات به خاطر منافع شخصی فوتبال را به جنگ تبدیل می‌کنیم. امیدوارم مثل دور رفت درون زمین بازی جوانمردانه باشد. الان هم ما به رشت می‌رویم و نگرانی نداریم.

40 سال تقابل

سابقه نخستین تقابل ملوان و سپیدرود به 40 سال پیش برمی‌گردد؛ سال 1355، تک بازی جام حذفی و برد 2 بر یک ملوان.

اما بی‌شک یکی از خاطره‌انگیزترین داربی‌های تاریخ دو تیم گیلانی به سال 1362 برمی‌گردد؛ روزی که دو تیم در نیمه نهایی لیگ گیلان به مصاف هم رفتند. بازی در وقت قانونی مساوی شد، اما درست در دقیقه 120 سیروس قایقران با یک شوت از راه دور بی‌نظیر ورزشگاه را منفجر کرد و ملوان را به دیدار پایانی لیگ گیلان فرستاد. مرحوم قایقران در سال 66 هم با دو شوت از راه دور، دو گل تماشایی دیگر در ال گیلانو به ثمر رساند. این آخرین گل‌های قایقران در دربی شمال بود چراکه پس از سال 1366 سپیدرود از سطح اول فوتبال ایران فاصله گرفت. ملوان و سپیدرود در قالب جام حذفی فوتبال ایران در فصل 90-91 بار دیگر مقابل هم قرار گرفتند که آن دیدار در ورزشگاه تختی بندرانزلی با نتیجه 2 بر صفر به سود ملوان به پایان رسید. آخرین تقابل دو تیم نیز به هفته چهارم مسابقات لیگ آزادگان در فصل جاری بازمی‌گردد که ملوانان در ورزشگاه تختی انزلی با یک گل سپید رود را شکست دادند.

بجز حواشی پرشمار و سکوهای همیشه لبریز از جمعیت در حساس‌ترین دربی شمال کشور، یک نکته جالب بر می‌گردد به آوراژ گل تیم برنده که هیچکدام از دو تیم موفق نشدند در بازی‌های رسمی با اختلافی بیش از دو گل برنده از زمین خارج شوند.

10 درصد ورزشگاه عضدی در اختیار هواداران ملوان

باشگاه سپیدرود رشت طبق قانون فقط 10 درصد ظرفیت ورزشگاه شهید عضدی رشت را در اختیار هواداران ملوان قرار می‌دهد. ورزشگاه عضدی رشت 15 هزار نفری است که بر این اساس 1500 تماشاگر ملوانی می‌توانند دیدار تیم‌شان را مقابل سپیدرود در ورزشگاه تماشا کنند.

برنامه هفته 21

چهارشنبه 6 بهمن

سپیدرود رشت ـ ملوان بندر انزلی / ساعت 14، ورزشگاه شهید عضدی رشت

آلومینیوم اراک ـ مس رفسنجان / ساعت 14، ورزشگاه امام خمینی اراک

مس کرمان ـ نساحی مازندران / ساعت 14 ورزشگاه امام علی کرمان

ایرانجوان بوشهر ـ بادران تهران / ساعت 14، ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر

خونه به خونه ـ پارس جنوبی جم / ساعت 14، ورزشگاه هفتم تیر بابل

اکسین البرز ـ خیبر خرم‌آباد / ساعت 14، ورزشگاه انقلاب کرج

فولاد یزد ـ استقلال اهواز / ساعت 14، ورزشگاه شهید نصیری یزد

نفت مسجد سلیمان ـ گل‌گهر سیرجان / ساعت 14:15 ورزشگاه بهنام محمدی مسجد سلیمان

پنجشنبه 7 بهمن

راه‌آهن یزدان ـ فجر سپاسی شیراز / ساعت 14، ورزشگاه شهید درخشان صبا شهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها