یکی از انیمیشن‌هایی که بارها در برنامه کودک شبکه‌های مختلف پخش شده و در حال حاضر هم از شبکه پویا پخش می‌شود مجموعه انیمیشن سفر‌های جادویی است که یکی از مشهورترین و دوست‌ داشتنی‌ ترین کارهای انیمیشن آموزشی است که تا‌کنون ساخته شده است.
کد خبر: ۹۷۶۳۴۰

این کار که محصول مشترک کانادا و آمریکاست، براساس داستان‌های سری کتاب‌های پرفروشی با همین نام نوشته جوانا کول و تصویرگری بروس دجن ساخته شده است که اولین بار توسط کمپانی اسکولاستیک در 1986 چاپ شد. این کار به خاطر ترکیب خوبی که از سرگرمی‌سازی و آموزش مسائل علمی ارائه کرده، قابل توجه است.

کتاب اول این مجموعه، اتوبوس مدرسه جادویی و سیستم آبرسانی نام داشت که در آن خانم فریزل چرخه آب را با سفری به درون قطرات آب برای بچه‌های کلاسش توضیح می‌دهد. این کتاب‌ها تاکنون بیش از 85 میلیون نسخه در کشورهای مختلف به فروش رفته‌اند.

در سال 2001 کول و دجن سری جدیدی از این داستان‌ها را نوشته‌اند که ماجرا‌های خانم فریزل نام دارد و به جای مسائل علمی، مسائل اجتماعی را به کودکان آموزش می‌دهند.

مجموعه انیمیشنی سفر‌های علمی ساخته مشترک شرکت نلوانا از کانادا و اسکولاستیک اینترتینمت آمریکاست. این برنامه در چهار فصل و52 قسمت 25 دقیقه‌ای ساخته شده است که اولین بار سال 1994 پخش آن از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا و کانادا آغاز شد و تا 1997 ادامه یافت و بعد از آن هم در شبکه‌های مختلف بازپخش شد. سال 2014 اسکولاستیک اعلام کرد که می‌خواهند سری جدید 26 قسمتی از این مجموعه را به شیوه CGI بسازند که در آن شخصیت‌های داستان در ماجراهایشان از وسایل جدیدتر و به‌روزتری مثل روبات‌ها لباس‌های هوشمند و دوربین‌های عجیب با توانایی بالا استفاده می‌کنند و در سری جدید قرار است یک خانم فریزل مدرن‌تری داشته باشد که کلاسش را با یک اتوبوس به‌روز شده به سفر‌های هوایی می‌برد‌. این سری قرار بود سال 2016 پخش شود، ولی پخش آن به پاییزسال 2017 موکول شد. نام این سری جدید اتوبوس مدرسه جادویی 360 درجه است.

شخصیت اصلی داستان‌های مجموعه سفرهای علمی، معلم کلاس به نام خانم فریزل است که عاشق درس علوم و آزمایش‌های علمی است. در قسمتی از سریال مشکل یا سوالی مطرح می‌شود که او آن مساله را با بردن دانش‌آموزان به یک سفر علمی با اتوبوس مدرسه جادویی پاسخ می‌دهد. اتوبوس به آنها این امکان را می‌دهد که آن‌قدر کوچک شوند تا بتواند وارد بدن انسان شوند یا حتی می‌تواند به یک موشک یا ماشین زمان تبدیل شود که با آن به کاوش‌های فضایی بروند یا به ماقبل تاریخ سفر کنند. در این سفر‌های علمی، لیز سوسمار دست‌آموز خانم فریزل و هشت دانش‌آموز او آرنولد، کارلوس، دوروتی آن،کیشا، فیبی رالفی، تیم و وندالی حضور دارند. هر دانش‌‌آموزی ویژگی‌های شخصیتی خاص و تکیه‌کلام‌های مخصوصی دارد. مثلا آرنولد همیشه از سفر‌های علمی می‌ترسد و هر وقت که مشکلی پیش می‌آید، می‌گوید «می‌دانستم که امروز باید خانه می‌ماندم.» کارلوس اهل شوخی و مزاح است، ولی شوخی‌‌هایش بقیه را عصبانی می‌کند. دوروتی آن مدام به تحقیقاتش اشاره و فیبی مدام از مدرسه قدیمی‌اش یاد می‌کند.

این سریال انیمیشنی در بیش از 35 کشور پخش شده و به 16 زبان دوبله شده است. این سریال تاکنون جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است ازجمله دو جایزه امی برای صدا‌گذاری خوب خانم فریزل، پنج جایزه سینه گلدن ایگل، مدال طلای برنامه منتخب والدین، جایزه دستاورد حفظ محیط‌زیست، جایزه موسسه رسانه محیطی و جایزه مرکز سیاست‌های مردمی اننبرگ.

علاوه بر این از دید منتقدان بسیاری این برنامه کار خوب و تحسین‌برانگیزی بوده است. والدین هم معتقد هستند این سریالی است که شما می‌توانید با خیال راحت بچه‌ها را با آن پای تلویزیون بگذارید. گرچه سرعت بالای ماجرا‌های آن بعضی مواقع موجب از دست رفتن بعضی نکات علمی می‌شود.

ساخت سریال از زبان سازندگان

ایده اولیه ساخت این کتاب‌ها و سریال را یکی از مدیران سابق اکولاستیک اینترتینمت کریگ واکر ارائه داد. او در مصاحبه‌ای که در سال 2006 انجام داده بود، گفته است ما در خواست‌های زیادی از سوی معلمان داشتیم که علاقه‌مند بودند کتاب‌های علمی بیشتری را به صورت تصویری ببینند و ما هم این ایده را اجرا کردیم و موضوعات علمی را در قالب داستان آوردیم. او که خودش از سفرها و بازدید‌های دوران مدرسه خیلی لذت برده بود تصمیم گرفت که این موضوعات را در قالب سفرهای علمی خانم فریزل و شاگردانش به بچه‌ها آموزش دهد و در واقع شخصیت خانم فریزل را از روی معلم پر انرژی کلاس دومش ساخته بود.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها