یکی از شاخه‌های اصلی کتاب‌های منتشر‌شده در کشور که تحت عنوان کتاب‌های آموزشی یا کمک‌درسی شناخته می‌شود در 20 سال گذشته رشد شگفت انگیزی پیدا کرده و عملا حدود 30 درصد بازار نشر را به خود اختصاص داده است.بسیاری از کتابفروشی‌ها در شهرستان‌های مختلف عمده ویترین خود را به کتاب‌های کمک درسی اختصاص داده‌اند و تب استفاده از این کتاب‌ها چنان بالا گرفته که تقریبا هیچ مدرسه غیر انتفاعی نیست که با اتکا به کتاب‌های درسی و بدون توصیه به استفاده از کتاب‌های آموزشی، برنامه‌های خود را پیش ببرد.
کد خبر: ۹۶۰۳۶۱

سال‌ها پیش وزارت آموزش و پرورش تلاش کرد حل المسائل را از صحنه خارج کند،اما این تلاش موفقیت آمیز نبود در واقع شکل حل المسائل با بهره‌گیری از فناوری برتر روز و با کمی تغییر به کتاب‌های جدیدی تبدیل شد که عنوان کتاب آموزشی و در واقع همان کمک درسی پیدا کرد.

واقعیت این است که کتاب‌های کمک درسی نباید به این شکل در جامعه رواج پیدا می‌کرد و ریشه اصلی توسعه فراوان این بخش از نشر به سود آوری بالای آن و شاید ناکارآمدی کتاب‌های درسی بر می‌گردد.

متاسفانه کتب کمک درسی، جایگزین بخش مغفول مانده حوزه نشر، یعنی کتاب‌های علمی مناسب دانش‌آموزان شده است. اصل و قاعده براین است که دانش‌آموزان برتر فراتر از آنچه در کتب درسی فرا می‌گیرند،امکان بهره مندی از کتاب‌های علمی با دانش بیشتر را داشته باشند،اما در نبود کتاب‌های علمی اینچنینی اشکال تکامل یافته حل‌المسائل، خلأ کتب علمی مناسب را پر کرده و این زنگ خطری است که سال‌ها پیش به صدا در آمده، ولی هنوز به آن توجه نمی‌شود. توصیه جدی به ناشران بادانشی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، این است که زمینه فعالیت خود را به سمت و سوی کتاب‌های علمی مناسب برای کودکان، نوجوانان و جوانان سوق دهند و دست‌کم در کنار ترجمه این‌گونه آثار از توانمندی معلمان و دست‌اندرکاران بخش آموزش برای تالیف آثار مناسب بهره گیرند.

دکتر محسن پرویز

عضو هیات‌ علمی دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها