یک کارشناس ارشد شنوایی‌شناسی گفت: بر خلاف مطالعات پیشین، بررسی‌های جدید در هند، ژاپن و آمریکا نشان می‌دهد خطر ابتلا به کاهش شنوایی بویژه کاهش شنوایی حسی ـ عصبی مربوط به گوش داخلی، در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد طبیعی بیشتر است.
کد خبر: ۹۱۲۰۲۲

بهیه کهنسال در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این که دیابت نوع 2 که در افراد با وزن بالا، تحرک پایین و با سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت و معمولا پس از 40 سالگی شایع‌تر است، افزود: کاهش شنوایی بویژه در افراد کمتر از 60 سال مطرح شده که قند خون آنها کنترل نشده است. در واقع، دیابت کنترل نشده به عروق خونی کوچک بدن و حتی برخی اعصاب صدمه وارد کرده و از این طریق می‌تواند موجب آسیب گوش و کاهش شنوایی شود؛ زیرا این عروق خونی در تغذیه ساختارهای مرتبط با شنوایی نقش دارند.

وی تاکید کرد: در نتیجه این کاهش شنوایی و کاهش درک گفتار، تغییرات نامطلوب در شیوه زندگی افراد رخ می‌دهد. فرد ممکن است بتدریج از حضور در اجتماع و فعالیت‌های روزمره اجتناب کند؛ به‌طور نمونه قرار ملاقات در یک رستوران یا حضور در سخنرانی یا جلسات.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهارکرد: از نشانه‌های ابتلا به کاهش شنوایی می‌توان به درخواست تکرار جملات و واژه‌ها، مشکل در دنبال کردن صحبت‌های بیش از دو نفر، مشکل شنیدن در محیط‌های پرسروصدا، گوش کردن به تلویزیون یا رادیو با درجه بالای صدا و صدای سوت یا وزوز در گوش اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از کاهش شنوایی در افراد دیابتی پیشگیری کرد، گفت: کنترل قند خون، سیگار نکشیدن، حاضر نشدن در محیط‌های پرسروصدا، کنترل شنوایی سالانه و مراجعه بموقع به پزشک می‌تواند از ایجاد پیامدهای روحی، اجتماعی و اقتصادی در دیابتی‌ها پیشگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها