بازی‌های فوتبال شروع شده بود و او مشتاق‌تر از همیشه منتظر تماشایشان بود. روز‌ها منتظر چنین بازی‌هایی نشسته بود. دوستانش همگی از این مسابقات حرف می‌زدند و هر کدام با آب و تاب فراوان از تیم مورد علاقه خود حرف می‌زدند.
کد خبر: ۹۲۸۴۲۴
پیش‌ بینی فوتبال یا قمار زندگی

او هم مثل بقیه تیمش را انتخاب کرده بود و حتی روزبه‌روز اخبار آن را پیگیری می‌کرد. فوتبالیست‌ها را آنالیز می‌کرد و می‌دانست که تیمش در هر دوره با چه تیم‌هایی بازی دارد. تب و تاب بازی‌ها آنقدر زیاد بود که بیشتر وقت او را در روز به خود اختصاص می‌داد. حتی خواهر و مادرش که اهل دیدن فوتبال نبودند هم به‌خاطر او همه بازیکنان را می‌شناختند. روزنامه‌های ورزشی، همه اتاقش را پر کرده بود. زمانی که اخبار ورزشی شروع می‌شد صدای تلویزیون گوش همسایه‌ها را کر می‌کرد.

یک روز که مثل همیشه با دوستان هم‌سن و سالش نشسته بود و درباره فوتبال حرف می‌زد، چیز‌هایی جالب و جدیدی شنید. دوستانش از شرط‌بندی سر برد و باخت تیم‌ها حرف می‌زدند. پسران نوجوان سایتی را پیدا کرده بودند که می‌شد در آن نام‌نویسی کرد و بعد از ثبت مشخصات کامل در آن سایت، می‌توانست روی تیم‌های مختلف شرط ببندد.

ناگهان جرقه‌ای در ذهنش خورد. او که همه تیم‌ها را به‌خوبی می‌شناخت و حتی می‌دانست ممکن است کدام تیم برنده مسابقات باشد، پس چرا نباید از اطلاعاتش استفاده می‌کرد؟ شاید او هم یکی از برندگان قرعه‌کشی می‌شد.

از دوستش اطلاعات سایت را گرفت و بعد از رسیدن به خانه، ثبت‌نام در سایت اولین کاری بود که او انجام داد. وارد قسمت شرط‌بندی شد و در آنجا بعد از واریز مبلغی به صورت اینترنتی تیم برنده موردنظر را انتخاب کرد.

بازی‌ها شروع شد و او همچنان در سایت فعال بود و همه پیش‌بینی‌هایش هم درست از آب درآمده بود. وارد سایت شد تا چهارمین پیش‌بینی خود را وارد کند که ناگهان دید در قرعه‌کشی هفته برنده شده است.

باورش نمی‌شد. تا حالا فکر می‌کرد که ممکن است سایت تقلبی باشد ولی حالا با واریز مبلغ جایزه به حسابش یقین پیدا کرد که هیچ تقلبی در کار نیست.

او که دیگر به سایت اعتماد کرده و شیرینی پول جایزه زیر دندانش مزه کرده بود، حالا دیگر مبالغ بالا به حساب سایت می‌ریخت و شرط می‌بست، اما تا آخر بازی‌ها دیگر هیچ پولی برنده نشد.

یک هفته بعد از اتمام بازی‌ها هم در نهایت ناباوری دید که سایت غیرفعال شده است. سرش کلاه رفته بود و آن جایزه هم که برد برای رد گم کنی و جلب اعتماد بوده است.

همزمان با شروع بازی‌های لیگ برتر و المپیک، بازار سایت‌های شرط‌بندی هم داغ شده و برخی کلاهبرداران به بهانه شرکت در پیش‌بینی مسابقات کاربران را سرکیسه می‌کنند.

چندی قبل رئیس پلیس وقت مازندران از دستگیری اعضای شبکه‌های بزرگ شرط‌بندی در استان مازندران در عملیات پلیس فتا خبر داد.

به گفته سردار مسعود جعفری‌نسب، 70 نفر از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی فوتبال دستگیر و 83 میلیارد تومان از حساب‌های آنها بلوکه شد. پیش از این، شرط‌بندی‌های فوتبال در استان‌های شمالی در قالب برگه‌های «توتو» انجام می‌شد که پس از مقابله پلیس با این افراد، متهمان به سوی فضای مجازی رفته و شرط‌بندی‌ها را به صورت اینترنتی آغاز کردند.

برخی از این افراد با هزینه‌ای بالا نمایندگی سایت‌های بین‌المللی شرط‌بندی را در ایران به‌عهده گرفته و تبلیغات گسترده‌ای را انجام می‌دادند. قربانیان شرکت در این شرط‌بندی‌ها، تمام زندگی خود را به امید به دست آوردن پول باد آورده بر باد داده و برخی از آنها به‌خاطر بدهی روانه زندان شده‌اند.

شرط‌بندی فوتبال در شمال کشور به روش‌های گوناگونی برگزار می‌شود، بعضی‌ها روی بازی‌های فوتبال کامپیوتری شرط می‌بندند، بعضی روی لیگ‌های اروپا و بعضی هم روی لیگ‌های داخلی.

جعفری‌نسب با اشاره به سرگذشت یکی از قربانیان این سایت‌ها گفت: در یکی از پرونده‌ها زنی به دلیل این‌که همسرش تمام دارایی خود را در این سایت‌ها از دست داده بود، درخواست طلاق کرد. این زن در دادخواست خود مدعی شد، شوهرم با تاکسی کار می‌کرد تا این‌که با این سایت‌ها آشنا شد و در ابتدا با پس‌انداز خود در یکی از سایت‌ها شرط‌بندی کرد و پول خوبی به دست آورد.

او سپس تاکسی خود را فروخت و دوباره در سایت شرط‌بندی کرد و علاوه بر پس‌اندازش، تاکسی خود را هم از دست داد. حالا هم با کلی بدهی، بیکار شده است.

وی با هشدار به جوانان و خانواده‌ها از آنان خواست فریب تبلیغات دروغین و فریبنده اینترنتی را نخورند و این تبلیغات اغواکننده بیشتر برای ترغیب کاربران به انجام درخواست آنها و عضویت در سایت برای پیش‌بینی نتایج مسابقات و شرط‌بندی است.

این سایت‌ها با دستور قضایی فیلتر شده، اما همچنان شاهد تولد دوباره آنها هستیم.

حسین، یکی از قربانیان این شرط‌بندی‌هاست. او می‌گوید: شرط‌بندی‌ها به روش‌های مختلف است و فقط روی نتیجه بازی خلاصه نمی‌شود. گاهی روی نخستین اوت یا کرنر شرط‌بندی می‌شود. در یکی از این سایت‌ها فردی 270 میلیون تومان باخته بود که پدرش با فروش زمین خود، 210 میلیون تومان از بدهی پسرش را پرداخت کرد، اما گردانندگان این سایت برای رسیدن به 60 میلیون تومان خود، گوش قربانی را بریده بودند. فعالیت در این سایت‌ها زندگی‌های بسیاری را با مشکل روبه‌رو کرده و برخی زوج‌ها طلاق گرفتند. یکی از دوستانم هم بر سر شرط‌بندی در فوتبال، گاوش را از دست داد.

در حالی که پلیس فتا با رصد فضای مجازی با این سایت‌های قمار برخورد می‌کند، اما برخی کلاهبرداران از خارج از کشور این سایت‌ها را قارچ‌گونه راه‌اندازی کرده و طعمه‌های خود را با وعده پولدار شدن سرکیسه بکنند. قربانیان نیز پس از برباد رفتن دارایی خود با مراجعه به پلیس شکایت می‌کنند که شناسایی و دستگیری این مجرمان پلیس را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و گاهی دسترسی به آنها غیرممکن است.

شگردهای مجرمان در پوشش شرط‌بندی

سرهنگ «علی نیک‌نفس» رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا: راه‌اندازی سایت‌های پیش‌بینی نتایج مسابقات ورزشی مدتی است در فضای مجازی افزایش داشته و این‌گونه سایت‌ها در رقابت‌های مهم ورزشی مثل جام جهانی، رقابت‌های بین قاره‌ای، المپیک و... سعی دارند با استفاده از تبلیغات جذاب و اغوا کننده کاربران را به پیش‌بینی نتایج مسابقات مختلف ترغیب کنند. در تعدادی از شکایت‌های مردمی به پلیس عنوان شده است برخی از این سایت‌ها ابتدا جهت عضویت کاربران، درخواست واریز مبلغی قابل توجه می‌کنند و در ادامه به آنها اجازه پیش‌بینی نتایج داده می‌شود. این سایت‌ها برای جذب مشتری و جلوگیری از شک کاربران به روند فعالیت خود، افرادی را به عنوان برنده اعلام می‌کنند که در اکثر موارد این افراد، مدیران سایت‌ها با اسامی جعلی و یا دوستان و آشنایان می‌باشند.

پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی سایت‌های پیش‌بینی نتایج مسابقات و سایت‌های شرط‌بندی همزمان با شروع لیگ برتر و بازی‌های المپیک افزایش پیدا کند، لذا هموطنان عزیز باید مراقب کلاهبرداران فضای مجازی باشند. برخی از این سایت‌ها با شناسایی قربانیان، ابتدا اقدام به پرداخت جایزه‌های کوچک با مبالغ کم می‌کنند و کاربران را ترغیب به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌‌کنند؛ هنگامی که اعتماد کامل قربانی مبنی بر فعالیت سالم سایت جلب شد و اقدام به سرمایه‌گذاری با مبالغ کلان کرد سایت مذکور تمامی سرمایه وی را بلوکه و از این به بعد پاسخی به تعاملات و پیام‌های کاربران و قربانیان نمی‌دهد. در مواردی دیگر حتی در صورت برنده شدن هم ممکن است هیچ پولی به افراد برنده تعلق نگیرد. طراحی سایت‌های فیشینگ یکی دیگر از راه‌های رایج برای سرقت اطلاعات بانکی افراد است.

این احتمال نیز وجود دارد سایت‌های جعلی مشکوک به فیشینگ (سایت‌هایی جعلی کاملا شبیه به سایت اصلی با تفاوت بسیار جزئی در آدرس سایت) با ایجاد درگاه‌های پرداخت آنلاین جعلی اقدام به سرقت اطلاعات مهم و بانکی کاربران کرده و در گام بعدی برداشت غیرمجاز از حساب بانکی قربانی صورت پذیرد.

کلاهبرداران و سارقان اینترنتی ترفند‌های زیادی برای کلاهبرداری دارند ولی کاربران می‌توانند با هوشیاری و افزایش سطح آگاهی خود با رعایت نکاتی جزئی این‌گونه افراد را ناکام بگذارند.

غزاله مالکی - ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
-
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
۰
۰
این همه كشور تو دنیا شرط بندی ورزشی وغیر ورزشی به طور رسمی دارن و مشكلی هم پیش نمیاد وقتی به شكل غیر رسمی و غیر قانونی انجام بشه مشكلات به وجود میاره. باید قانونی بشه اصلا قمار هم نیست كه مشكل شرعی داشته باشه تو كشورهای دیگه بهش میگن بازی.
علی
-
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
دوستان مراقب كلاهبردان اینترنتی باشن.روی این جمله خیلی تاكید شده.
خیلی گیر نداده نویسنده به خوب و بد ماجرا.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها