به دنبال سرنگونی جنگنده روسیه از سوی نیروهای مسلح ترکیه و افزایش تنش‌ها در منطقه، مقامات کشورمان با تاکید بر این‌که چنین اتفاقاتی بر پیچیده شدن شرایط خاورمیانه و بحران سوریه می‌افزاید، از مسکو و آنکارا خواستند در این زمینه خویشتنداری کنند.
کد خبر: ۸۵۹۶۸۴

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در همین زمینه، رئیس‌جمهور کشورمان که دیروز در جلسه هیات دولت صحبت می‌کرد حادثه سرنگونی هواپیمای روسیه توسط کشور ترکیه را بسیار هشداردهنده و خطرناک دانست و گفت:
بر اساس اطلاعاتی که ما تا امروز در اختیار داریم، این هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است. حتی اگر فرض کنیم که این هواپیما به مرزهای ترکیه نزدیک شده باشد، موشک و هواپیما که اسباب‌بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟ مگر ممکن است این‌قدر بی‌نظمی بر منطقه به تدریج حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ کند. این اقدامات بسیار خطرناک است و این اتفاق، موضوع را پیچیده‌تر کرده است
.

روحانی تصریح کرد: همه باید توجه داشته باشند این اقدامات، تحریک‌کننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مساله است و همه کشورها باید مراقبت کنند. ما از کشور همسایه و دوست‌مان ترکیه می‌خواهیم که به جدیت مراقب اوضاع باشد زیرا شرایط بسیار حساس است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد و ما به هیچ عنوان راضی نیستیم بین همسایگانمان اختلاف باشد یا اخلالی در روابطشان ایجاد شود زیرا این به نفع ما و منطقه نیست. ما هم می‌خواهیم که این کشورها اقدامات احتیاطی را انجام دهند و با تدبیر، مانع از تکرار این‌گونه حوادث شوند و بردباری لازم را به خرج دهند.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این‌گونه حوادث به نفع تروریست‌هاست و روحیه آنها به‌ویژه وقتی ببینند کشورهای منطقه بر سر این مسائل با هم درگیر شده‌اند و اختلاف و فاصله میان آنها ایجاد شده است، تقویت می‌شود.

روحانی با اشاره به این‌که «همه کشورهای منطقه باید از کشوری که با تروریست‌ها می‌جنگد حمایت کنند»، گفت: اگر بنا باشد مسائل حاشیه‌ای ما را از مسأله اصلی بازدارد، موفق نخواهیم شد و ما باید همه تلاش و اراده و توانمان برای مبارزه با تروریسم متمرکز شود. غفلت از تروریسم به عنوان خطر اصلی، منطقه را دچار ناامنی‌های دیگری می‌کند.

رئیس‌جمهور افزود: امیدوارم که همه از گذشته و از اعمال تروریستی این گروه‌ها درس لازم را آموخته باشند و امروز همه کشورها خود را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه آماده کنند و از دولت‌های روسیه و ترکیه که هر دو همسایه و برادر ما هستند خواهش می‌کنیم با تدبیر مساله را دنبال و از تکرار این‌گونه حوادث با تدبیر و بردباری جلوگیری کنند.

روحانی همچنین با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و همچنین تلاش رسانه‌ها، برگزاری این اجلاس در تهران و حضور مقامات ارشد کشورهای عضو را نشانگر اهمیت و امنیت جمهوری اسلامی ایران و اراده کشورها برای توسعه روابط با تهران دانست.

رئیس‌جمهور گفت: همچنین از این‌که در این فرصت، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با سخاوتمندی به روسای شرکت‌کننده در این نشست وقت دیدار دادند، قدردانی می‌کنم زیرا بسیار مهم و حائز اهمیت بود که سران کشورها مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مستقیم از کلام رهبر معظم انقلاب بشنوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها