نقد و بررسی بازی لگو که براساس فیلم جنگ ستارگان ساخته شده

آجرک‌های «نیرو» بیدار می‌شوند

سری بازی‌های LEGO و دنیایی که خلق می‌کنند تجربه‌ای بامزه، زیبا و جذاب به طرفداران مجموعه‌هایی چون هری‌پاتر، بتمن یا ارباب حلقه‌ها و هابیت ارائه کرده‌اند، ولی شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد روزی فرا برسد بخواهیم تجربه LEGO Star Wars: The Force Awakens را به دوستداران دنیای علمی ـ تخیلی جنگ ستارگان توصیه کنیم.
کد خبر: ۹۱۹۹۳۳

با تمام کردن این بازی به درک بهتری از این خواهید رسید که Lor San Tekka کیست و چگونه نقشه‌ای که او را به Luke Skywalker می‌رساند، به‌دست می‌آورد.

بازی همچنین به ماموریت‌های قاچاق هان سولو و چوباکا نیز می‌پردازد و اینها تنها بخشی از مواردی است که شروع و ریشه‌ داستانی آنها به فیلم جدید
این مجموعه برمی‌گردد.

بنابراین توصیه می‌شود قبل از تجربه‌ بازی، حتما این فیلم را تماشا کنید:

Star Wars: The Force Awakens

وفادار یا ناخلف؟

شرکت TT Fusion سابقه‌ ساخت سری بازی‌های LEGO فراوانی را در کارنامه‌ خود دارد و با این‌که بازی آنها براساس دیدگاهی جدید نسبت به ادامه‌ جنگ ستارگان ساخته شده، اما این عنوان همچنان در قلب خود یک بازی LEGO به‌شمار می‌رود و مثل هر بازی دیگر این مجموعه طنز و صحنه‌های خنده‌دار را کنار خوش آب و رنگ بودن بازی‌های این مجموعه به مخاطب ارائه می‌کند. از طرف دیگر محتوای تولید شده برای بازی آدم را به غوطه‌ور شدن در آن ترغیب می‌کند و سازنده آن‌قدر به طرفداران جنگ ستارگان اهمیت داده که از هریسون فورد، کری فیشر، آنتونی دنیلز، اسکار آیزاک و آدام درایور خواسته صداپیشگی شخصیت‌ها را نیز انجام دهند. اگر می‌خواهید بیشتر در دل قصه‌های جنبی و شخصیت‌های فیلم درگیر شوید و آن را بهتر درک کنید، تجربه‌ بازی The Force Awakens بیشتر از تماشای صحنه‌های حذف شده‌ فیلم در بلوری‌های آن این لطف را در حق شما انجام می‌دهد. علاوه بر اینها بازی به شما شخصیت‌های جدید معرفی کرده و با سیارات جدیدی برخورد خواهید کرد و مدت‌ها در محیط‌هایی کندوکاو خواهید کرد که در فیلم تنها اشارات کوچکی به آنها شده است.

تحولاتی در ساختار لِگو

ساختار روایت داستان یکی از بهترین ویژگی‌های بازی جدید سازنده است که به مخاطبان این امکان را می‌دهد داستان را دنبال کنند. این رویه برخلاف ساخته‌های قبلی آنهاست که تنها مجموعه‌ای از صحنه‌های معروف فیلم را کنار هم قرار می‌دادند. بعضی از صحنه‌های فیلم، در اینجا توسعه‌یافته و طولانی‌تر شده‌اند و البته صداپیشگی بیشتری نیز برای آنها انجام شده و بعضی از صحنه‌های دیگر به‌گونه‌ای تغییر کرده‌اند که نیازهای گیم‌پلی، ذات تعاملی بودن و جذابیت بیشتر بازی اقتضا کرده‌اند. همچنین ساختارهای جدیدی در گیم‌پلی بازی وجود دارد که در سری بازی‌های LEGO قبلی وجود نداشته‌اند.

تیراندازی مبتنی بر سنگرگیری یکی از آنهاست که شاید ابتدا برای این بازی کمی زشت و زمخت به نظر برسد، ولی بیشتر اوقات به شکل هنرمندانه‌ای به زیبایی پیاده‌سازی شده و تنها به قسمت‌های مخصوصی از مراحل محدود شده است. با وجود این‌که این درگیری‌ها به شکل خیلی ساده‌ «بپر بیرون و تیر بزن» پیاده‌سازی شده‌اند، ولی موفقیت آنها در اضافه کردن عناصر معمایی به مبارزات نمود پیدا کرده است. مسلسل‌های خودکار سپردار یا نیروهای استورم تروپر تنها بخشی از دشمنانی هستند که در بازی با آنها برخورد می‌کنید و انتخاب لحظه‌ درست برای حمله کردن به آنها چیزی است که مبارزات بازی را جذاب کرده است.

استفاده از پازل و معما همچنان در بازی ادامه دارد تا جایی که هر از چند گاهی از بازیکن خواسته می‌شود با سر هم کردن تکه‌های مختلف آجرک‌های لِگو قطعات خاصی را بسازد. بازیکن باید با درایت خود متوجه شود در هر لحظه برای موفقیت در بازی به چه قطعاتی نیاز دارد و اجزای هر کدام از آنها را به چه ترتیبی باید روی هم قرار دهد تا به چیزی که مد نظرش است، برسد. با حل این معماهاست که می‌توانید به کاراکترها امکان رسیدن به نقاط مشخصی از مراحل را بدهید. استفاده از این ساختار معماگونه در گیم‌پلی باعث شده مقداری از ساختار تکراری گیم‌پلی سری بازی‌های قبلی LEGO که بیشتر مبتنی بر تعامل کاراکتر خاصی با محیط بود، کاسته شود. با این حال این ضعف همچنان در بازی وجود دارد و در ماموریت‌هایی که به کاراکترهای First Order محول می‌شود خود را نشان می‌دهد، ولی باز جای شکرش باقی است که آنها انجام دادن این ماموریت‌ها را لفت نمی‌دهند!

آزادی به سبک جنگ ستارگان

با این‌که بازی The Force Awakens براساس فقط یک فیلم ساخته شده، اما سازنده توانسته به نحوی محتوای بازی را مدیریت کند که 200 کاراکتر قابل بازی در دل خود جای دهد. البته بخش عمده‌ای از این تعداد شامل نیروهای استورم تروپر می‌شوند و بیشتر از 30 تا از آنها شخصیت‌های کلاسیک یا دنباله‌ها و پیش درآمدهای قبلی هستند، ولی بیشتر این شخصیت‌ها برای اولین‌بار است که وارد دنیای لِگو می‌شوند و بسختی می‌توان گفت هر کدام از آنها بیشتر از چند ثانیه در فیلم حضور داشته باشند. وسایل نقلیه نیز به اندازه‌ شخصیت‌ها در بازی نقش دارند و از آنها می‌توانید برای نبرد هوایی یا گشت آزادانه در محیط‌ بهره ببرید. با وجود تمام خوبی‌ها و کیفیت بالای بصری و صیقل‌خوردگی بازی در بیشتر صحنه‌ها، اما ضعف‌های عجیبی در بازی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به باگ‌های فنی متنوع مثل گیر افتادن در حلقه‌ مرگ یا کات سین‌هایی که نمایش داده نمی‌شوند اشاره کرد که هر دو بازیکن را مجبور می‌کنند مرحله را از ابتدا شروع کند.

حرف آخر

صرف نظر از ناامیدی‌ها و دلسردی‌هایی که ضعف‌های بازی ممکن است ایجاد کنند، قرار گرفتن در یک دنیای باز لِگو و گشتن به‌دنبال آجرک‌های طلایی مخفی در آن لذتبخش است. مهم‌تر از همه دیدن دوباره‌ هریسون فورد در نقش هان سولو است! یک بازی لِگو چیزی نیست که بتوان از آن انتظار قصه داشت، بخصوص این‌که متعلق به جنگ ستارگان هم باشد، ولی LEGO Star Wars The Force Awakens موفق شده به این مهم دست یابد و طرفداران جنگ ستارگان و مجموعه‌ لِگو، هر دو را خوشحال کند.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها