گفت‌وگو با احمد معظمی، کارگردان سریالی که این‌شب‌ها از شبکه 5 پخش می‌شود:

«سایبر» دغدغه امروز مردم است

اشاره: مخاطبان تلویزیون امضای احمد معظمی را پای بیش از صد اپیزود از مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در مقام کارگردان دیده‌اند. او 20 تله فیلم و سریال تلویزیونی «جاده چالوس» را هم ساخته است.
کد خبر: ۹۲۴۴۴۵

معظمی در تازه‌ترین تجربه‌اش سراغ پلیس فتا رفته و با هدف آگاه‌سازی مردم برای تهدیدات فضای مجازی، سریال «سایبر» را کارگردانی کرده که از شبکه پنج پخش شد. معظمی معتقد است سریال سایبر به‌دلیل گسترده بودن خطرات فضای مجازی و سایبری در کشور تولید شده تا مردم با آگاهی کامل از این فضا استفاده کنند. به همین بهانه با این کارگردان به گفت‌وگو نشستیم.

شما ساخت مجموعه اپیزودیک « شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را هم در کارنامه دارید، سریال سایبر برایتان چه تجربه‌ای به همراه داشت که کارگردانی آن را قبول کردید؟

فیلمنامه‌ای که ابتدا در اختیار من گذاشتند، هر اپیزود آن سه تا پنج دقیقه بود. در واقع یک مجموعه آیتمی می‌شد، اما بعد از صحبت با تهیه‌کننده، به این جمع‌بندی رسیدیم که زمان هر اپیزود را با توجه به موضوعات و پرونده‌هایی که پلیس فتا در اختیارمان گذاشته، بیشتر کنیم و یک مجموعه اپیزودیک بسازیم که بار آموزشی و دراماتیک برای مخاطبان داشته باشد.

بنابراین در قسمت‌های ابتدایی مجموعه، چند قصه را فشرده گذاشتیم و از قسمت پنجم به بعد وارد ماجرای اصلی شدیم. این مجموعه به سفارش پلیس فتا قرار بود آیتم‌های چند دقیقه‌ای کوتاه باشد که من آن را به یک مجموعه 12 قسمتی 35 دقیقه‌ای تبدیل کردم. البته در گذشته آثار پلیسی زیادی ساخته‌ام. تله فیلم پلیسی «ساعت به وقت صفر» به‌عنوان برترین تله‌فیلم سال انتخاب شد، اما مجموعه سایبر ویژگی‌های خاص خودش را داشت.

در واقع قرار نبود یک اثر پلیسی بسازیم که شامل صحنه‌های تعقیب و گریز و اسلحه کشی باشد. فضای کار فکری بود. ضمن این‌که موضوعات مجموعه سایبر جزو دغدغه‌های امروز مردم محسوب می‌شود. همه با فضاهای مجازی درگیر هستند.

یعنی ساخت مجموعه سایبر برای خودتان هم در عرصه کارگردانی، محک تازه‌ای بود؟

بله، دقیقا. زیرا تا امروز مدل مجموعه سایبر در تلویزیون ساخته نشده است. بودجه ساخت این مجموعه بسیار پایین بود اما با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم، تلاش کردم مجموعه‌ای پر مخاطب و تماشایی بسازم .البته حمایت تهیه‌کننده هم نقش بسزایی در این کار داشت.

بنابراین تجربه چنین فضایی برای خودم هم محک بود و خوشبختانه توانستیم هنرمندانه با بودجه اندک کار را جمع کنیم. البته همه دوستان همکاری کردند و بازیگرانی که در سریال حضور دارند از دوستان من بودند.

شاید ابتدا این تصور وجود داشت که با این بودجه نمی‌توان این مجموعه را ساخت اما این کار انجام شد. پلیس فتا هم ساختمانش را در اختیار عوامل قرار داد و ما آن را به سرانجام رساندیم.

چرا کروماکی( تکنیک پرده آب)‌های کار چندان کیفیت لازم را ندارد؟

همان‌طور که تاکید کردم بودجه اندک بود. کروماکی هزینه بر است. به عنوان مثال 70 میلیون تومان برای کروماکی نیاز داشتیم. به همین دلیل با هزینه‌ای که در اختیار داشتیم، مجموعه در حدود 40 تا 45 روزه ساخته شد. البته از مردم کوچه و خیابان شنیده‌ام که سوژه مجموعه سایبر مورد توجه‌شان قرار گرفته و تاکید بر نو بودن موضوع کرده‌اند.

شما اشاره کردید زمان هر اپیزود کم بود و بعد آن را افزایش دادید و ما در هر قسمت شاهد تعدادی خرده قصه هستیم. به نظرتان بهتر نبود هر خرده قصه را بیشتر پرورش می‌دادید تا مجموعه صرفا جنبه مستند و آموزشی پیدا نکند و جنبه دراماتیک آن بیشتر باشد؟

هدف از تولید سریال سایبر، ارتقای آگاهی مردم درباره فضای مجازی است. بعضی مردم به دلیل آگاهی‌نداشتن در دام کلاهبرداران فضای سایبری می‌افتند یا این که اعتماد می‌کنند و رمز کارت‌هایشان را در اختیار دوستان و اقوامشان می‌گذارند. ما در این سریال غیر از سرگرم کردن مخاطب به او آموزش هم می‌دهیم که مراقب اموال خود باشد و اگر از دنیای مجازی و چگونگی حضور در آن اطلاعات لازم را ندارد، به افراد ناشناس اعتماد نکند. خرده قصه‌ها به مجموعه، طراوات تازه‌ای داده است.

از سوی دیگر از ابتدا قرار بود این مجموعه مستند آموزشی باشد و بعد تغییر کرد. البته از قسمت پنجم خرده قصه‌ها کمتر می‌شود و وارد ماجراهایی می‌شویم که تا انتهای سریال به آن می‌پردازیم.

به نظرتان بهتر نبود خرده قصه‌ها پرداخت بهتری داشتندتا تعلیق سریال بیشتر شود؟

چون تغییرات هنگام اجرا شکل گرفت، به همین دلیل مجبور بودیم در یک قسمت به چند موضوع بپردازیم و در قسمت‌های بعدی به موضوعات کلی توجه کنیم که بیشتر دغدغه مردم است.

خوشبختانه تا امروز نظر مردم درباره سریال خوب بوده و توانسته‌اند ارتباط خوبی با کار برقرار کنند.

چرا رنگ مجموعه نسبت به دیگر سریال‌ها فرق دارد و تصاویر کمرنگ به نظر می‌رسد؟

به جرات می‌گویم که این نوع رنگ دو سال دیگر در تلویزیون مد می‌شود.

یعنی تعمدی این کار را انجام دادید؟

بله. کاملاً تعمدی است.

با چه هدفی این کار را انجام دادید؟

از رنگ‌های تلویزیونی خیلی گرم فراری هستم، زیرا باعث شده همه کارها یک شکل باشد. به همین دلیل بعد از صحبت با تصویربردار به این رنگ رسیدیم که به نظرم بسیار متفاوت است. من این تفاوت‌ها را دوست دارم.

در این سریال تعداد بازیگران چهره خیلی کم است و به غیر از روح الله کمانی و قاسم زارع برای سایر نقش‌ها از غیر چهره‌ها استفاده کرده‌اید. این در حالی است که وقتی مخاطب تیتراژ یک سریال را می‌بیند، بازیگران چهره او را برای تماشای کار جذب می‌کنند؟

انتخاب بازیگران به دو مساله برمی‌گردد. انتخاب بازیگران غیر چهره این امتیاز را دارد که شخصیت‌های قصه برای مخاطب باورپذیر خواهند بود. علاوه بر آن اگر بودجه سریال خوب باشد، حتما بازیگران خوب هم خواهیم آورد.

این مجموعه جزو آثار پر بازیگر و پر لوکیشن محسوب می‌شود. این مساله کار شما را سخت تر نمی‌کرد؟

نه، تجربه جالبی بود.

ساخت این اثر نسبت به کارگردانی مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» چه ویژگی در کارنامه هنری‌تان دارد؟

نمی توانم مقایسه کنم، چون نمونه قصه سایبر کار نشده بود.

اما درباره پلیس سایبری باز هم مجموعه داشتیم و این‌طور نبوده که تا امروز کار نشده باشد.

به نظرم مجموعه‌های دیگر بیشتر به حاشیه‌ها می‌پرداختند ولی ما درباره پلیس فتا مستقیم صحبت کردیم که همین به جذابیت‌های سریال اضافه کرده است. مجموعه سایبر برای مخاطبان کاملاً آموزشی و سرگرم‌کننده است.

قصه‌ها را خودتان انتخاب کردید یا به شما سفارش شده بود؟

نویسنده با توجه به پرونده‌هایی که پلیس فتا در اختیارش گذاشته بودند، تحقیق کرده و قصه‌ها را به نگارش در آورده بود.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها