با مهرداد فلاح و شیرهای به نمایش درآمده‌اش

نقاشیخط دستمایه فرصت‌طلبان شده است

«نگار مکتب‌خانه» با نمایش 100 تابلوی نفیس هنری در مجموعه فرهنگی سرچشمه گشایش یافت

دانش‌آموزان پای تابلوهای میلیونی

سازمان تبلیغات اسلامی، بعد از حدود پنج سال خرید آثار هنری؛ سرانجام به شکل رسمی آثار خود را به نمایش گذاشت. موسسه کتابشهر ایران وابسته به این سازمان، جمعه شب آثار هنری خریداری شده طی این سال‌ها را در نمایشگاه دائمی هنرهای تجسمی با عنوان «نگار مکتب‌خانه» افتتاح کرد. در مراسم افتتاحیه نمایشگاه - که در مجتمع سرچشمه برگزار شد - ابتدا حدود 100 تابلوی نفیس نقاشی، نقاشیخط و خوشنویسی روی دیوار رفت که در این میان، آثار بسیاری از بزرگان هنر تجسمی کشور رخ می‌نمود.
کد خبر: ۸۷۳۳۶۸
دانش‌آموزان پای تابلوهای میلیونی

هر ماه 100 تابلو

حامد شفیق، مدیرعامل موسسه کتابشهر ایران در حاشیه گشایش این رویداد هنری به خبرنگار ما گفت: طی پنج سال اخیر، حدود هزار تابلوی نفیس هنری از سوی سازمان تبلیغات اسلامی خریداری شده که برای شروع، صد تابلو به نمایش درآمده و بنا داریم طی یک سال، هر ماه صد تابلوی جدید روی دیوار ببریم.

این نمایشگاه، جمعه شب طی مراسمی با حضور مسئولان و هنرمندان گشایش یافت، اما هدف اصلی چنین نمایشگاهی، بازدید دانش‌آموزان عنوان شده است، به طوری که از صبح روز شنبه، دانش‌آموزان در قالب گروه‌های مختلف، مخاطبان اصلی این رویداد هستند تا شاهد تماشای نفیس‌ترین تابلوهای هنر ایران‌زمین باشند.

مدیرعامل موسسه کتابشهر ایران درباره ورود سازمان تبلیغات اسلامی به بازار هنر و خرید تابلوهای هنری، آن هم با انگیزه نمایش برای دانش‌آموزان توضیح داد: طی سال‌های گذشته، خلأیی در آموزش و پرورش و تدریس هنر برای دانش‌آموزان وجود داشته که براساس آن، بچه‌ها تا دوران دانشگاه از دیدن آثار نفیس و فاخر هنری محروم بودند. ما تلاش کردیم با این نمایشگاه، زمینه حضور دانش‌آموزان را فراهم کنیم تا هم بتوانند آثار نفیس هنری را تماشا کنند و هم ما بتوانیم برای آنها کارگاه هنری و ورک‌شاپ در این محل برپا کنیم.

هنرمندان حاضر در نمایشگاه

در نمایشگاه نگار مکتب‌خانه، آثار نفیسی روی دیوار رفته است. عمده کارها خوشنویسی‌هایی با مضامین اسلامی و دینی و آیات و احادیث هستند. بعد از این دسته کارها، نقاشیخط‌ها بیشترین حجم آثار را به خود اختصاص داده‌اند. چند تابلوی نقاشی هم با مضامین دینی و انقلابی به چشم می‌خورد. کافی است درباره هنرمندان حاضر در این رویداد بگوییم، مخاطب آثاری از جلیل رسولی، نصرالله افجه‌ای، محمدعلی ترقی‌جاه، محمود زنده‌رودی، احمد وثوق احمدی، هادی روشن‌ضمیر، احمد محمدپور، شمس‌الدین غازی، میثم سلطانی، ابوالفضل خزاعی، محسن کرمی و عطاالله ذی‌نوری را نظاره می‌کند.

یکی از سوالاتی که برای علاقه‌مندان هنر تجسمی مطرح می‌شود، این است که چرا سازمان تبلیغات اسلامی که نهادی مانند حوزه هنری را زیر مجموعه خود می‌بیند، اقدام به خرید آثار هنری و سرمایه‌گذاری در این زمینه کرده است. شفیق در این باره بیان کرد: حوزه هنری، وظیفه خرید آثار هنری را برعهده ندارد و خودش هنرمندانی دارد که آثار هنری تولید می‌کنند در حالی که این نمایشگاه تجلی یک کار حرفه‌ای در حوزه اقتصاد هنر است که با رویکرد حمایت از هنرمندان صورت پذیرفته است.

ترویج هنر اهل بیتی

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یکی از چهره‌های حاضر در این نمایشگاه بود. او بعد از تماشای آثار نمایشگاه به خبرنگار ما گفت: این مکان که مجموعه شهدای انقلاب اسلامی یادمان شهدای هفتم تیر است (دفتر سابق حزب جمهوری اسلامی) با هدفی به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده است. ما می‌خواهیم همه از این مجموعه استفاده کنند و در این راه، دانش‌آموزان برای ما در اولویت هستند چون آینده‌سازان این کشور هستند و باید به آنها توجه کرد.

او ادامه داد: ما قصد داریم ماهی یک بار تابلوهایی را که من آن را هنر ایرانی ـ اسلامی و اهل بیتی می‌نامم، به نمایش بگذاریم تا هم دانش‌آموزان ببینند و هم خانواده آنها این تابلوها را بخرند و در خانه یا محل کار خود نصب کنند و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را ترویج کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره احتمال موازی بودن این فعالیت با فعالیت حوزه هنری اظهار کرد: حوزه هنری متولی هنر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اکنون بیداری اسلامی است. راه‌اندازی این فضا مفهومش رقابت حوزه هنری و مجموعه نگار مکتب‌خانه نیست، بلکه پرداختن به کارهایی است که قبلا اولویت نبوده و ما می‌خواهیم به آن توجه کنیم.

حجت‌الاسلام خاموشی در مراسم افتتاحیه سخنرانی کوتاهی هم داشت، او بعد از خوشامدگویی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مدیرعامل مجموعه فرهنگی سرچشمه پشت تریبون قرار گرفت و به عنوان تک‌سخنران این مراسم گفت: مدت‌ها به این فکر می‌کردم که هنر انقلاب اسلامی و هنر دفاع مقدس در کشور متولیانی دارد، اما هنر قرآنی و اهل بیتی نیاز به فعالیت بیشتر دارد. به همین دلیل به موسسه کتابشهر ایران پیشنهاد کردم فعالیت‌هایی در این زمینه انجام دهند. پنج سال از آن پیشنهاد می‌گذرد و در این مدت آثار زیادی خریده‌ایم. امیدواریم زمینه فروش این آثار در این مکان فراهم شود تا هم هنرمندان به تولید بیشتر ترغیب شوند و هم خریداران، آثار هنری ایرانی ـ اسلامی را خریداری کنند.

آشنایی با هنر از طفولیت

از هنرمندان حاضر در مراسم گشایش این رویداد، جلیل رسولی بود. رسولی که سابقه طراحی لوگوی فیلم محمد رسول‌الله(ص) را در کارنامه دارد، بعد از تماشای آثار به نمایش درآمده به خبرنگار ما گفت: اتفاق خوبی افتاده است. اغلب کارهای به نمایش درآمده نقاشیخط هستند که کارهای کلاسیک خوشنویسی هم در این مجموعه دیده می‌شود. به همه کسانی که این آثار را جمع‌آوری کردند و در هنر سرمایه‌گذاری کردند، تبریک می‌گویم.

او درباره دانش‌آموزان که مخاطبان اصلی این رویداد هستند، بیان کرد: همیشه یکی از فکرهای من این بوده که هنر را از دوران طفولیت و مدرسه باید به بچه‌ها نشان داد و از همان زمان بچه‌ها را با هنر آشنا کرد. این اتفاق قشنگی است و کاش هنرمندان و هنر شناسانی هم باشند که وقتی دانش‌آموزان به دیدن تابلوها می‌آیند، تک‌تک درباره تابلوها و نحوه کار هنرمند به آنها توضیح دهند.

رسولی که با یک تابلو در این نمایشگاه حضور دارد، درباره این اثر عنوان کرد: این کار متعلق به سال 1360 است؛ یک تابلوی نقاشیخط به نام سیمرغ که حالا یکی از آن سی مرغ در اینجا نشسته است.

نمایشگاهی که فروشگاه است

نمایشگاه دائمی نگار مکتب خانه از صبح روز شنبه درهای خود را به روی عموم مردم به‌خصوص دانش‌آموزان گشود. مخاطبان نمایشگاه جدا از تماشای آثار نفیس این نمایشگاه، می‌توانند این آثار را خریداری هم بکنند. نگاهی به قیمت تابلوهای به نمایش درآمده نشان می‌دهد، قیمت‌گذاری تا حدی منطقی است و بسیاری از این تابلوها در رویدادهای دیگر با قیمت‌های شاید بیش از این عرضه شوند.

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها