امروز که این گزارش را می‌خوانید، مهم‌ترین نمایشگاه خودروی جهان چهارمین روز است که درهای خود را به روی بازدیدکنندگان مشتاق از سراسر جهان باز کرده است. پاریس تا 12 روز دیگر، یعنی تا 25 مهر قلب تپنده خودروی جهان و کانون رونمایی از تازه‌ترین فناوری‌های این صنعت پررونق و تعیین‌کننده خواهد بود. در واقع سه نمایشگاه خودروی برتر در سراسر جهان یعنی دیترویت (آمریکای شمالی)، پاریس و فرانکفورت همواره عرصه‌ای هیجان‌انگیز برای نمایش تازه‌ترین فناوری‌های صنعت خودرو محسوب می‌شوند اما در این مثلث، پاریس چیز دیگری است و دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از خودروسازان در سایه برج ایفل از محصولات جدیدشان پرده برداری می‌کنند. اما نمایشگاه امسال چه چیزهای خاصی در خود دارد؟
کد خبر: ۹۵۲۵۲۶
5 خودروی خیره‌کننده در نمایشگاه پاریس

نمایشگاه پاریس همواره برای شرکت‌های خودروساز سراسر دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد. به بیان بهتر گاهی آنها ترجیح می‌دهند قید حضور در آوردگاه‌هایی از این دست را بزنند، اما در عوض پاریس را از دست ندهند. آمارها بخوبی بیانگر واقعیت‌ها هستند. تنها در سال 2014، یک میلیون و 250هزار نفر از نمایشگاه پاریس دیدن کردند. یک تفاوت مهم نمایشگاه پاریس با دیترویت و فرانکفورت در این است که مدیران ارشد شرکت‌های خودروساز علاقه زیادی به قابلیت‌های ویژه پایتخت فرانسه در صنعت خودروسازی و بازی کردن با کارت‌هایشان در نمایشگاه این شهر دارند.

پس از رسوایی تاریخی شرکت فولکس واگن در استفاده از نرم‌افزاری که آلایندگی خودروهایش را کمتر از میزان واقعی نشان می‌داد، بسیاری از شرکت‌های خودروساز با جدیت بیشتری روی خودروهای برقی، دوگانه سوز و هوشمند تمرکز کرده‌اند. اگر تا چند سال پیش طراحی و ساخت مدل‌های متنوع خودروهای برقی صرفا ایده‌ای نمایشی برای دور نماندن از سطح اول رقابت در صنعت خودروسازی جهان بود، حالا بخش مهمی از استراتژی شرکت‌های خودروساز به ساخت نمونه‌های متنوعی از محصولات برقی و هوشمند معطوف شده است. نمایشگاه خودروی پاریس که از سال 1277/ 1898 آغاز به کار کرده امسال به مکانی جذاب‌تر از همیشه برای نمایش این استراتژی تبدیل شده است. به باور بسیاری از کارشناسان، خودروهایی که امسال به معرض دید عموم گذاشته شده، یک ویژگی مهم دارند: کیفیت خیره‌کننده حرف اول و آخر را می‌زند. اما نمایشگاه امسال پاریس با یک اتفاق مهم دیگر نیز همراه بوده است: بسیاری از خودروسازان سرشناس در این آوردگاه غایب بودند؛ استون مارتین، فورد، بنتلی، لامبورگینی، ولوو و رولز رویس مهم‌ترین غایبان بزرگ نمایشگاه امسال بودند. اما آوردگاه پاریس آن‌قدر جذابیت دارد که حتی در غیاب این بزرگان که عمدتا به دلیل مشکلات مالی راهی این شهر نشدند، باز هم صدها هزار تن برای بازدید از غرفه‌ها هجوم آورند.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به پنج خودرویی که به نظر می‌رسد در نمایشگاه پاریس بیش از سایر محصولات توجهات را به خود جلب کرده باشند.

نیسان میکرا

نیسان، شرکت خودروساز مطرح ژاپنی است که نگاه ویژه‌ای به بازارهای اروپا و البته آمریکا داشته و در نمایشگاه امسال و سال‌های قبل پاریس حضوری پررنگ داشته است. این خودروساز با محصول تازه‌ای به نام میکرا (Micra) راهی پاریس شده و با اعلام این که آن را به عنوان یک خودروی پرکاربرد تولید کرده از آغاز فروش آن در نیمه نخست سال 2017 خبر داده است. در واقع این میکرا مدلی جدید محسوب می‌شود که به روزرسانی‌های مهمی در آن صورت گرفته است. این خودرو پنجمین نسل میکرای معروف محسوب می‌شود که حالا تحولی بزرگ در طراحی آن روی داده است. نمایشگر لمسی فوق حرفه‌ای 7 اینچی این خودرو امکان کنترل بخش‌های مختلف آن و مسیریابی دقیق را به راننده و سرنشینان می‌دهد.

اسمارت الکتریک

در نمایشگاه امسال پاریس خودروهای برقی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. یکی از این خودروهای جدید که چندان هم معروف و شناخته شده نبوده، اما به واسطه تنوع فناوری‌های به کار رفته در آن مورد توجه کارشناسان قرار گرفته اسمارت‌الکتریک (Smart electric) نام دارد که در نسخه‌های کوپه، Forfour و ForTwo رونمایی شده است. نسخه کوپهFortwo این خودروی فشرده و مناسب برای استفاده‌های درون شهری در 5/11 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته این رقم برای نسخه Forfour حدود 7/12 ثانیه است. تمام این مدل‌ها حداکثر سرعت 130 کیلومتر بر ساعت دارند. این خودرو که به فناوری‌های هوشمند مسیریابی و تشخیص ترافیک نیز مجهز است برای فروش در اوایل سال آینده در اروپا در نظر گرفته شده است.

رنو زوئی

رنو در سرزمین خود یعنی فرانسه دست به هر کاری می‌زند تا نشان دهد در صنعت خودروسازی همواره یکی از پیشگامان بوده است. محصول جدید این خودروساز با هر بار شارژ باتری تا 400 کیلومتر حرکت می‌کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این خودرو نگاه مردم به مفهوم کلی خودروهای برقی را دگرگون می‌کند. اکنون رنو زوئی (Zoe) پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین خودروی تمام برقی در بریتانیا محسوب می‌شود. رنو که همواره فولکس واگن را به عنوان رقیبی جدی در زمینه خودروهای تمام برقی کاربردی درون شهری به شمار می‌آورد، حالا با رسوایی اخیر این شرکت و انفعال ناشی از آن از فرصت به دست آمده برای حضور پررنگ‌تر در بازار این دسته از خودروها به بهترین شیوه ممکن استفاده می‌کند.

ویژن مرسدس ـ میباخ 6

این مدل میباخ مفهومی (Vision Mercedes-Maybach 6) شاهکار تازه مرسدس محسوب می‌شود که در نمایشگاه امسال خودروی پاریس شمار زیادی از بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرده است. در واقع مرسدس با رونمایی از این خودرو به نوعی تلاش کرده مارک میباخ را با نگاهی تازه به دنیا ارائه کند. بیش از نیم قرن میباخ به عنوان فاجعه‌ای در خودروسازی در نظر گرفته می‌شد، اما حالا با یک پوست‌اندازی فناورانه روبه‌رو هستیم.

میباخ‌هایی که در بیش از یک دهه گذشته ساخته می‌شدند به نوعی خودروهای «زشتی» محسوب می‌شدند که فروش بسیار پایینی داشتند. در واقع خریداران میباخ‌ها در سال‌های گذشته بیشتر به واسطه نام و اعتبار مرسدس پول قابل توجهی برای این محصول پرداخته‌اند. در خط تولید میباخ، طراحی مشکل اصلی بوده است، اما مرسدس برندی نیست که مدت زیادی روی یک نگرش اشتباه پافشاری کند.

میباخ جدید شش متر طول دارد و نکته جالب این است که تمام برقی است. این خودرو 750 اسب بخار قدرت دارد و می‌توان آن را یک کوپه دوبل به شمار آورد. این خودرو با هر بار شارژ مستقیم 480 کیلومتر حرکت می‌کند که رکورد قابل قبولی برای این خودروساز قدیمی محسوب می‌شود. مهندسان مرسدس آن را طوری ساخته اند که باتری آن ظرف پنج دقیقه برای 96 کیلومتر دیگر هم شارژ شود. به نظر می‌رسد مرسدس با میباخ جدیدش گرد و خاک حسابی در نمایشگاه امسال پاریس به راه انداخته باشد.

لندرور دیسکاوری

یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین خودروهای مهمان در نمایشگاه امسال پاریس محصول جدید لندرور (Land Rover Discovery) بوده است.

نگاهی به گذشته گویای آن است که در غالب محصولات لندرور عملا نشانی از توجه به ظرافت‌ها و لوکس‌گرایی نبوده، اما حالا و در آستانه سال 2017 این برند قدیمی که به ساخت خودروهای خشن و سازگار با کوهستان شهرت دارد، از محصولی رونمایی کرده که استحکام، ظرافت و فناوری‌های نوین را یکجا در خود جمع کرده است. بدون شک این خودرو را می‌توان کلاسی متفاوت در دنیای خودروهای کوهستانی به شمار آورد که خریدار آن از گشت‌زنی در خیابان‌های لوکس هم لذت خواهد برد.

این خودرو در دو نسخه 340 و 254 اسب بخاری روانه بازار می‌شود. مهندسان لندرور با استفاده از آلیاژ ویژه آلومینیوم وزن آن را بسیار کمتر از محصولات مشابه دیگر رقبا نگاه داشته اند و این خود مزیتی بزرگ و غیرقابل چشمپوشی به شمار می‌آید.

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

منبع: The Telegraph

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها