ردپای حضور گردشگران خارجی

این خیلی خوب است که مردم دوست داشته باشند به شهر شما سفر کنند. شاید حضور گردشگران در شهرتان مشکلات زیادی را به وجود آورد؛ مانند شلوغی و ترافیک در شهر، گرانی‌، چادر زدن‌هایی که ممکن است چهره شهر را زشت کند، کمبود امکاناتی که ممکن است به دلیل افزایش جمعیت رخ دهد و خیلی چیزهای دیگر، اما با وجود این، اگر شهر شما به عنوان یک مقصد گردشگری زیبا و متفاوت انتخاب شود و بتواند جمعیت زیادی را به خود جذب کند جای خوشحالی و مباهات دارد و در عین حال این حضور می‌تواند به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد صاحبان مشاغل بینجامد.
کد خبر: ۹۰۵۶۷۲

اما آنچه بیشتر مایه خوشحالی و مباهات است، حضور گردشگران خارجی و تمایل آنها به سفر به سرزمین مادری‌تان است. حضور گردشگران نوعی صنعت پایدار به شمار می‌رود که در رونق اقتصادی بسیار اثرگذار بوده و در بسیاری از کشورها نخستین منبع درآمد و کسب بودجه است. این یعنی توجه هرچه بیشتر به این صنعت نه تنها به شناخت بیشتر از فرهنگ و تمدن شما می‌انجامد که به اقتصاد و رشد کشورتان هم کمک خواهد کرد.

در عین حال این حضور تصورات تازه‌ای را از شما، فرهنگ و کشورتان در دیگران ایجاد خواهد کرد و این برای کشوری مانند ایران با فرهنگی چند هزار ساله که همچنان ناشناخته مانده است، بسیار مفید خواهد بود. باید این نکته را در نظر داشت که حضور گردشگران خارجی در ایران نیازمند سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای است و درکنار آن فرهنگسازی‌های مناسب برای حضور این گروه باید صورت گیرد. این که یک فرهنگ بتواند درکنار این حضور آسیب نبیند و تغییر شکل ندهد و این‌که این حضور به عصبیت و جداشدگی از آن فرهنگ نینجامد نکات مهمی است که باید در چنین برنامه‌هایی به آن توجه شود. این خیلی مهم است که مردم یک فرهنگ بتوانند گروهی بسیار متفاوت را در خود بپذیرند و به نوع خواست و رفتار آنها احترام بگذارند، چراکه همه اینها به پیشرفت و ارتقای کشور خواهد انجامید.

حالا هم مزاحم تلفنی از مخاطبانش پرسیده است آیا گردشگران خارجی به شهرتان زیاد سفر می‌کنند؟ فکر می‌کنید علت سفرشان به آنجا چیست؟ فکر می‌کنید گردشگران خارجی چه چیزی در ایران برایشان جذاب است؟ چگونه می‌توان این تمایل به سفر به ایران را افزایش داد؟ و در آخر هم از آنها پرسیدیم «از نظرشما کدام شهر ایران بیشترین مقصد سفر گردشگران خارجی است؟»

این سوال را از مردم همدان پرسیدیم. شهری که به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته شده است.

26...382:

«تقریبا در شهر دیده می‌شوند. البته در شهرهای دیگر مثل اصفهان جمعیتشان بیشتر است. شهر خودمان زیاد نمی‌آیند.» می‌پرسم علت این حضور چیست؟ «برای دیدن مکان‌های گردشگری و تاریخی می‌آیند. این شهر جذابیت‌های زیادی دارد.» اما علت حضور گردشگران خارجی در ایران را مناطق تاریخی می‌داند: «آنها به دیدن تاریخ ایران بسیار علاقه‌مندند.» پیشنهادی برای افزایش حضور گردشگران در ایران ندارد: «این را باید سیاستگذاران با انجام تحقیقات درست بگویند، اما امیدوارم افزایش پیدا کند، چون بسیار سودمند است.» می‌پرسم کدام شهر ایران بیشترین مقصد گردشگران خارجی است؟ «شهرهای تاریخی مثل اصفهان و شیراز، اما فکر می‌کنم چون اصفهان شهر تاریخی‌تری است، گردشگران بیشتری به آنجا سفر می‌کنند.»

67...382:

«یک وقت‌هایی می‌بینم.» بیشتر چه فصلی به شهرتان سفر می‌کنند؟ «تابستان‌ها بیشتر می‌شود چون شهرمان شهر سردی است حتی در این فصل هم بخاری‌هایمان روشن است.» می‌خواهم علت این استقبال را از نظر او بدانم: «آثار باستانی و شرایط آب و هوایی خوب. غار علیصدر و گنج‌نامه از مناطق گردشگری بسیار جذاب شهرمان است.» علت سفر گردشگران خارجی را تاریخ و تمدن غنی ایران و آثار باستانی باقیمانده از آن می‌داند: «با تبلیغات خوب می‌توان این حضور را افزایش داد.» می‌خواهم بدانم کدام شهر ایران را بیشترین مقصد گردشگری خارجی‌ها می‌داند: «شیراز و اصفهان بیشترین است، البته به همدان هم زیاد سفر می‌کنند. ما ایرانی‌ها شمال را بیشتر دوست داریم، ولی برای گردشگران خارجی مناطق تاریخی جذابیت بیشتری دارد.»

41...342:

«فکر نمی‌کنم زیاد بیایند. من خیلی ندیده‌ام.» علتش را نمی‌داند: «گردشگران خارجی جذابیت‌های گردشگری و تاریخی ایران را دوست دارند.» ایران به غیر از جذابیت تاریخی، چه جذابیتی برای گردشگران خارجی می‌تواند داشته باشد؟ «طبیعت منحصربفرد و جذاب.» تنها راه افزایش حضور گردشگران را تبلیغات مناسب می‌داند: «باید طبیعت زیبای ایران و آثار باستانی آن به شکل‌های مختلف به نمایش درآید و با شناساندن آن و تبلیغات مناسب باعث افزایش تمایل خارجی‌ها به ایران شوند.» بیشترین شهری را که خارجی‌ها تمایل دارند به آن سفر کنند را اول اصفهان و سپس شیراز می‌داند. می‌خواهم علت چنین ترتیبی را بدانم: «اصفهان تبلیغات بیشتری دارد و بهتر توانسته خودش را به مردم دنیا بشناساند.»

31...342:

«گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند، چون جذابیت‌های طبیعی و تاریخی منحصربه‌فردی دارد.» و فکر می‌کنید خارجی‌ها کدام یک را ترجیح می‌دهند؟ «فکر می‌کنم برای گردشگران خارجی دیدن جاذبه‌های تاریخی جذاب‌تر باشد، اما در عین حال جاذبه‌های طبیعی این شهر هم بسیار قابل توجه است به طور مثال غار علیصدر همه ساله پای گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند.» اما در عین حال معتقد است تاریخ و تمدن ایران باعث حضور گردشگران خارجی در این کشور است. نمی‌تواند شهری در ایران را به عنوان مقصد بیشتر گردشگران خارجی معرفی کند: «چون در همدان زندگی می‌کنم فکر می‌کنم بیشتر به این شهر سفر می‌کنند.»

28...342:

«فکر نمی‌کنم زیاد بیایند. در حدود 50 درصد گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند تمایل دارند این شهر را هم ببینند.» تعجب می‌کنم: پس باید گردشگران زیادی به اینجا بیایند. علتش را جویا می‌شوم: «فکر می‌کنم بهترین جذابیت این شهر گنج‌نامه باشد.» می‌پرسم گنج‌نامه چگونه جایی است؟ «آبشار زیبایی است در دل طبیعت.» علت سفر گردشگران به ایران را نمی‌داند، اما می‌گوید آنها بیشتر تمایل دارند شمال را ببینند. پاسخ متفاوتی است. می‌پرسم آیا وقتی شمال می‌رود گردشگران خارجی را بیشتر می‌بیند یا ایرانیان را؟ «راستش خارجی‌ها را زیاد نمی‌بینم، اما یک بار به گرگان رفتیم و به نظرم آنجا گردشگران خارجی زیادی بودند. شاید هم برنامه خاصی بوده که آنها را به آنجا کشانده است.»

18...342:

«نمی‌دانم» هیچ گاه به گردشگری خارجی در خیابان‌ها و مکان‌های دیدنی شهرتان برنخورده‌اید؟ «فکر می‌کنم یکبار در میدان امام سه گردشگر خارجی را دیده‌ام.» پسری دوازده ساله است و همه تلاشش را می‌کند تا صداقت را به طور کامل رعایت کند. می‌خواهم بدانم شهرشان چه جاذبه‌هایی برای گردشگران خارجی دارد: «آرامگاه ابوعلی سینا، هگمتانه، کتیبه‌های گنج‌نامه، آرامگاه باباطاهر و شیرسنگی. این شهر، هم جاذبه تاریخی دارد و هم طبیعی. مثل آبشار گنج‌نامه که طبیعتی بکر و زیبا دارد.» او معتقد است گردشگران خارجی ایران را برای طبیعت و تاریخش دوست دارند. می‌پرسم آیا پیشنهادی برای افزایش حضور گردشگران در ایران را دارد؟ «اماکن تاریخی را با ایجاد امکانات جذاب‌تر کنند تا علاوه بر مکانی تاریخی به عنوان مکانی تفریحی شناخته شود و نه تنها گردشگران خارجی به آن جذب شوند بلکه ایرانی‌ها هم تمایل بیشتری برای دیدن این آثار داشته باشند. همین‌طور باید امکاناتی برای بچه‌ها ایجاد شود که به دیدن این مکان‌ها علاقه‌مند شوند.» می‌خواهم یکی از شهرهای ایران را به عنوان بیشترین مقصد گردشگران خارجی انتخاب کند: «اصفهان بیشتر است.» می‌پرسم آیا شیراز را هم دیده است؟ «بعضی مکان‌های تاریخی‌اش را دیده‌ام، اما اصفهان بهتر است چون ما یک درس داریم درباره اصفهان و مکان‌های دیدنیش را معرفی کرده است مثل سی و سه پل و پل خواجو. فکر می‌کنم شهری زیباست و گردشگران خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.»

43...342:

«گهگاه در خیابان می‌بینم، اما زیاد نه. بیشتر در فصل تابستان به اینجا سفر می‌کنند.» می‌خواهم علت سفر گردشگران خارجی را از نظر خودش بیان کند: «این شهر جذابیت‌های زیادی دارد. گنج‌نامه، کلیسای زیبایی که در شهر قرار دارد و خیلی جذابیت‌های دیگر» و علت سفر به ایران چه می‌تواند باشد: «ایران تنوع تاریخی و طبیعی دارد. کشوری چهار فصل و بسیار زیباست. باید این جذابیت‌ها با اطلاع‌رسانی درست و جذاب شناخته شود تا به افزایش حضور گردشگران در این کشور بینجامد. راه‌های زیادی برای افزایش حضور گردشگران خارجی وجود دارد که مسئولان باید تمام تلاششان را کنند تا این صنعت پیشرفت کند و بتوانیم از حضور گردشگران در کشورمان سود ببریم.» او هم دو شهر اصفهان و شیراز را به عنوان مقصد اصلی گردشگران خارجی انتخاب می‌کند.

250...34:

«زیاد نمی‌بینیم مگر در فصل‌هایی خاص.» مثلا چه فصل‌هایی: «اردیبهشت بهترین فصل برای دیدن این شهر است. همه جا سرسبز و زیباست. البته در کنار طبیعت زیبایش، جذابیت‌های تاریخی فراوانی هم دارد.» علت حضور گردشگران خارجی در ایران را هم همین مکان‌های تاریخی می‌داند. موثرترین راه افزایش حضور گردشگران را تبلیغات می‌داند: «باید مکان‌های تاریخی را تبلیغ کنند و در عین حال رسیدگی بیشتری به این مکان‌ها صورت گیرد تا تمایل به حضور افزایش یابد.» در انتخاب مقصد بیشتر گردشگران خارجی شک دارد: «نمی‌دانم شیراز را بگویم یا شهر خودمان را. آخر شهر خودمان هم طبیعت و هم آب و هوای خوبی دارد. هیچگاه نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم.»

آزاده هاشمی منفرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها