جام‌جم در گفت‌‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند

چشم‌انداز بازار مسکن

مسکن در سه سال اخیر درگیر رکودی سنگین شده و از آنجایی که بخش مسکن، موتور محرکه اقتصاد تعریف شده و شغل‌های زیادی را در برمی‌گیرد، با کاهش تقاضا و ساخت مواجه شده و هنوز در رکود غوطه‌ور ‌است، به طوری که افزایش مکرر وام‌ خرید هم نتوانسته به کمک این بازار بیاید.
کد خبر: ۹۱۳۲۵۴

به گزارش جام‌جم، برخی کارشناسان بر این باورند که دلیل اصلی رکود ادامه‌دار مسکن، بی‌توجهی به این بخش است. اگر بازار مسکن راه بیفتد، می‌تواند 1200 رده شغلی دیگر را هم راه بیندازد، اما هنوز برنامه مشخصی برای این بخش مهم اقتصاد کشور اعلام نشده است.

البته برخی فعالان بازار معتقدند تکانه‌هایی در بازار مسکن مشاهده شده و به احتمال زیاد امسال سال آغاز رونق مسکن خواهد بود، اما افزایش قیمت به دنبال این رونق خواهد بود.

مسکن همچنان در رکود است

چندی پیش بانک مرکزی گزارشی مبنی بر افزایش معاملات مسکن در دو ماه اول سال جاری منتشر و اعلام کرد که مسکن در حال بازگشت به رونق است. اما حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از روند معکوس در بازار مسکن خبر داده و می‌گوید: در ماه‌های ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش قراردادها را شاهد بودیم و هنوز تکانه‌ای برای رونق مشاهده نمی‌شود.

وی به خبرنگار ما گفت: چشم‌انداز روشنی برای خروج بخش مسکن از وضعیت رکودی مشخص نیست و به نظر می‌رسد این وضعیت تا پایان سال تداوم داشته باشد.

عقبایی اضافه کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم بخش مسکن از رکود خارج شده که همه افراد توان خرید داشته باشند، اما اکنون این امکان فراهم نیست.وی بر این باور است تا زمانی که اقتصاد کشور متحول نشود و بخش‌های واقعی اقتصاد به حرکت درنیاید، بخش مسکن از رکود خارج نخواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: با توجه به تأثیر دیرهنگام آثار برجام در اقتصاد کشور، حداقل زمان منطقی برای رونق ‌بخش واقعی اقتصاد را می‌توان یک سال فرض کرد، بنابراین خروج مسکن از رکود بعد از این مدت دور از انتظار نیست.

افزایش قیمت در راه است

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان ایران در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: در نیمه دوم سال گذشته حرکت جدیدی را در حوزه مسکن داشتیم و آن هم اعطای وام به این بخش بود و باعث شد در کشور رشد معاملات را داشته باشیم.

وی افزود: این حرکت نشان از تکانه در بازار فروش است، اما نامش رونق نیست و بیشتر به یک جلب توجه شبیه است اما هرچه امسال جلو برویم قطعا این رونق رنگ و بوی بهتری به خود خواهد گرفت.

پورحاجت با اشاره به این‌که رونق با دستگاه‌های خدمت‌رسان و از همه مهم‌تر سازمان‌های دولتی، دستمزد همه بخش‌ها را اضافه کرده‌اند و به دنبال همین موضوع، افزایش قیمت در بازار مسکن قطعی است و نمی‌توان بدون رشد قیمت، کار را در این بخش ادامه داد. دبیر کانون انبوه‌سازان ایران تصریح کرد: افزایش قیمت برخلاف میل تولیدکنندگان اعمال خواهد شد، اما زمانی که یک خانه با هزینه‌های بالا ساخته می‌شود، باید برای تولیدکننده سود حداقلی را داشته باشد و همین موضوع دلیل محکمی برای افزایش قیمت خواهد بود.

واکنش‌ها به بی‌برنامگی وزارت

با وجود رکود بازار مسکن در سه سال اخیر، وزیر راه و شهرسازی در این مدت به‌جای ارائه برنامه و راهکار، وقت خود را صرف حمله به مسکن مهر کرده است. آخوندی دیروز نیز در مجلس علیه مسکن مهر سخن گفت که با اعتراضات برخی نمایندگان مواجه شد. محمد حسن‌نژاد نماینده مجلس دهم در صحن علنی خطاب به آخوندی اظهار کرد: شما الان سه سال است که وزیر هستید و حق انتقاد از مشکلات را ندارید و باید درخصوص مشکلات بخش راه و مسکن پاسخگو باشید.

وی با اشاره به این‌که در اقتصادمقاومتی باید تأکیدمان بر توانمندی داخلی و ارتباط با خارج باشد، گفت: در هر دو مورد وزارت راه و شهرسازی نقش اساسی دارد. از جمله کاهش هزینه تولید، رساندن ماده اولیه تولید و رساندن محصول به بازارهای جهانی.

طرح مسکن اجتماعی به کجا رسید؟

سیدجواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس نیز در واکنش به سخنان آخوندی گفت: شما درباره تعهدات مسکن مهر، خود را پاسخگو اعلام کردید اما نبود خدمات عمومی، فضای سبز، اماکن بهداشتی، آموزشی و تفریحی، مسکن مهر را به اقامتگاه‌هایی با مطلوبیت اندک برای زندگی تبدیل کرده است.

وی بر ضرورت عزم جدی توسط وزارت راه و شهرسازی در جهت رفع این ایرادات تاکید کرد و افزود: لازم است نهادهای دیگر همچون وزارت نفت، نیرو و آموزش و پرورش نیز جهت انجام تعهدات دولت در این باره همکاری لازم را داشته باشند.

ساداتی‌نژاد گفت: آقای وزیر بفرمایید طرح جایگزین شما با عنوان مسکن اجتماعی به کجا رسیده است؟ جوان ما پس از اشتغال و ازدواج مهم‌ترین دغدغه‌اش مسکن است. در این باره چه کار انجام داده‌اید؟

تسهیلات مسکن محدود به اقشار مرفه است

نماینده مردم جهرم در مجلس هم با بیان این‌که دغدغه مردم درباره بازار مسکن، نبود تسهیلات نیست بلکه بازپرداخت بالای آن است، گفت: نرخ سودهای بالای بانکی رغبت برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را کاهش داده است.

محمدرضا رضایی‌کوچی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان این‌که ارائه تسهیلات مسکن به متقاضیان بدون وقفه در حال انجام است، افزود: متاسفانه سود بالای این تسهیلات عاملی برای کم شدن انگیزه مردم در جهت دریافت وام مسکن است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر این‌که در حال حاضر سود تسهیلات مسکن بالای 20 درصد است، خاطرنشان کرد: نرخ بالای سودهای بانکی در بازار مسکن نه تنها باعث رونق نخواهد شد، بلکه آشفتگی این بازار را نیز دو چندان خواهد کرد. وی با بیان این‌که نرخ سودهای بالای بانکی رغبت برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را کاهش داده، تصریح کرد: مردم ترجیح می‌دهند خود را درگیر کارهای ریسک‌پذیر نکرده و با سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها سودهای کلان به جیب بزنند.

رضایی‌کوچی با تاکید بر این‌که کمک به بازار مسکن نیازمند ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به حوزه ساخت‌وساز است، گفت: تسهیلات حوزه مسکن باید با بهره‌ای در حدود 10 تا 12 درصد باشد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حرکت جدی دولت در بحث مسکن باید همسو با توان مالی مردم باشد، افزود: بازپرداخت بیش از دو میلیون تومانی تسهیلات مسکن با هیچ منطقی سازگار نیست.

انتقاد دوباره آخوندی از مسکن مهر

دیروز وزیر راه و شهرسازی در مجلس حاضر شد تا گزارشی از عملکرد وزارتخانه خود قرائت کند، اما این گزارش فاقد برنامه جدید برای حوزه راه و مسکن بود و باز هم مثل همیشه طرح مسکن مهر زیر سوال رفت که چرا این طرح اجرایی شد.

عباس آخوندی این بار مسکن مهر را طرح فاجعه‌آمیز خواند و گفت: البته وزارت راه و شهرسازی به تکمیل مسکن‌های مهر متعهد است و حدود دو میلیون و 215هزار طرح را مورد رسیدگی قرار داده است. نکته دیگر این‌که 117 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی هستند که جای تأمل دارد. وی افزود: وزارت راه و شهرسازی قصد دارد طرح‌‌های مسکن مهر را تا پایان 95 یا نهایتاً 96 به اتمام برساند و موضوعات دیگر این‌که 370 هزار واحد مسکن مهر فاقد انشعاب آب و 459هزار واحد فاقد انشعاب فاضلاب هستند که باید دولت در این رابطه تلاش کند. آخوندی تصریح کرد: باید در زمینه خدمات روبنایی بیشتر کار شود و نباید فراموش شود حجم بالای ساخت و سازی که در مسکن مهر انجام شد، بدون اندیشه ساخت مدرسه و مراکز بهداشتی بود و باید در این زمینه‌ها کار شود.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها