نگاهی به تسلا مدل ایکس، آخرین محصول فناورانه ایلان ماسک در تسلاموتورز برای حفظ ایمنی سرنشینان و محیط‌زیست

ماشین رویایی کارآفرین بزرگ

اشاره: اگر تا چندی پیش از علاقه‌مندان به فناوری می‌پرسیدید بالاخره چه روزی خودروهای تمام برقی را در امور روزمره ـ و نه صرفا در نمایشگاه ـ خواهیم دید، پاسخ آنها سال‌های آینده و احتمالا آینده دور بود. زیرا تقریبا این طور به نظر می‌آمد که چندان میلی به پیشرفت و توسعه فناوری خودروهای برقی در بین خودروسازان بزرگ و صاحب‌نام و صد‌البته مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی خودرو وجود ندارد. اما فناوری با سرعت خیره‌کننده‌ای به پیش می‌رود تا راه را برای آینده‌ای بدون سوخت‌های فسیلی هموار کند. یکی از پیشگامان و پرچمداران این صنعت نوپا شرکت «تسلا موتورز» است که امسال دست به ابتکارات جالبی برای تحقق رویای رانندگی با خودروهای الکتریکی در خیابان‌ها زده است.
کد خبر: ۸۶۲۵۱۳

تسلا موتورز در سال 2003 به‌وسیله مهندسانی که هدایت و مدیریت آنها را ایلان ماسک به‌عهده داشت در دره سیلیکون که قطب فناوری و نوآوری‌های روز جهان است تشکیل شد. ایلان ماسک، از مشهورترین کارآفرینان جهان و بنیانگذار شرکت‌های عظیمی همچون پی‌پال و اسپیس ایکس است. اسپیس ایکس اکنون شریک ناسا در اعزام محموله‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی با موشک فالکون است. این روزها ایلان ماسک درصدد است تا با عمود فرود آوردن موشک فالکون 9، به جاه‌طلبی‌های فناورانه خود رنگ واقعیت بزند. هدف او و مهندسان تسلا موتورز تولید خودروهای الکتریکی بوده است که در تمام مشخصات بهتر از خودروهای امروزی با سوخت‌های فسیلی باشد. باور کنید یا نه، خودروهای الکتریکی امروز رویای راندن خودرویی را تحقق بخشیده‌اند که هیچ گونه آلودگی در محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

اولین تلاش‌ها

این شرکت اولین خودروی خود را در سال 2008 معرفی کرد که با یک بار شارژ، 392 کیلومتر را می‌پیمود. در سال 2012 دومین خودروی این شرکت که مدل S بود معرفی شد. خودرویی چهار در با فضایی مناسب نشستن هفت سرنشین، خودروی خانوادگی تمام عیاری بود که راحتی و ایمنی را با بهترین کیفیت فراهم می‌کرد. این خودرو که با یک مرتبه شارژ مسافت 424 کیلومتر را طی می‌کرد، در ایمنی هم بی‌نظیر بود. به‌طوری که در آزمون‌های ایمنی نمره کامل، یعنی 5 ستاره را از آن خود کرد.

چندی پیش تسلا در حالی مدل ایکس را معرفی کرد که پنجاه هزار دستگاه از دو مدل خودروی الکتریکی که پیش از این ساخته بود، در سراسر جهان مشغول ترددند.

ایمنی در رأس امور

تسلا ایکس ابتدا قرار بود سال 2013 راهی بازار شود. اما به دلیل پیچیدگی‌های طراحی و مشکلات فنی، عرضه‌اش تا امسال به تاخیر افتاد.

هر چند اگر همین امروز هم این خودرو را سفارش بدهید احتمالا تحویل آن حدود یک سال زمان خواهد برد. این خودرو در معرفی اولیه و پیش از تولید انبوه توانست چشم‌های ناظران را به خود خیره کند. همانند مدل S باز هم ایمنی در این خودرو حرف اول را می‌زند. بخش جلوی تسلا ایکس به‌گونه‌ای طراحی شده که بیشترین مقاومت را هنگام تصادف از خود نشان می‌دهد و بخش اعظم ضربه‌های وارده از روبه‌رو را جذب می‌کند. همچنین یک سیستم هوشمند پیشگیری از تصادف هم در این خودرو کار شده است که چنانچه راننده هنگام بروز خطر ترمز نکند، خودرو به طور هوشمند خطر برخورد را تشخیص داده و ترمز را فعال می‌کند.

تصفیه‌ هوا و پایش دائمی

یکی از ویژگی‌های انقلابی‌ای که در این خودرو تعبیه شده است فیلتر‌های تصفیه‌ هواست که در حد استانداردهای بیمارستانی هوا را تصفیه کرده و راه را برای عبور هر گونه باکتری، ویروس یا آلودگی می‌بندد. حتی یک حالت مقابله با تهدیدات و سلاح‌های بیولوژیک هم در این سیستم تصفیه‌ هوا در نظر گرفته شده است که هوای داخل کابین خودرو را تمیزتر از هر استاندارد بیمارستانی‌ای که وجود دارد نگاه خواهد داشت. ایلان ماسک مدیر این شرکت در مورد این ویژگی می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم در تولید محصولات دفاعی برای روزهای نه چندان مطلوب در آینده زمین پیشگام باشیم. کسی نمی‌داند در آینده چه پیش خواهد آمد.» از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد تسلا ایکس، پایش دائمی خودرو در حین حرکت است. این کار از طریق رادار خودرو انجام می‌شود. امواج صوتی سونار مثل زیردریایی‌ها و دوربین‌های تعبیه شده در اطراف خودرو منتشر می‌شود و حتی در سرعت‌های بالا هم کاملا کاربردی است. به‌گونه‌ای که هر لحظه آماده است تا در صورت مواجهه با خطر با فعال کردن سیستم جلوگیری از برخورد، مانع بروز تصادف شود. چگونگی قرارگیری باتری‌ها هم به گونه‌ای است که سبب بیشترین پایداری خودرو و حفظ تعادل آن می‌شود.

کم‌نظیر در قدرت

غیر از تمام این موارد تسلا موتورز به سختی مشغول راه‌اندازی و بهینه کردن سیستم خودران خودرو است. سیستمی که سبب می‌شود خودرو بدون دخالت راننده و فقط با تعیین مسیر اولیه حرکت کند و تمام فرآیند رانندگی را به‌طور هوشمند انجام دهد.

چهارچرخ تسلا ایکس متحرک است و در سه تیپ عرضه خواهد شد که هر سه مدل از یک باتری با توان 90 کیلووات ساعت و دو موتور مجزا برای محور‌های عقب و جلو بهره خواهد برد. موتور جلو در این خودرو نیروی 259 اسب بخار و موتور عقب آن نیروی 503 اسب بخار تولید می‌کند که در مجموع توانی حیرت انگیز معادل با 763 اسب بخار برای تسلا ایکس مهیا می‌کند.

تفاوت مدل‌های مختلف

در مدل P90D که گران‌قیمت‌ترین مدل این خودرو است، حداکثر سرعت به 248 کیلومتر برساعت خواهد رسید و با یک بار شارژ مسافتی حدود 400 کیلومتر را خواهد پیمود. همچنین طی مدت زمان 8/3 ثانیه از حالت متوقف به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. جالب است بدانید با فعال کردن سیستمی که تسلا موتورز نام لودیکروس (Ludicrous به معنی مضحک یا خنده‌آور) را برای آن انتخاب کرده می‌توان این زمان را به 2/3 ثانیه کاهش داد. قیمت این مدل حدود 140 هزار دلار (حدود 512 میلیون تومان) خواهد بود.

مدل 90D این خودرو که همانند مدل قبلی به حداکثر سرعت 248 کیلومتر در ساعت خواهد رسید، با یک بار شارژ، 411 کیلومتر را خواهد پیمود. اما برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 8/4 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. همچنین ویژگی موتور بهینه مدل قبل را نیز ندارد.

در‌های رو به بالا

یکی از ویژگی‌های جالب تسلا مدل ایکس در‌هایی است که رو به بالا باز می‌شوند. شرکت تسلا به این درها لقب بال‌های شاهین داده است. این‌گونه در‌ها را پیش‌تر در خودروهایی نظیر لامبورگینی و مرسدس بنز دیده بودیم. مشکل نسل قدیم این گونه در‌ها این بود که به فضای نسبتا زیادی برای باز شدن به صورت کامل احتیاج داشتند. اما شرکت تسلا با استفاده از همان حسگر‌هایی که به طور دائم اطراف ماشین را پایش می‌کنند و با استفاده از دو لولا به جای یک لولا سیستم باز شدن در‌های خودرو را به نحوی تغییر داده و بهینه کرده که حتی در فاصله‌ 30 سانتی‌متری از خودروی مجاور هم در خودرو به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی به‌طور کامل باز شده و سرنشینان به‌راحتی می‌توانند از خودرو پیاده یا سوار شوند.

منابع: Gizmag، teslamotors.com و topgear.com

امین جمشیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها