نمایش مبارزه دختر ایرانی برای مدال تاریخی در 3 اپیزود

کیمیاگری کیمیا

مبارزه دختر ایرانی با هوگو و کلاه آبی و با قامت بلندش که به 185 سانتی‌متر می‌رسد، ریشه در تاریخ حضور زنان ایرانی در المپیک دارد و با آن، یک مدال برنز به ارزش طلا گرفتیم. در روزهایی که کاروان ورزش ایران در دهکده المپیک روحیه و اعتماد به نفس خود را تا اندازه زیادی از دست داده بود و در فضای برآمده از احساس و اعتراض در پی راهی برای مدیریت بحران بود، این مدال دوباره ورزشکاران ایرانی را وجد آورد و روحیه‌شان را دوچندان کرد، زیرا جنس این مدال در تاریخ بی‌همتاست. از اشک‌های کیمیا علیزاده، تکواندوکار برنزی ایران پیدا بود که اتفاق نادری در ورزش ایران افتاده است. او نخستین مدال زنان ایران در تاریخ المپیک را بعد از 52 سال تقدیم به مردمش بویژه دختران ایرانی کرد.
کد خبر: ۹۳۴۷۹۵

در پایان مسابقه، کیمیای سعادت ورزش ایران با چشمانی پر از اشک، پرچم ایران را گرفت و دور افتخار زد تا از شایستگی‌های دختران ایرانی بیشتر بگوید. کیمیا علیزاده اینک مهم‌ترین و ارزشمندترین و تاریخی‌ترین مدال و مقام کاروان ورزش ایران را در ریو دارد، بنابراین بگذارید در سکوت فریاد بزند. سکوت زنانی که حد آنها مدال المپیک است، اما بعد از سال‌ها با صدای کیمیای ورزش ایران شنیده می‌شود. اینک دختر 18 ساله ایرانی در میان بسیاری از مظلومیت‌ها و تبعیض‌ها جوانه زده است و برای احقاق حق خود نه پلاکارد در دست گرفته و نه پشت درهای سالن‌های ورزشی بست نشسته، بلکه روی شیاپ چانگ حقانیت خود و زنان ایرانی را در ورزش ایران ثابت کرده است.

کیمیا علیزاده زمانی که بر حریف سوئدی‌اش پیروز شد و مدال برنز گرفت، سرش را چرخاند و سالن را وارسی کرد، هیچ‌کس از مسئولان ورزش ایران را در آنجا و آن لحظه ندید. مسابقه کیمیا در یک روز خلوت برای کاروان ورزش ایران برگزار شد و در آن ساعت نماینده دیگری از ایران مسابقه نداشت که مسئولان بهانه تماشای رقابت‌های دیگر را بیاورند. لابد پیش خودشان فکر کرده بودند این دختر بخت مدال‌آوری ندارد، پس فرصتی هم برای عکس یادگاری به وجود نمی‌آید. وقتی که کیمیا از شیاپ چانگ بیرون آمد با میکسدزون بسیار شلوغی روبه‌رو شد که در آنجا خبرنگاران ایرانی و خارجی منتظرش بودند. سوژه پیروزی کیمیا علیزاده و نخستین مدال ایران در المپیک آن هم در تاریخ ورزش زنان برای خبرنگاران جذاب بود و حتی یک خبرنگار آلمانی که با ذوق بیش از حد مسابقه علیزاده را دنبال می‌کرد، منتظر بود تا چند پرسش و پاسخ اختصاصی برای خبرگزاری‌اش ارسال کند.

کیمیا علیزاده در همان لحظه ورودش به جمع خبرنگاران می‌گوید: می‌خواستم پنجمین مدال تاریخ‌سازم را با مدال المپیک کامل کنم که این اتفاق افتاد. البته می‌خواستم طلا بگیرم، اما متاسفانه نشد. شاید آن زحماتی که من کشیدم رنگش برنزی بود. شرمنده استادم شدم.

ورزش قهرمانی سخت است و فرقی نمی‌کند 18 ساله باشی یا بالای 30 سال. کیمیا علیزاده هم از روزهای دشوارش در راه قهرمانی و المپیک می‌گوید: بعد از یک ماه و نیم که از درد پای آسیب دیده‌ام به خودم می‌پیچیدم امروز خدا کمک کرد بهتر روی پایم بایستم، بپرم و مبارزه کنم. کادر پزشکی و استادم تلاش زیادی کردند که من به این مسابقه‌ها برسم و خدا را شکر این اتفاق افتاد و توانستم تاریخ‌ساز باشم. خوشحالم برای دختران ایرانی و احساس می‌کنم راهی باز شده تا دختران ایران بتوانند در المپیک‌های بعدی مدال‌آور باشند.

کیمیا در اول راه قرار دارد و می‌تواند در المپیک‌های بعدی هم مدال بگیرد، اما برنز او ارزش‌های زیادی در ورزش ایران دارد که یک ورزشکار مانند کیمیا هر چقدر میدان‌های بزرگ قبلی را با مدال‌های رنگارنگ تجربه کرده باشد، ارزش مدال در المپیک جور دیگری است. او می‌گوید: من این حس را چند بار تجربه کرده بودم. در مسابقه‌های جهانی، المپیک نوجوانان و جهانی نوجوانان تاریخ‌سازی کردم و این پنجمین‌ بار بود که تاریخ‌ساز می‌شدم، اما اینجا یک حس دیگری دارم و انگار برنز المپیک با تمامی مدال‌هایم فرق دارد. بیشتر از مدال خوشحالم که این اتفاق برای دختران ایرانی افتاد.

کیمیا علیزاده در یک روز سخت با قرعه‌ای سخت وارد رقابت با رقبایی شد که چند قدم جلوتر از او بودند. در امکانات و سن و سال قهرمانی در اروپا و جهان، آنها شرایط بهتری از کیمیای 18 ساله ایرانی داشتند، اما استعداد ذاتی و پشتکاری که کیمیا از خود نشان داد، با وجود شکست برابر حریف اسپانیایی ناامیدش نکرد. او در ادامه پیکارهایش با پشتکاری ستودنی آمادگی کمتر به نسبت رقبا و ضعف تنفسی خود را کنار زد و در نقش یک قهرمان روی شیاپ‌چانگ رفت. کیمیا با اتکا به نبوغ و قامت رعنای خود سدهای بعدی را شکست و کیمیای سعادت ورزش ایران و دختران ایرانی بعد از 52 سال شد.

بازتاب یک مدال

سایت‌های خارجی مختلفی به مدال‌آوری کیمیا علیزاده، دختر محجبه ایران در المپیک اشاره کردند. سایت یاهواسپورت نوشت کیمیا علیزاده پنجشنبه‌شب تاریخ‌سازی کرد. او با این کار اولین زن ایرانی شد که در بازی‌های المپیک مدال گرفته است. در سال 1992 لیدا فریمان اولین زن ایرانی بود که در بازی‌های المپیک پرچمدار ایران شد. سایت خبری 24 نوشت: از علیزاده عملکرد بسیار خوبی انتظار می‌رفت زیرا او دو سال پیش در المپیک جوانان قهرمان شده بود.

سایت‌های خبری دیگر از جمله ان‌بی‌سی اسپورت و the sun، رویترز و گاردین نیز به تاریخ‌سازی علیزاده اشاره کردند.

تبریک رئیس جمهور

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور به‌دنبال درخشش کیمیا علیزاده در بازی‌های المپیک ریو طی یک پیام توئیتری این موفقیت را به او تبریک گفت.

در پیام رئیس‌جمهور آمده است: «دخترم کیمیا، همه مردم بویژه بانوان ایران‌زمین را شاد کردی؛ شادی همیشگی را برایت آرزومندم.»

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها