عفو بین‌الملل می‌گوید که شواهدی "معتبر" گردآوری کرده که حاکی از "کتک‌زدن، شکنجه و تجاوز" به زندانیان در بازداشتگاه‌های "غیر رسمی" پس از کودتای نافرجام در ترکیه است.
کد خبر: ۹۲۵۳۴۰
کتک‌زدن، شکنجه و تجاوز در بازداشتگاه‌های غیر رسمی ترکیه در جریان است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بی بی سی، این سازمان از دولت ترکیه خواسته که به ناظران مستقل اجازه دسترسی به تمام "زندانیان در تمام بازداشتگاه‌ها" را بدهد.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده که پس از کودتای نافرجام "بیش از ده هزار نفر" دستگیر شده‌اند و مدارک "قابل اعتماد" نشان می‌دهد که پلیس در تمام کشور از جمله آنکارا و استانبول، دستگیرشدگان را بدون آب و غذا، بدون دسترسی به وکیل، بدون دسترسی به خانواده و دنیای بیرون و بدون دسترسی به امکانات پزشکی در اماکنی مثل باشگاه ورزشی سرفرماندهی پلیس آنکارا یا اصطبل زندانی کرده است.

گزارش عفو بین‌الملل به "بازداشت‌های خودسرانه" بدون "اتهام مشخص" و آثار ضرب و جرح، بریدگی، شکستگی و کبودی بر بدن بازداشت‌شدگان اشاره کرده و می‌گوید که شدت شکنجه برای امرای عالی‌رتبه ارتش بیشتر بوده و حتی به بعضی از آنها با "باتوم تجاوز شده است."

جان دالهویزن، مدیر امور اروپای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که مقامات ترکیه باید این رفتارهای "فجیع" را متوقف کنند، به الزامات قانونی حقوق بشر تمکین کند و شکنجه و هر نوع بدرفتاری را محکوم کند.

او همچنین گفت نگرانی‌های امنیتی ترکیه پس از کوتا قابل درک است، اما به هیچ‌وجه نمی‌تواند شکنجه را توجیه کند: "تصاویر و ویدئوهای آزاردهنده شکنجه در تمام کشور در سطح وسیعی منتشر شده، اما دولت ترکیه آشکارا در این زمینه سکوت کرده است."

به گفته عفو بین‌الملل، موسسه ملی حقوق بشر ترکیه که به بازداشتگاه‌ها دسترسی و بر شرایط زندانیان نظارت داشته در آوریل ۲۰۱۶ (حدود سه ماه پیش) منحل شده و اکنون هیچ نهادی که چنین حقی داشته باشد در ترکیه وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
بهروزرجبی
-
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
سلام.بنظرمی رسدآقای اردوغان مسرور وخوشحال ازشكست كودتای نظامی فرصت را طلایی دانسته وقصدداردپایه های قدرت سیاسی خودراهمه جانبه محكم وپایداركند. وی بااعمال خشونت وبداخلاقی باكودتاچیان درواقع ضمن نادیده گرفتن حقوق زندانیان،خواسته یا ناخواسته ارتش و سایر نظامیان تركیه رانیز تحقیرمی كنداینطور كه پیداست ظاهرا درتركیه كودتای نافرجام نظامی زمینه را برای استبداد وكودتای غیرنظامی فراهم نموده كه متاسفانه اكنون درحال وقوع وشكل گیریست واگرخطر آن بیشتر ازكودتای نظامی نباشد بی تردید كمتر هم نخواهد بود بهتراست آقای اردوغان عاقلانه تر عمل كند واجازه دهد دادگاههای ذیصلاح این كشور طبق قانون، متهمین را عادلانه محاكمه نموده ودرصورت اثبات اتهام نسبت به مجازات آنها اقدام گردد بی عدالتی وسوء استفاده احتمالی ازشرایط وفضای سیاسی موجود یقینا تركیه را بسمت بی ثباتی بیشتر پیش خواهدبردو دركشوری كه چندین كودتا مسبوق به سابقه است چه بسی هرگونه رفتارخام وشتاب زده ازسوی رئیس جمهوروحرب حاكم، باردیگر نظامیان تركیه رابرای یك كودتای مجدد تشویق ،ترغیب وآماده نماید.
ستار
-
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
شما خودتون بودید چیكار می كردید ؟؟؟
مریم
-
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
به خیابون ریختن مردم هیچ وقت جون مردمش رو نباید به خطر نمی انداخت اگه واقعا نظامی ها می خواستند از خودشون دفاع كنن هیچ كدوم زنده نمی موندن اردوغان با این تصمیم قمار كرد اگر چه موفق شد اما كارش درست نبود، مسئله بعدی دمكراسی و برقراری قانون هست اگه ادعا میكنن قانون و دموكراسی رو نجات دادند باید با كسانی كه متهم هستند مثل یه مجرم رفتار كنند نه اینكه شكنجه اشون كنند.
حسن
-
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
وقتی كه رجب طیب اردوغان اجرای قانون را بدست الواطهای تركیه بسپارد وضع از این بهتر نمیشود بدترهم میشود طرفدارانش دارند گورش را میكنند.واو خبر ندارد





















(بنكه)
علی تهرانی
-
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
باسلام:بیچاره كسانیكه رفته اند دراین كشور خانه خریداری كرده اند.
بی طرف
-
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
بنظرم در ایران بود همه رو باید دار میزدن.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها