در رای‌گیری ریاست فیفا

رای ایران به چه کسی می‌رسد؟

کنگره فوق‌العاده فیفا برای انتخاب رئیس بالاترین مرجع فوتبال دنیا در حالی فردا برگزار می‌شود که رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال کشورمان در این کنگره حضور خواهند یافت.
کد خبر: ۸۸۴۵۴۲

فیفا ماه‌ها تحت تاثیر رسوایی مالی سران خود است که به دستگیری شمار قابل توجهی از سران آن و برکناری سپ‌بلاتر منجر شد تا برگزاری کنگره فوق‌العاده برای انتخابات رئیس در دستور کار قرار گیرد. با این‌که پس از برکناری بلاتر همه نگاه‌ها متوجه میشل پلاتینی، رئیس یوفا شد اما پس از چندی، فساد فیفا این اسطوره فوتبال فرانسه را هم پایین کشید تا معادلات بازهم تغییر کند. مجموعه تحولات و شرایط ماه‌های گذشته کار را به جایی رسانده است که با وجود این‌که پنج نفر نامزد ریاست فیفا هستند، پیش‌بینی می‌شود رقابت اصلی میان شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا و اینفانتینوی ایتالیایی ـ سوئیسی دبیرکل یوفا باشد، چرا که این دو در ماه‌های گذشته تلاش قابل توجهی برای جلب آرای کشورهای مختلف داشته‌اند و حتی دبیرکل یوفا، سفری به تهران داشت و جام‌جم همزمان، گزارش مبسوطی در این خصوص منتشر کرد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که فدراسیون فوتبال ایران چه کسی رای می‌دهد؟ علی کفاشیان و علیرضا اسدی، رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال در حالی عازم زوریخ شدند که در روزهای منتهی به این انتخابات اظهار نظری رسمی درباره رای ایران در این انتخابات نداشتند.

با این حال پیش از آن‌که باشگاه‌های عربستانی تنش سیاسی را وارد فوتبال دو کشور کرده و ادعای واهی ناامنی ایران را مطرح کنند، علی کفاشیان که رابطه حسنه‌ای با شیخ بحرینی ای.اف.سی دارد، بصراحت عنوان کرده بود، رای او شیخ سلمان است. اما به دنبال این شانتاژ باشگاه‌های عربستان و همچنین سفر دبیرکل یوفا به تهران، او چندی پیش گفت هنوز تصمیم قطعی در این خصوص نگرفته است.

همچنین مهدی تاج، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال دیروز اظهار نظری داشت که به نظر می‌رسد، تردیدهای جدی در فدراسیون فوتبال برای رای دادن به شیخ سلمان وجود دارد. تاج درخصوص انتخابات فیفا گفت: اینفانتینو را گزینه بسیار پخته‌ای برای تصدی این پست می‌دانم. البته تمام جوانب باید در نظر گرفته شود و مطمئنا کفاشیان به بهترین گزینه رای خواهد داد. من نمی‌گویم رای ما اینفانتینو است، بلکه می‌گویم او گزینه بسیار پخته‌ای است.

به هر حال اگر سکوت مسئولان فوتبال در این خصوص همچنان ادامه دار باشد، گویای این واقعیت است که آنها از بیم وارد آمدن هرگونه هزینه به فوتبال کشور، رای خود را علنی نکرده‌اند که به نظر تصمیم خردمندانه‌ای باشد.

نامزدها و رای‌دهندگان

شاهزاده علی بن حسین 39 ساله از اردن، شیخ سلمان بن ابراهیم آل‌خلیفه 49ساله (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا)، جانی اینفانتینو 45 ساله (دبیرکل اتحادیه فوتبال اروپا)، موسیما گابریل 62ساله (تاجر اهل آفریقای جنوبی) و ژروم شامپاینه 57ساله (عضو پیشین فیفا) پنج نامزدی هستند که برای تکیه بر مسند ریاست فیفا با هم رقابت خواهند کرد. در این میان کنفدراسیون فوتبال آفریقا با 54 عضو و حق رای، بیشترین تعداد رای را در این انتخابات دارد. همچنین اتحادیه فوتبال اروپا با 53عضو و حق رای، کنفدراسیون فوتبال آسیا با ۴۶ رای، کنفدراسیون آمریکای شمالی و مرکزی (کونکاکاف) با ۳۵ رای، اقیانوسیه با 11 رای و آمریکای جنوبی با ده رای در مجموع 209 رای را به گلدان می‌اندازند تا رئیس فیفا را برای یک دوره چهارساله انتخاب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها