بینوایان شاهکار کلاسیک ویکتور هوگو قبل از این بارها و بارها از سوی دو صنعت سینما و تلویزیون، به صورت فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی درآمده است. اما به نظر می‌رسد این داستان که همیشه تازه به نظر می‌رسد، قرار نیست هیچ‌وقت بوی کهنگی به خود بگیرد.
کد خبر: ۹۲۸۶۵۹

عطش هنرمندان تلویزیون و سینما برای تعریف روایت‌های تازه از این داستان پرتنش و شنیدنی، فرو نمی‌نشیند. در تازه‌ترین اقدام دنیای هنر و سرگرمی، قرار است یک مجموعه تازه تلویزیونی براساس شاهکار انساندوستانه ویکتور هوگو تولید شود. این درام تاریخی ضداستبدادی که به صورت یک مینی‌سریال در دستور کار تولید قرار گرفته، در شش اپیزود تهیه خواهد شد. شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی با همکاری واحد تلویزیونی شرکت فیلمسازی وینستن، کار تولید نسخه تازه «بینوایان» را به عهده دارند. هاروی وینستن می‌گوید این مجموعه، حاصل همکاری مشترک هنرمندان تلویزیونی و سینمایی دو کشور آمریکا و انگلستان خواهد بود. حال و هوای قرن نوزدهمی فرانسه و شهر پاریس هم، در استودیوی قدیمی پاین‌وود شهر لندن دوباره‌سازی خواهد شد. تهیه‌کنندگان مجموعه می‌گویند گروهی که بینوایان تازه را کار می‌کنند، همان تیمی هستند که سال قبل درام تاریخی «جنگ و صلح» را تولید کردند. این مجموعه که با نگاهی به داستان نوول کلاسیک لیو تولستوی ساخته شد، بینندگان بی‌شماری را جذب خود کرد.

در اولین قدم، اندرو دیویس کار نگارش فیلمنامه بینوایان را شروع کرده است. کار او در جنگ و صلح با تحسین فراوان منتقدان رسانه کوچک روبه‌رو شد. او فیلمنامه تازه خود را به گونه‌ای می‌نویسد که برای شش قسمت یک ساعته آماده شود. شرکت فیلمسازی وینستن که از اولین همکاری خود با شبکه بی‌بی‌سی راضی به نظر می‌رسد،‌ باور دارد که پس از جنگ و صلح باید روی یک پروژه تاریخی شناخته شده و محبوب کار کرد. به گفته هاروی وینستن: «جنگ و صلح توانست مخاطب زیادی به دست بیاورد. این نشان می‌دهد تماشاگران تلویزیونی فقط به دنبال اکشن و خونریزی و جن‌گیری نیستند و به دنبال دیدگاه‌های تازه و متفاوت می‌گردند. ما با یک سری نوول کلاسیک روبه‌رو هستیم که عموم مردم خاطرات خوشی از آنها دارند و می‌توان آنها را در قالب مینی‌سریال ارائه داد. از حالا مطمئن هستم تماشاگران قاب کوچک استقبال بالایی از بینوایان خواهند کرد.»

برای تولید نسخه تازه اثر کلاسیک هوگو، هزینه‌ای هشت میلیون دلاری در نظر گرفته شده است. با توجه به استانداردهای مجموعه‌سازی در قاره اروپا (و نه آمریکا) این رقم کمی بالا به نظر می‌رسد، اما کارهای تاریخی همیشه با هزینه‌هایی بالاتر وارد مرحله تولید می‌شوند.

داستان بینوایان برای عموم مردم و تماشاگران تلویزیونی شناخته شده است و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با کاراکتر ژان والژان و مبارزه‌اش با مامور ژاور آشنایی نداشته باشد. مجموعه تلویزیونی بینوایان هم، همین داستان را دوباره تکرار می‌کند. ژان والژان داستان مجموعه از فقر و دزدیدن دو قرص نان به ثروت می‌رسد و کوزت بی‌پناه را به فرزندخواندگی می‌گیرد. در تمام سال‌های تلاش ژان برای رسیدن به موقعیتی بهتر و بالاتر، ژاور در تعقیب اوست تا عدالت را درباره‌اش اجرا کند. این داستان در پس‌زمینه ناآرامی‌های فرانسه در دوران انقلاب کبیر این کشور به تصویر کشیده می‌شود. اندرو دیویس درباره آشنایی کامل مردم با این داستان و زیر و بم‌های آن، چنین می‌گوید: «با این که همه ما بارها و بارها این داستان جذاب و غیرقابل باور را شنیده‌ایم، باز هم دوست داریم آن را بشنویم. به همین دلیل است که تا امروز، این همه فیلم و مجموعه براساس آن ساخته شده است. هر بار هم که نسخه تازه‌ای از آن تولید می‌شود، باز با هجوم تماشاگران برای دیدن آن روبه‌رو می‌شویم. این داستان و ماجراجویی‌های آن، هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و مطمئن باشید طی سال‌ها و دهه‌های آینده باز هم نسخه‌های تازه سینمایی و تلویزیونی آن وارد مرحله تولید خواهد شد.»

تهیه‌کنندگان مجموعه هنوز زمانی را برای شروع کار فیلمبرداری آن اعلام نکرده‌اند و گفته‌اند کار تولید آن، در مراحل مقدماتی قرار دارد. آنها در قدم بعدی خود، کارگردان و بازیگران آن را انتخاب خواهند کرد. بینوایان هم مثل جنگ و صلح، یک کارگردان واحد خواهد داشت و امر کارگردانی اپیزودهای مختلف آن، به دست چند فیلمساز متفاوت سپرده نخواهد شد. هنوز معلوم نیست سازندگان آن قصد دارند از تام هارپر برای کارگردانی مجموعه دعوت به همکاری کنند یا خیر. هارپر وظیفه کارگردانی جنگ و صلح را به عهده داشت. کار او در این مجموعه، رضایت‌خاطر هر دو گروه تماشاگران و تهیه‌کنندگانش را به همراه داشت. این در حالی است که به باور منتقدان هنری، انتخاب بازیگر نقش ژان والژان مهم‌تر از انتخاب کارگردان مجموعه است! ژان والژان در حال حاضر، یکی از سرشناس‌ترین نام‌ها در جهان است. به همین دلیل، برای تماشاگران قاب کوچک بسیار مهم است که بدانند در نسخه تازه بینوایان، چه کسی دست به آفرینش این نقش در جلوی دوربین خواهد زد. تهیه‌کنندگان مجموعه طی هفته‌های اخیر، دیدارهای فشرده‌ای با تعدادی از بازیگران مطرح و صاحب سبک داشته‌اند. آنها که نامی از این بازیگران نمی‌برند، هنوز نتوانسته‌اند ژان والژان مورد نظر خود را پیدا و معرفی کنند.

بتی مور یکی از تهیه‌کنندگان انگلیسی مجموعه، وعده یک کار سطح بالا و باکیفیت را می‌دهد و اضافه می‌کند: «برای کسانی که از تماشای جنگ و صلح لذت بردند، باید بگویم بینوایان مجموعه‌ای بهتر و باکیفیت‌تر خواهد بود. افسانه حماسی مردی که به رستگاری رسید و قدرت عشق و گذشت را به نمایش گذاشت، ارزش آن را دارد که در حد و اندازه یک درام طوفانی تاریخی تعریف شود. تولید چنین مجموعه‌ای، برای کل صنعت تلویزیون انگلستان هم حکم یک غنیمت را دارد. بینوایان کمک می‌کند تا در آینده شاهد تولید مجموعه‌هایی با کیفیت‌های بالاتر و برتر باشیم. برای ما نوع تولید این مجموعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خیلی خوب به این نکته واقفیم که در حال تولید داستانی کلاسیک برای تماشاگرانی مدرن و امروزی هستیم. این نکته چالشی را پیش روی ما قرار می‌دهد که مایلیم با آن دست و پنجه نرم کنیم.»

مترجم: کیکاووس زیاری
منبع: اسکرین اینترنشنال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها