دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص مسأله قصاص، اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، پیگیری حادثه منا، گروهک‌های تروریستی و منشور حقوق بشر اسلامی توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۹۲۷۱۶۱
اظهارات لاریجانی درباره اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و پیگیری حادثه منا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، صبح امروز نشست خبری محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اصحاب رسانه برگزار شد.

لاریجانی در این نشست در خصوص ابعاد مختلف حقوق بشر و تلاش غرب برای نقض حقوق بشر از سوی ایران سخنانی را مطرح کرد و به سوالات خبرنگاران در بحث حقوق بشر پاسخ داد.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: موضع غرب در خصوص حقوق بشر در ٧٠ سال گذشته منافقانه است چرا که خودشان پایبند حرف های خودشان نیستند.

وی افزود: رژیم های جنایتکار جزو دوستان غربی ها محسوب میشوند، کشورهای پولدار با تهدید قطع جیره خود به سازمان ملل برای خود جایگاه خاص می خرند.

لاریجانی گفت: بزرگداشتی که برای حقوق بشر اسلامی برگزار می کنیم منبعث از منویات مقام معظم رهبری است.

دبیر ستاد حقوق بشر اضافه کرد: در ستاد حقوق بشر تمام نهادهای ذی ربط همچون ناجا، سازمان زندان ها دیوان عالی کشور عضو هستند.

وی گفت: روز چهارشنبه جایزه حقوق بشر اسلامی را صرف نظر از ملیت به کسانی که در جهت ارتقا حقوق بشر تلاش کردند تقدیم می کنیم.

جواد لاریجانی در پاسخ به اینکه آیا واقعا مسعود رجوی مرده است یا نه گفت: واقعیت را منابع اطلاعاتی اعلام می کنند اما از نظر ما منافقین سالهاست که مرده اند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه نشست خبری خود درباره آزادی شیخ زکزاکی گفت: ما در این اتفاق با یک نسل کشی مواجه هستیم و اکثر خانواده ایشان هم اغلب کشته شده اند.

وی گفت: مساله دفاع از حقوق شیخ زکزاکی باید از سوی نهادهای جمهوری اسلامی پیگیری شود آنچه تا الان انجام شده بسیار ناچیز است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در خصوص اقدامات ستاد حقوق بشر در راستای رفع محدودیت سران فتنه پس از ٦سال گفت: طبیعتاً ستاد طرفدار افرادی است که محکوم شده اند و این افراد زیر ذره بین حقوق بشر قرار می گیرند تا حقوق شان رعایت شود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه نشست خبری خود گفت: در بحث فاجعه منا با ابعاد وسیعی مواجه هستیم. بخشی از این ابعاد وسیع مربوط به دیپلماسی و بخشی مربوط به پیگیری های قضایی است.

لاریجانی همچنین درباره واکنش ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی دولت گفت: مساله منشور حقوق شهروندی هم مورد استقبال ماست و مربوط به داخل کشور است و انشالله با این منشور آن قانون هم توسعه یابد.

مصوبه مجلس در خصوص حذف اعدام قاچاقچیان

وی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به مصوبه مجلس در خصوص حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تغییری در اجرای حکم اعدام برای سایر جرایم هم وجود دارد،‌گفت: راجع به مواد مخدر هنوز قانونی که مبنای عمل دادگاه‌ها است تغییری نکرده اما معتقدیم مصوبه مجلس باید ارزیابی شود.

وی با تأکید بر اینکه ما با مسئله مواد مخدر نبرد بی‌امان داریم،‌ گفت: لزوم بازنگری مهم است و باید قانون کارآمد باشد اما کارآمدی به معنای خشونت و شدت عمل نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تأکید بر اینکه نباید فراموش کنیم با افغانستان هم مرز هستیم، اظهار داشت:‌ این کشور پس از حضور ناتو شاهد کشت مواد مخدر 40 برابر بیشتر از گذشته بود و حتی نیمی از این مواد مخدر عازم پایتخت سایر کشورها می‌شود ما برای مبارزه با مواد مخدر هزاران شهید دادیم اما نه تنها تغییر نکرد بلکه ما را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد:‌مسئله دیگر این است که کشورهای غربی بر اساس تفکر سکولار لیبرال هر وقت دلشان بخواهد می‌گوید اعدام بد است مثل همجنس‌گرایی که تا 25 سال پیش بد بود اما حالا از خواب بیدار شده‌اند کشف کردند که روش خوبی برای زندگی است.

وی با بیان اینکه ما این مبنا را قبول نداریم، گفت:‌معتقدیم برای جرایم جدی و مهلک در جامعه باید اعدام باشد،‌البته استدلال‌های غرب برای مخالفت با اعدام متفاوت است مثلا می‌گویند اگر قاضی خطا کرد و مشخص شد بازگشت امکانپذیر نیست این حرف خیلی درست نیست چرا که اگر کسی را 50 سال زندانی کنیم و مشخص شود که اشتباه شود عمر این فرد باز نمی‌گردد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: ما در امر قصاص معتقدیم که در آن حیاتی برای همه انسان‌ها است،‌قصاص حق همه مردم است و التیام اجتماعی است البته موضع اسلام عفو و بخشش است و شاید چیزی نزدیک 50 درصد از موارد مرتبط با قصاص توسط فعالیت‌هایی که در راستای عفو و بخشش بوده منجر به رضایت می‌شود.

لاریجانی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه ستاد حقوق بشر چه اقدامی در برابر تحرکات گروه‌های تروریستی همچون اجلاس گروه تروریستی منافقین در پاریس انجام داده است، گفت: اینکه یکی مثل احمد شهید با افرادی که اقدامات تروریستی می‌کنند جلسه بگذارد و از آنها به عنوان مدافع حقوق بشر یاد کند اقدامی خلاف است.

وی در واکنش به برکناری احمد شهید از گزارشگری حقوق بشر ایران، گفت: احمد شهید خودش خواست گزارشگر آزادی عقیده و مذهب باشد البته هنوز یک سال از فعالیتش باقی مانده است.

دبیر ستاد حقوق بشر تأکید کرد: البته صحبت اصلی ما این است که انتخاب گزارشگر ویژه برای ایران اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شود و خوشبختانه ایران بالاترین رکورد حقوق بشری را در کل منطقه دارد البته احمد شهید به تازگی پا را فراتر گذاشته و فتوا هم می‌دهد مثلاً می‌گوید ارتکاب زنا مسأْله‌ای نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها