این شبکه ماهواره‌ای پس از تلاش برای نفوذ در حوزه سینمای ایران درصدد ورود به عرصه تبلیغات تئاتر است

پای جِم در کفش تئاتر

شبکه‌های جم این بار سراغ تئاتر رفته‌اند و با تبلیغ آن سعی دارند، پس از ورود به عرصه تبلیغات فیلم‌های سینمایی، پا در کفش تئاتر هم بکنند تا بتوانند کم‌کم در عرصه‌های مختلف هنرهای نمایشی نفوذ کنند.
کد خبر: ۹۰۵۵۸۱

دست‌بردار نیستند. همین چند ماه پیش بود که مدام تبلیغ کردند حاضرند برنامه‌های فرهنگی و هنری ایران را به‌شکل رایگان تبلیغ کنند. وقتی با استقبال چندانی روبه‌رو نشدند، بدون کسب اجازه از صاحبان اثر چند تبلیغ را پخش و بازار رقابتی برای دیگر آثار ایجاد کردند. این بود که کم‌کم تبلیغات رایگان هم به فراموشی سپرده شد تا شبکه‌های جم با این سیاست درآمدزایی در این عرصه را آغاز کنند. دست‌اندرکاران این شبکه این بار سراغ تئاتر آمده‌اند و تبلیغ تیزرهای تئاتری را آغاز کرده‌اند.

حیرت کارگردان «نگاهمان می‌کنند»

به گزارش جام‌جم، نمایش «نگاهمان می‌کنند» ساخته محمدرضا اصلی یکی از تئاترهایی است که این روزها تبلیغش از شبکه‌های جم پخش می‌شود.

او درباره این اتفاق به جام‌جم می‌گوید: این نمایش ابتدا در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بود و به دلیل این که در زمان خیلی مناسبی اجرا نداشتیم، به پیشنهاد تماشاخانه مسعودیه دوباره این نمایش را روی صحنه بردیم.

او تاکید می‌کند: البته نمایش در تماشاخانه ایرانشهر هم نسبتا با استقبال خوبی روبه‌رو بود و اکنون هم در تماشاخانه مسعودیه مخاطبان زیادی به تماشای نمایش می‌نشینند.

وقتی با این کارگردان ماجرای پخش تیزر تبلیغاتی تئاترش از شبکه‌های جم را مطرح می‌کنیم، مدعی می‌شود که از چگونگی آن بی‌خبر است و عنوان می‌کند: ابتدا ماجرا را از دوستانم شنیدم، اما تا زمانی که خودم پخش تبلیغ کارم را از این شبکه‌ها ندیدم باور نمی‌کردم؛ چون نه اطلاعی داشتم و نه اقدامی برای این اتفاق انجام داده بودم. با پیگیری‌هایی که داشتم، متوجه شدم این تیزر را از روی آپارات برداشته‌اند و پخش می‌کنند.

اهالی سینما می‌گویند اکران‌های جهانی فیلم‌هایشان موجب می‌شود، هماهنگ‌کننده‌های خارج از ایران تیزر فیلم‌ها را برای تبلیغ به شبکه‌های جم بسپارند، اما در عرصه تئاتر هم گروه‌های ایرانی متعددی برای اجرا راهی کشورهای دیگر می‌شوند، اما تاکنون شاهد هیچ تبلیغی در این زمینه نبوده‌ایم. حال این سوال پیش می‌آید که پشت پرده تیزرهای تبلیغی جم چیست؟ چرا این شبکه‌ها وقتشان را به تبلیغ رایگان برخی تئاترها اختصاص می‌دهند و از این کار چه منفعتی می‌برند؟

کارگردان «نگاهمان می‌کنند» این اتفاق را سیاست شبکه جم دانسته و درباره‌اش توضیح می‌دهد: این شبکه در گام‌های ابتدایی‌اش برای ورود به تبلیغ فیلم‌های سینمایی نیز همین رویه را پیش برد. ابتدا تیزر چند فیلم را بدون اجازه صاحبان اثر و تهیه‌کنندگان پخش کرد و پس از ایجاد رونق در این کار، شروع به درآمدزایی از آن کرد. احتمالا پخش تیزر ما هم مقدمه‌ای برای پخش دیگر تیزرهای تئاتری بوده و قرار است درآمدزایی در این عرصه را هم تکرار کند.

پای قانون می‌لنگد

حسین نوش‌آبادی پیش از این درباره تبلیغ تیزر فیلم‌های سینمایی به جام‌جم گفته بود که به دلیل اکران جهانی این فیلم‌ها نمی‌توان گفت جرمی در این عرصه احراز شده است، اما حالا با پخش تبلیغ یک تئاتر که اجرای خارجی ندارد، براساس قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره، هرگونه نشر آگهی تبلیغاتی از طریق برنامه‌های ماهواره‌ای ممنوع است و فکر نمی‌کنیم از این واضح‌تر بتوان جرم را مشاهده کرد.

در شرایطی که اعضای گروه تئاتری مدعی بی‌خبری هستند، باید گفت یک پای قانون می‌لنگد و باید هرچه سریع‌تر راهکار قانونی برای برخورد با این معضل نفوذ شبکه‌های بیگانه در فرهنگ و هنر کشورمان یافت.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها