به گزارش جام جم آنلاین ، افزایش روزافزون تقاضا برای خرید خودرو سبب شد تا واردات خودرو سرعت بگیرد و دراین میان نفس صنعت نوپای خودروی ایران به شماره بیفتد.
انواع و اقسام خودروی های روز امریکایی و اروپایی در خیابان های تهران جولان می دادند. در این بین جعفر اخوان ، سرمایه دار زیرک ایرانی متوجه شد که تولیدات آریا و شاهین کارخانه وی دیگر توان رقابت با خودروهای وارداتی جدید را ندارند. به همین دلیل به سراغ شرکت جنرال موتورز امریکا رفت و آنان که با او روابط خوبی داشتند و نیز تولیدات پرمصرفشان با بالارفتن قیمت سوخت در امریکا از سکه افتاده بود درخواست وی را برای همکاری پذیرفتند.
اما پس از 2 سال تولید بی وقفه و سنجش تقاضای روزافزون برای خودروهای امریکایی در بازار ایران ، اخوان در سال 1355 تصمیم گرفت تا این خودرو را از خط تولید خارج و خودروهای بهتری را جایگزین آن نماید. به همین منظور او با جلب موافقت جنرال موتورز امریکا ، تصمیم گرفت تا خودروهای بیوک اسکای لارک ، شورولت نوا و کادیلاک سویل را برای تولید به ایران بیاورد.
نسل چهارم سدان بیوک اسکای لارک که در کشورمان با نام بیوک ایران در بازه زمانی 1356 تا 1359 و پس از انقلاب اسلامی از سال 1364 تا 1368 تولید شد از پلتفرم مشترکی با شورولت نوا بهره می برد اما به پیشرانه قوی تر و آپشن های بیشتر تجهیز شده است.
این خودروی قدرتمند از پیشرانه هشت سیلندر 5.7 لیتر 350 اینچ مکعبی و مجهز به کاربراتور 4 دهانه سود جسته که 165 اسب بخار در 3800 دور در دقیقه قدرت دارد و با شتاب 10 ثانیه می تواند بدنه ای که بیش از 1.5 تنی وزن دارد را از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برساند و با مصرف سوختی معادل 18 لیتر در صد کیلومتر به سرعت نهایی 190 کیلومتر بر ساعت برسد.
این خودرو 5 تیپ B1 ، B2 ، B3 ، B4 ، B5 داشت که در ایران تیپ های B2 و B3 تولید شد که مجهز به سقف چرمی ، شیشه های رنگی با بالابر اتومات ، صندلی دو تیکه ، قفل مرکزی ، کولر و بخاری، پنکه شیشه عقب و فرمان هیدرولیک و زه کرومی بدنه بودند و تیپ B3 با جعبه دنده خودکار به مشتریان عرضه میشد ، اما در کنار آن تعداد محدودی هم از تیپ های دیگر این خودرو به ایران وارد شدند که هم اکنون در گوشه و کنار شهرها قابل روئیت هستند.
شایان ذکر است که نمونه های خودروهای امریکایی مونتاژ شده پیش از انقلاب در ایران با اصطلاح موتور قرمز و پس از انقلاب با عنوان موتور آبی شناخته می شوند که در واقع موتور قرمز به پیشرانه هایی اطلاق می گردد که در امریکا تولید و موتور آبی ها در کانادا مونتاژ شده اند.
جام جم آنلاین منتظر دریافت نظرات و خاطرات شما مخاطبان گرامی در مورد این خودرو خاطره انگیز است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
ﺗﯿﭗ B2 :ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﺮﻣﺎﻥ هیدرولیك - ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺷﯿﺸﻪ ﺑﺮﻗﯽ-ﺩﺍﺭﺍﯼ ﮐﻮﻟﺮ- ﻓﺎﻗﺪ ﮔﯿﺮﺑﮑﺲ ﺍﺗﻮﻣﺎﺗﯿﮏ
تیپ B3 :ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺗﯿﭗ B2 + ﮔﯿﺮﺑﮑﺲ ﺍﺗﻮﻣﺎﺗﯿﮏ روی فرمان (سكانسی ) ﻭ ﻗﻔﻞ ﻣﺮﮐﺰﯼ
ﺗﯿﭗ B4 :ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ B3 ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﮐﻪ ﺻﻨﺪﻟﯽ ﺟﻠﻮ ۲ ﺗﮑﻪ ﻭ ﺩﻧﺪﻩ ﺍﺗﻮﻣﺎﺗﯿﮏ روی كنسول وسط ﺑﻮﺩ .
ﺗﯿﭗ B5 :ﻧﺴﺨﻪ ﺍﺳﭙﺮﺕ ﺍﺳﮑﺎﯼ ﻻﺭﮎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻫﺎﯼ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﺟﻠﻮﭘﻨﺠﺮﻩ ﺩﺍﺷﺖ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺭﯾﻨﮓ ﺍﺳﭙﺮﺕ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺧﺼﻮﺻﯿﺖ B5 ﯾﻮﺩ . ﺷﺎﯾﺎﻥ ﺫﮐﺮ ﺍﺳﺖ ﻓﻘﻂ ﻣﺪﻝ B2 ﻭ B3 ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﻘﯿﻪ ﺗﯿﭗ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﮑﺎﯼ ﻻﺭﮎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﺪﻟﻬﺎﯼ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﺎﻓﺖ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ .