با امضای قانون تمدید وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران انجام شد

تمدید دشمنی

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که چند روز دیگر با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورش، عملا قدرت را از دست می‌دهد و پس از حدود دو ماه، کاخ سفید را ترک می‌کند، در آخرین هفته‌های مسئولیتش، قانون تمدید وضعیت اضطراری علیه جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد؛ امضایی که می‌توان از آن به عنوان سند مکتوب دشمنی‌ آمریکا علیه ایران یاد کرد.
کد خبر: ۹۶۴۵۶۵

وضعیت اضطراری، قانونی است که از 14نوامبر 1979، بعد از تسخیر لانه جاسوسی در ایران به اجرا درآمده است و اوباما روز پنجشنبه به اطلاع کنگره آمریکا رساند این قانون را که از آن زمان تاکنون، سال به سال تمدید شده است، برای یک سال دیگر تمدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پایگاه اینترنتی واشنگتن اگزماینر با اشاره به امضای اوباما نوشته است: با وجود آن‌که توافق‌نامه هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا به امضا رسیده است، باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور امسال نیز حاضر نشد وضع اضطراری را درباره جمهوری اسلامی ایران، لغو کند.

اوباما در نامه‌ای به نمایندگان کنگره آمریکا در توجیه این تصمیم خود چنین نوشته است: «روابط ما با ایران هنوز به حالت عادی برنگشته و اجرای توافقات ما با این کشور نیز هنوز محقق نشده است. از همین‌رو، تشخیص دادم که ضروری است وضع اضطراری در ارتباط با ایران ادامه داشته باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا درحالی وضعیت اضطراری را در ارتباط با ایران تمدید کرده است که به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست، کنگره آمریکا نیز می‌خواهد پس از آن‌که اواخر ماه جاری میلادی رایزنی درباره طرح کلی سیاستگذاری دفاع را آغاز کند، یکی از موضوعاتی را که در دستور کار قرار خواهد داد، تمدید تحریم‌ها علیه ایران است.

دکتر علیرضا شیخ‌عطار، تحلیلگر مسائل بین‌المللی و سفیر پیشین کشورمان در آلمان، در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تمدید شرایط اضطراری در روابط ایران و آمریکا از سوی باراک اوباما با بیان این‌که این قانون در سال 58 و پس از تحقیر و شکست آمریکا در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی وضع شد، گفت: همچنان بعد از گذشت سال‌ها، این حس حقارت در آمریکا التیام نیافته است.

وی با بیان این‌که از سال 58 تاکنون وضعیت روابط دو کشور، تفاوتی نکرده است تصریح کرد: از آن زمان تاکنون مواضع ایران، نگرش‌ها و سیاست‌های کلی کشورمان دچار تغییر و بازنگری نشده است و آمریکا نیز همچنان سیاست‌های خصمانه خود را در قبال کشورمان دنبال می‌کند، بنابراین دلیلی ندارد آمریکایی‌ها بخواهند شرایط اضطراری را در روابط با ایران تغییر دهند.

اهداف پشت پرده آمریکا

همان‌طور که شیخ عطار گفته تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی گام برمی‌دارد، نه برجام و نه هیچ توافق دیگری نمی‌تواند رابطه دو کشور را بهبود بخشد.

این موضوعی است که بصراحت می‌توان شواهد آن را در اظهارات مقامات آمریکایی یافت؛ جایی که وزیر خارجه آمریکا با فرافکنی، دلیل عملی نشدن تعهدات آمریکا را سیاست‌های منطقه‌ای ایران و فعالیت‌های موشکی سپاه می‌داند.

سفیر پیشین کشورمان در آلمان با اشاره به همین موضوع با بیان این‌که هدف آمریکایی‌ها از موضوع برجام، وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به تغییر بنیادین مبانی در تفکر انقلابی بوده، خاطرنشان کرد: دولتمردان آمریکایی برآنند که از برجام نه به عنوان عاملی برای برطرف کردن خصومت‌ها بلکه به عنوان یک فرصت برای محقق کردن دشمنی‌ها به صورت نرم استفاده کنند.

آمریکا به برجام پایبند نیست

آیت‌الله موحدی‌کرمانی هم در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران به بدعهدی‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند نیست و به دشمنی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، خطیب‌ جمعه تهران خاطرنشان کرد: ما جمهوری اسلامی هستیم و هویت ما اسلامی است و وقتی دشمن، دشمنی خود را با ما اعلام می‌کند؛ در حقیقت دشمنی‌اش را با دین ما اعلام کرده است.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: آمریکا حامی درجه یک رژیم صهیونیستی است و هیچ وقت دست از حمایت این رژیم برنداشته و او را در همه حال حمایت می‌کند.

ابرقدرت فروپاشیده

البته جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس به جهانیان ثابت کرد که آمریکا دیگر آن ابرقدرت سابق نیست و هرآنچه بخواهد، عملی نمی‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی اخیر خود در جمع وابستگان نظامی و نمایندگان دفاعی و انتظامی کشور به همین موضوع اشاره و تاکید کرد: مبنای اصیل قدرت در جمهوری اسلامی ایران در فهم دقیق و باور به یک جمله کلیدی حضرت امام(ره) خلاصه می‏شود که فرمودند، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ یعنی این‌که واقعا باور کنیم که آمریکا قدر‌ قدرت نیست و هرآنچه بخواهد، نمی‌شود و هرچه به وقوع می‌پیوندد، الزاما خواست آمریکا و دیگر قدرتمندان نیست. این موضوعی است که شاید اگر از سوی برخی در کشور که هنوز مبهوت قدرت آمریکا هستند و حل مشکلات را در گرو مذاکره با آمریکا می‌دانند، باور شود، رشد و تعالی ایران با سرعت بیشتری تحقق می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها