با شروع طرح آتش‌بس در سوریه از 27 فوریه (8 اسفند) براساس قطعنامه 2268 شورای امنیت، این کشور بعد از حدود پنج سال درگیری‌های مرگبار، سرانجام روی آرامش به خود دید. در این میان برخی مسئولان کشورهای حامی گروه‌های تروریستی، از ابتدا بنای ناسازگاری را گذاشتند و با پیش فرض قراردادن شکست آتش بس، طرح‌های جایگزین مختلفی را مطرح کردند که محور همه آنها دخالت نظامی برای برکناری بشار اسد از صحنه سوریه بود.
کد خبر: ۸۸۶۱۴۳

یکی از نمونه‌های برجسته آن صحبت‌های عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی با کریستین جنسن، همتای دانمارکی خود در ریاض بود که همچنان بر کناره‌گیری اسد یا استفاده از قدرت نظامی پای می‌فشرد.

از سوی دیگر، دولت روسیه که از ماه‌ها پیش با حمله هوایی به مواضع گروه‌های تروریستی به کمک دولت قانونی سوریه شتافته، در تمام مراحل مذاکره بر راه حل سیاسی برای حل بحران تاکید ورزیده است. بر همین اساس سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در نشستی خبری در مسکو پیشنهاد احتمال تشکیل یک دولت فدرال را مطرح کرد. وی بیان کرد: اگر طرفین پس از مذاکرات، بحث و رایزنی درباره دولت آینده سوریه به این نتیجه برسند که این طرح فدرال برای حفظ ملتی واحد، سکولار، مستقل و مقتدر مناسب است، آن‌گاه چه کسی به آن اعتراض خواهد کرد؟ ریابکوف اعلام کرد: روسیه هر طرح دیگری را برای سوریه خواهد پذیرفت، به شرطی که از سوی کسی دیکته نشده باشد که هزار کیلومتر با سوریه فاصله دارد. وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان تجزیه سوریه به چند کشور مختلف همانند مدل یوگسلاوی سابق گفت: «طبیعتا، سناریوی کوزوو و هر طرح مشابه دیگری برای سوریه مردود است.»

این اظهارات در حالی است که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز چندی پیش در مصاحبه با رسانه‌های روسی به احتمال تشکیل یک دولت فدرال که در آن قدرت بین یک دولت ملی قدرتمند و دولت‌های محلی کوچک‌تر تقسیم می‌شود، اشاره کرد. اما وی این امر را مشروط به موافقت مردم سوریه دانست و گفت: مردم سوریه باید با این اقدام که مربوط به فدرالیسم، استقلال و تمرکززدایی (قدرت) یا تغییر کلی نظام سیاسی است، موافقت کنند.

تلاش طرف روسی برای طرح دولت فدرالیسم در سوریه در حالی است که برخی طرف‌ها از جمله عربستان و آمریکا از احتمال اجرایی شدن طرح «ب» در صورت شکست آتش‌بس خبر می‌دهند. این طرح استفاده از نیروهای نظامی در سوریه در صورت شکست آتش‌بس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها