سید ساجد یعقوبی

آبشار یخ زده نوده

یخ بستن آبشار رزگه سردشت در آذربایجان غربی موجب به وجود آمدن جلوه های بسیار زیبایی شده و شمار زیادی از مردم را برای دیدن این شاهکار طبیعت به سوی خود کشانده است.
کد خبر: ۸۷۸۱۱۰
آبشار رزگه سردشت یخ زد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، این روزها دسته های زیادی از مردم و مسافرانی که به شهرستان مرزی سردشت سفر می کنند در ادامه سفر خود راهی آبشار رزگه می شوند تا از این جاذبه مهم گردشگری در این فصل از سال نیز دیدن کنند.

این بازدیدکنندگان در اواسط فصل زمستان نه به خاطر دیدن فرود آمدن موج های آب از بالای سنگ ها، فواره های آب و چرخش های خروشان بلکه برای دیدن کوه های یخی که در این آبشار به واسطه یخ زدن آن به وجود آمده است به این مکان زیبا و منحصر به فرد سفر می کنند.

پدید آمدن مناظر زیبایی از یخ در آبشارهای کوچک دیگری از جمله نیزه، نیوژ و خرپاپ در حوزه شهرستان های سردشت و پیرانشهر نیز جلوه هایی است که امروزه مسافران و گردشگران را به سوی خود جلب کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت در این خصوص گفت: یخ بستن کامل این آبشارها هرچند که جلوه های بسیار بدیع و زیبایی را به وجود آورده است ولی می تواند مشکلاتی برای پرندگان و سایر آبزیان این مناطق ایجاد کند و آنها را با کمبود موادغذایی مواجه سازد.

وی افزود: در این آبشارها انواع آبزیان و از جمله گونه بسیار نادر سمند کردستانی زیست می کنند که خشک شدن آبشار در فصل تابستان و یخ بستن آن در این فصل نگرانی هایی را در خصوص زندگی این جانور برای دوستداران محیط زیست ایجاد کرده است.

خالد بایزیدی از شهروندان و روستائیان اطراف این آبشارها خواست تا برای حفظ پرندگان و دیگر حیات وحش با همکاری اداره حفاظت محیط زیست به دانه پاشی و پخش مواد غذایی در اطراف روستاهای خود بپردازند.

مردم این شهرستان در چند روز اخیر سرمای 11درجه سانتیگراد زیر صفر را نیز تجربه کردند و تداوم این سرما باعث یخ بستن منابع آبی در این شهرستان شده است.

آبشار رزگه در ارتفاع 1150 متر از سطح دریا و در فاصله 13 کیلومتری غرب شهر سردشت قرار دارد.

این آبشار که بیش از 15 متر ارتفاع دارد در پایین دست روستای رزگه در جاده آلان واقع شده و با توجه به دسترسی آسان به آبشار سالانه گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می کنند.

شهرستان سردشت با داشتن چندین آبشار و بیش از 90 هکتار جنگل در جنوب آذربایجان غربی یکی از مناطق دیدنی استان به شمار می رود.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها