آغاز تفریح هنری پولدارها

باز هم فصل داغ کنسرت‌ها از راه رسید؛ فصلی که در گوشه و کنار ایران و البته بیش از همه پایتخت اجراهای متعدد موسیقی روی صحنه می‌رود. اجراهایی که پس از دو ماه وقفه و با پایان یافتن ایام سوگواری محرم و صفر بازارشان حسابی گرم می‌شود، اما این‌بار هم مانند همیشه فصل گرم کنسرت‌ها برای اغلب مردم فصل سردی است. چون هنوز هم خانواده‌ها برای حضور در یک کنسرت باید مبلغی را پرداخت کنند که برای یک خانواده متوسط شهری شاید برابر باشد با نیمی از درآمد ماهانه‌شان .
کد خبر: ۸۶۴۳۴۴
آغاز تفریح هنری پولدارها

به گزارش جام‌جم، تا سال گذشته در چنین روزهایی قیمت بلیت کنسرت‌های پرطرفدار حداقل 30 هزار تومان و حداکثر 110 هزار تومان بود، اما اکنون برخلاف همه وعده‌هایی که از ارزان شدن بلیت کنسرت‌ها خبر می‌داد، قیمت بلیت برخی کنسرت‌ها افزایش داشته و قیمت‌ها به 45 تا 130 هزار تومان رسیده است که میانگین قیمت بلیت کنسرت‌ها را به 77 هزار و 500 تومان افزایش داده است. البته قیمت بلیت اجراهایی که مخاطبان خاص‌تری هم دارند تقریبا در قیمت قبلی خود باقی مانده و تغییری نداشته است. هر چند این افزایش قیمت اندک به نظر می‌رسد، اما بیش از هرچیز حکایت از عملی نشدن وعده‌ها دارد.

پیروز ارجمند، مدیر سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها درباره ارزان شدن بلیت کنسرت‌ها صحبت کرده و گفته بود اگر دست دلالان از برگزاری کنسرت‌ها کوتاه شود، قیمت بلیت‌ها کاهش پیدا می‌کند. ارجمند رفت و وعده‌هایی که ممکن بود با پیگیری رسانه‌ها به جایی برسد به فراموشی سپرده شد. حالا هم نمی‌توان از سرپرست دفتر موسیقی که تاریخ حکم سرپرستی‌اش هم گذشته و هنوز تکلیف خودش هم روشن نیست، متوقع بود درصدد ارزان کردن بلیت‌ها باشد. از طرف دیگر آن طور که از شرایط برمی‌آید هنوز دست دلال‌ها هم کوتاه نشده و ارزان شدن بلیت کنسرت‌ها هم کماکان یکی از آرزوهای محال مردم خواهد بود.در نتیجه این روزها برخی از مردم برای حضور در کنسرت‌های خوانندگان مورد علاقه‌شان دست به جیب می‌شوند و بلیت می‌خرند و بسیاری هم مثل همیشه عطای حضور در اجرای زنده موسیقی را به لقایش می‌بخشند و به شنیدن آلبوم‌ها بسنده می‌کنند.

دلیل گرانی چیست؟

اما واقعا دلیل گرانی بلیت کنسرت‌ها چیست؟ حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی درباره گرانی بلیت کنسرت‌ها می‌گوید: متاسفم که باید بگویم مدیریت موسیقی در کشورمان آنقدر غیرفعال است که نمی‌توان به سخنانی که درباره ارزان‌کردن بلیت کنسرت زده می‌شود، دل بست.

او می‌افزاید: آقای ارجمند از زمانی که مدیریت دفتر موسیقی را به عهده گرفتند فقط وعده دادند. ایشان اعلام کردند اجاره فلان سالن نصف قیمت می‌شود، این اتفاق نیفتاد که هیچ، اجاره سالن مورد نظر افزایش هم یافت. نوربخش درباره گران بودن یا نبودن بلیت کنسرت‌ها در ایران، بیان می‌کند: به نظر ما بلیت کنسرت در ایران گران‌است، این در حالی است که یک‌سوم درآمد کنسرت هم در جیب گروه موسیقی نمی‌رود و صرف هزینه‌های دیگری می‌شود. مدیرعامل خانه موسیقی تاکید می‌کند: همه مشکلات ما در این عرصه به هزینه گزاف اجاره سالن‌ها برمی‌گردد. واقعا نمی‌دانم نهادهای مختلف و سالن‌ها به چه دلیل مبالغی را برای برگزاری کنسرت می‌گیرند که موجب گران شدن بلیت شده و به ضرر مردم تمام می‌شود.

با همه این اوصاف تصور کنید یک خانواده چهار نفره با در آمد یک و نیم میلیون تومان در ماه بخواهد به تماشای یک کنسرت بنشیند. اگر میانگین قیمت بلیت را 70 هزار تومان در نظر بگیریم، این خانواده چهار نفره باید حدود 300 هزار تومان فقط برای بلیت هزینه کنند. اگر 60 هزار تومان هم برای دیگر هزینه‌های جانبی‌شان درنظر بگیریم، بخش قابل توجهی از درآمد این خانواده صرف دو ساعت تماشای کنسرت می‌شود! برای همین است که بسیاری از کارشناسان معتقدند موسیقی رفته رفته به هنری گران تبدیل می‌شود. همین مساله قیمت بلیت کنسرت شاید گواه این مدعا باشد. خیلی از افراد جامعه به دلیل مسائل مالی عملا نمی‌توانند به یک کنسرت معمولی بروند و کم کم سالن‌های اجرای موسیقی دارد میزبان قشری خاص از جامعه با سبک زندگی خاص و پوشش خاص‌تری می‌شود!

ما هم ناراضی هستیم

بهنام صفوی، خواننده موسیقی پاپ هم در این باره می‌گوید: سیاستگذاری قیمت بلیت کنسرت بیشتر برمی‌گردد به مسائلی مثل هزینه سالن‌ها و هزینه‌های حاشیه‌ای که برای کنسرت‌ها پیش می‌آید. خیلی‌ها تصور می‌کنند قیمت بالای بلیت‌ها به دلیل دستمزد بالای ما خوانندگان است، اما باور کنید یک چهارم درآمد یک کنسرت هم به خواننده و گروه نمی‌رسد. هزینه‌ها واقعا بالاست و ما هم از این اتفاق راضی نیستیم. او ادامه می‌دهد: ما دوست داریم همه مردم بتوانند از کنسرت‌ها استفاده کنند، اما متاسفانه درحال‌حاضر این اتفاق نمی‌افتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها