آستون مارتین از شرکت‌های خودروسازی محسوب می‌شود که محصولاتش همواره نظر منتقدان و طرفدارانش را جلب کرده، اما حالا صحبت از خودرویی است که در تاریخ 103 ساله این شرکت هیچ گاه تا این حد نقطه‌نظرات متفاوت درباره آن مطرح نبوده است.
کد خبر: ۹۳۵۰۱۰
عجیب‌ترین محصول آستون مارتین

سیگنت (Cygnet) محصولی کوچک است که موتور آن فقط 97 اسب بخار قدرت دارد. در دل سیستم موتوری این خودرو، موتوری با گنجایش 1/33 لیتر تعبیه شده است. این ارقام نشان می‌دهد محصول متفاوت آستون مارتین که در آن عملا خبری از کاپوت کشیده و حتی غول‌پیکر برخی مدل‌های خاص این شرکت نیست، از انتخاب‌های ایده آل برای کاربری‌های درون‌شهری بویژه مناطق شلوغ است.

نخستین بار این خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو سال 2010 به عنوان محصولی مفهومی رونمایی شد و همواره صحبت از تولید محدود این دستگاه، آن هم فقط به میزان چهار دستگاه در سال بوده است. داستان این خودرو مملو از نکات جالب است. آستون مارتین این خودرو را در کنار غول‌های جذاب و لوکسی همچون DBS و V12Vantage قرار می‌دهد. در واقع وقتی سیگنت در کنار چنین غول‌هایی قرار می‌گیرد قضیه بیشتر شبیه یک داستان خنده‌دار می‌شود!

از موانع جدی پیش روی آستون مارتین در راه تولید انبوه این خودرو، قوانین سرسختانه زیست‌محیطی اتحادیه اروپاست. این شرکت مجبور بوده با توجه به معیارهای تعیین شده از سوی این اتحادیه، حجم دی‌اکسیدکربن تولید شده در سیگنت را کاهش دهد تا بیش از پیش مورد توجه بازار پررونق این اتحادیه قرار گیرد، اما این اتفاق هرگز روی نداد.

البته در کنار این محدودیت اجباری باید به استراتژی جالب آستون مارتین هم توجه کرد. این شرکت همواره قصد داشته گروه جدیدی از مشتریان را در بازارهای جهانی جذب خود کند. در این نگرش جدید آن دسته از مشتریانی هدف گرفته شده‌اند که صرفا به سرعت و هیجان پرشتاب در جاده‌ها فکر نمی‌کنند و در عوض به دنبال خودرویی فشرده، کم‌خرج و نه‌چندان گرانقیمت برای استفاده‌های درون‌شهری هستند.

اما داستان این خودرو را می‌توان از تیره‌ترین بخش‌های تاریخ آستون مارتین به شمار آورد. مدیران ارشد این شرکت در نظر داشتند سیگنت را برای سال‌های طولانی و به عنوان خودرویی مجهز و کامل که تا سال‌ها نیازی به به روزرسانی خاصی در آن احساس نمی‌شود در خط تولید نگه دارند، اما پس از دو سال تولید، سیگنت از استراتژی آستون مارتین خارج شد و جالب این که هرگز هدف از پیش تعیین شده 4000 دستگاه در سال هم محقق نشد. بسیاری از کاشناسان صنعت خودرو، سیگنت را بخش نه‌چندان جذاب آستون مارتین به شمار می‌آورند.

این برند خودروساز در بریتانیا واقع شده و طبیعتا باید شاهد انبوهی از محصولات آن در خیابان‌ها و جاده‌های این کشور باشیم، اما عجیب اینجاست فقط 141 دستگاه سیگنت در سراسر بریتانیا به ثبت رسیده و به همین علت می‌توان آن را یکی از کمیاب‌ترین خودروهای سراسر این کشور به شمار آورد.

این خودرو صفر تا 100 را در 11/6 ثانیه طی می‌کند. با این تفاسیر شکی نیست سیگنت کم‌شتاب‌ترین و البته عجیب‌ترین خودرویی است که تاکنون از آستون مارتین خارج شده است.

منبع: autoexpress.co.uk

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها